Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: allmänt
Läst 1151 ggr
Annette
0

Livförsäkringsbelopp

Nu har jag retat upp mig på mitt försäkringsbolag, så nu skall jag ringa runt till andra och kolla villkor och priser på premier.

Vad är rimligt att ha mina shettisar i för summor?

• Sto 8 år, guldbelönad, används till lättare bruks, samt avel i framtiden. (Försäkrad i 10000:- nu)
  • Valack 4 år, klass 1, under inkörning, blivande bruksponny. (Försäkrad i 5000:- nu)
[Hagalyckan]
0

sto 8 år 826 kr i veterinärvård A1, liv A1 10000 kostar 428 kr= 1254 på ett år, 104.50 per månad.

val 4 år 655 kr i v.vård A1, liv A1 5000 kostar 294 kr = 949 på ett år, 79 kr per mån.´

2203 kr på ett år eller 184 kr i månaden skulle dina Shetlandsponnyer kosta hos Folksam där jag jobbar som ombud.

Ring mig, 0512 41121

Kristina

VeronicaP
0

Jag har mina i 8000 och betalar inte så mycket för dem ..

Kris_J
0

Tänk på att det som blir billigt i ena ändan kan bli dyrt i andra. Med det vill jag säga att försäkringarna kan vara ganska olika. Har nyligen avslutat en kurs där en av deltagarna gjorde ett fördjupnings arbete gällande hästförsäkringar. Det finns en hel del skillnader som kan vara värda att notera. Be att få in villkoren från flera bolag och studera dem noga innan du fattar beslut om vad du ska försäkra någonstans. Det kan bespara dig mycket ilska och pengar på sikt. Nedan en länk till lie vad man bör tänka på.

Jag har mina försäkrade och betalar över 1000 kronor i månaden, inte så kul. Och då har jag inte höjt alla som jag borde ännu. Har haft dom i samma bolag många år och har inget att klaga på de gånger jag behövt använda försäkringen. Visst har det frestat att inte ha någon försäkrad.

http://www.horselink.se/artikel.php?aid=10

Veritas odium paretFörvånad

Kris_J
0

Ursäkta ang förra inlägget såg inte den andra tråden om försäkringar.

Annette
0

#1. Jag har dom i Folksam nu och funderar på att byta bolag eftersom jag fick ett brev där det framgick att det fasta självrisken är borttagen.

VeronicaP
0

Vi har alla våra försäkrade de flesta shettisarna i liv 8000 och så vetrinärvård , de täcker allt en så kallad A1 jag betalar för detta under 600 kr i månaden per häst.

För alla mina hästar betalar jag 865 kr i månadaden då har jag en welsh , ett russ, ett halvblod som alla är försäkrade för 20.000 , en hund för 8000 , sen är det då 6 st shetlandsponnyer.  De är alla full försäkrade och vi har aldrig haft några problem med vårat försäkringsbolag och bra service …

Kratern
0

Så här spontant så har jag för mig att premien är densamma upp till livbelopp på 15.000:- i Agria. Någon annan som vet bättre? I Agrias Katastrof VET jag att det är så, men är osäker på A1 och A2.

Pheobe
0

#5 VA? det har inte jag fått meddelande om. Jag har bara en ponny kvar i folksam och det för att hon varit dålig så jag inte kunde byta över. Folksam kan man inte direktreglera med på helger och kvällar så jag bytte till IF. Jag har inte råd lösa ut hästarna för stora belopp på kvällen och ska dom stå ytterligare en natt på djursjukhus kostar det ju ännu mer.

Mina avelsston har jag i 13000 resp 15000, unghästarna står i 7000-10000, ston. Den dyraste kostar strax över 1000-lappen

Charlotte-Aveback
0

Vi har sedan urminnes tider haft våra hästar försäkrade i if. Alla har "Livförsäkring med användbarhetsskydd (avel)" samt "VeterinärXtra". Vi har följande:

Försäkringsbeloppen varierar från avelsstona (20.000 kr) via unghästarna (15.000 kr) till fölen (8.000 kr). Självrisken för veterinärvård varierar från 2.500 kr för avelsstona till 2.000 kr för unghästarna och högsta ersättning för veterinärvård är 100.000 kr per ponny och år.

I dagsläget har vi totalt 10 shetlandsponnyer (inkl. de nyblivna 1-åringarna) och vår årspremie är på knappt 10.000 kr inkl. mängdrabatt.

I höstas fick vi tyvärr avliva ett avelssto p.g.a. fång … men if var väldigt smidiga att ha och göra med. Inom loppet av två veckor hade de betalat ut försäkringsbeloppet samt returnerat överskjutande årspremie.

