Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: 11-skötsel-hästhållning
Läst 5354 ggr
runas
0

flugspray till dräktigt sto

Jag är helnojjig nu när min älskade Heddis äntligen är dräktig och oroar mig för allt…

Kan jag använda Absorbine Ultra shield flugspray på henne eller? Har massor med broms och nåt måste jag ju göra… står bara att den inte ska användas på föl under 12 veckor, någon som vet nåt mer?

Vad använder ni på era dräktiga ston?

// Ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden.//

skjootan
0

skulle aldrig använda ett sådant gift de är LIVTIDS kArens på de!

Jag själv köper bromsbroms helt giftfritt :) sedan ochså sådana där brickor man fäster i manen funkar kanon bra.

Mmia
0

#1 vad är det för brickor ? Kossor har väl brickor i öronen men har aldrig sett att det finns till hästar, är det något nytt och vad är det för fabrikat ?

ThiffannyJ
0

Jag har hällt lite MJ salva i en sprayflaska och spätt