Just nu står ett sto på Ultuna för en benskada. Jag har informerat if och de säger att jag bara behöver betala självrisken på 2.500 kr. Resten reglerar de direkt med Ultuna. Känns väldigt bra!

SannaHolmgren
0

Har min hingst 10 år, försäkrad för 5000 liv, + veterinärvård. Motsvarar A1. Betalar 550kr/år.

Anette
0

Jag har sju shetland försäkrade, liv m. användbarhet + vet.vård, självrisk 2000kr, varav 2 st. i 15000kr, 3 st. i 10000kr  och 2 st. i 5000kr. För det betalar jag 391kr/mån. Har mängdrabbat och för varje år du ej använder förskr. får man 8% rabatt på priset för vet.vård, upp till max 24%

Kratern
0

#9 Ursäkta att jag säger det, men du betalar ju en "häst" i försäkringspremier varje år.Flört

Milla
0

har mina i folksam men har börjat kolla runt hos dom andra 

mina ston står i 15000 liv och 100 000 vetvård

hingstarna står i 12000 liv och 100 000 vetvård

Har skickat iväg en prisförfrågan till if och inväntar svar vad mina premier skulle kosta.

Har 2 ston och 4 hingstar, gammel mor får stå kvar hos folksam då jag inte kan försäkra om henne.

Stona har jag valt ha avelsförsäkrade och hingstarna vanlig A1

återkommer senare med vad jag ska betala hos if. valde självrisk 2500kr

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Angel
0

#13 Låter intressant. Vill gärna höra vad svaret blir!

Annette
0

#13. Har If fast självrisk?

Milla
0

Sorry det ska vara 2500 i självrisk ja dom har fasta självrisker

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

RebeckaKihlberg
0

Jag har min i Sveland. 10.000kr i liv och dubbel Vet.vård. (såkallad A1 försäkring) Självrisk på 1900kr . Tror jag betalar 67kr/mån.

Charlotte-Aveback
0

#12: Helt rätt - men det är det värt för att veta att om olyckan är framme, så är försäkring heltäckande. Ett par veckor på djursjukhus så har jag "tjänat in" minst två års premier.

#15: Ja, det har de.

[Anna-N]
0

Vi har en årspremie runt 20.000 :- o alla hästarna är A1 i Folksam med olika försäkringsbelopp.

IF har väl nyligen gått över på fast självrisk?.
Hade IF tidigare men tycktes det kändes tryggast med Folksam som hade en fast självrisk. Nu kanske man får titta över villkoren iaf….tråkigt!

Kratern
0

#18 Det är bl.a de skyhöga premierna som har gjort att jag idag lägger undan pengarna istället för att "sätta in" dem på ett försäkringsbolag.Glad

Charlotte-Aveback
0

#20: Det är ju också ett alternativ. Fast personligen har jag alltid föredragit att ha en heltäckande försäkring. Känns som en god "investering". Flört

Men till syvende och sist så är ju det allra viktigaste att pengarna verkligen finns där när hästen väl behöver hjälp och vård.

Charlotte-Aveback
0

Tillägg till #21:

Ett av mina ston fastnade med benet i staketet i onsdags (fick en snara runt benet) så vi tog henne till Ultuna Djursjukhus på kvällen. De behöll henne då hon behöver ha ett stödjande bandage framåt samt för att se så att blodcirkulationen ner i hoven fungerar bra. Tanken var att hon skulle kunna hämtas hem i början på denna veckan.

Jag har precis pratat med Ultuna och de har nu drabbats av influensa … de hade en febertopp i helgen och måste nu vara isolerade i minst 10 dagar … alltså kan jag inte hämta hem mitt sto förrän tidigast mot slutet av nästa vecka.

Måste säga att det känns jätteskönt att ha henne helförsäkrad och inte ens behöva fundera på vilka ev. merkostnader det blir när något sånt här inträffar.

Kris_J
0

#22. Borde inte kliniken stå för den merkostnaden?

Charlotte-Aveback
0

#23: Nej, de sade att man får betala ett "självkostnadspris" under den tiden.

HanniBunni
0

Jag funderade just på det ochså! Det kan dom ju inte kräva ersättning för! Men allt är möjligt inom djursjukhuset!!

Hade en häst som skadade sej på bogen och fick sy! Ett halvår senare ser jag ett stygn titta ut och ringer veterinären! Då fick jag först betala för att han sydde och tog stygnen första gången 2000:- sen fick jag betala igen(800:-) för att DOM missade att ta det förra gången!!Skrikandes Men jag frågasatte det men han bara pratade bort det! Är det rätt?

Kris_J
0

Med självkostandspris borde ju inte innebära mer än foder, möjligtvis uppstallning. Dom borde ju ha någon försäkring som täcker sådana här situationer.  Så att det inte kostar lika mycket per dygn som vid sjuk häst. Men frågan är hur det blir om tex din häst insjunknar, om dom då står risken eller om det tar på din försäkring?

Charlotte-Aveback
0

#26: Nej, det blir säkert inte lika dyrt som när man kommer dit med en sjuk häst, men visst blir det en merkostnad … och skulle någon ytterligare häst insjukna under de kommande 10 dagarna så måste de ju vara isolerade ännu längre.

Jag vet inte hur det blir ifall min ponny skulle insjukna p.g.a. detta och ev. behöva stanna där ännu längre själv - men känner mig inte orolig för det då det i vilket fall täcks av min försäkring.

Kris_J
0

#27  Hoppas verkligen du klarar dig från smitta.

Vad jag menar är att om maxbeloppet är 100 000, så är väl det per x antal dagars period. Om det blir så illa att hästen insjunknar igen efter att ha varit iväg på djursjukhuset ett antal dagar extra. Så äter de extra dagarna på maxbeloppet. Som då sjunker och mindre finns som kan täcka en ny skada  eller ett insjunknande.

Eller är jag helt ute i de blå?

Generellt sett som jag skrev i denna tråd tidigare, om man överväger att byta bolag läs villkoren noga. För det man ev tjänar in i premie hos ett bolag kan man förlora i vad försäkringen täcker och inte. Det som ser billigt ut vid första anblicken kan bli dyrt.

Har i alla år haft "samma" bolag som bytt skepnad ett flertal gånger. Numera heter det Folksam och de gånger jag behövt utnyttja försäkringen har det inte varit några problem.

Annette
0

Premien är inte det viktigaste. Det jag retar mig på är att de infört 10% utöver självrisken.

Kris_J
0

Det kluriga är ju att hitta den försäkringen som best svarar upp till ens förmodade behov. Och ingen försäkring täcker allt. Vad jag kunnat utsläsa hos flera bolag. Sent i höstas. Så täcks tex inte komplikationer vid en kastrering, vilket jag kan se som rätt hemskt, med allt vad det kan leda till i förlängningen.

PP
0

Personligen tycker jag att livbeloppet egentligen är ointressant då det rör sej om små summor om man ska köpa en ny shetland.

Jag har mina försäkrade för att kunna behandla dem vid sjukdom eller skada (sen att jag hade oflyt och fick stå för allt själv när mitt föl opererades är ju en annan sak, suck!). Har dock inte kollat vad det skulle göra för skillnad om man tog bort livbeloppet helt - och om det ens är möjligt. Mina är endast försäkrade för 8 000 kr i liv.

Kris_J
0

Det går bra att ha endast veterinärvårdsförsäkring.

Annette
0

Jag har inte heller mina så högt i liv. Det viktigaste för mig är att ha veterinärvården. Nu har jag hittills haft tur och inte behövt utnyttja försäkringarna mer än en gång på väldigt många år.

Charlotte-Aveback
0

#32: Jag tycker också att en heltäckande veterinärvårdsförsäkring är det allra viktigaste, om olyckan skulle vara framme, vilket den ju tyvärr är ibland …

Jag har dessutom mina livförsäkrade till ganska bra belopp (20.000 kr per avelssto) med just avel som användbarhet, då detta ju är i huvudsak vad vi sysslar med. Det innebär att jag får ut detta belopp antingen om stoet förolyckas eller måste avlivas (t.ex. Joybell pga fång i höstas), alternativt om stoet inte går att använda i avel av någon anledning. I så fall kan detta belopp vara en bra grundplåt vid inköp av ett nytt avelssto.

PP
0

Nu har jag kollat Agria:

Enbart veterinärvårdsförsäkring 60 000 kr för ponny 5-13 år, självrisk 5 000 kr och inget mer= 559 kr/året.

Betalar nu (inkl. livbelopp på 8 000 kr och med liten samlingsrabatt avdragen) 731 kr.

Kris_J
0

Har mina ston försäkrade i mellan 25 000-15 000 liv. Det högst föräkrade stoet har fått två avkommor, men har sedan tävlat lite igen. De flesta av min ston tävlas ju periodvis så jag har hoppat mellan avel och A1. Hittar inte just nu försäkringsbrevet men premierna är inte jättehöga, pga att de endast ligger på 50.000 i veterinärvårdsdelen. Inte helt bra. Ska se senare vad brevet befinner sig och vad jag betalar.

jecki
0

Har min pålla försäkrad 10000 kr liv o 25000 kr vet. Betalar ca 970 kr/året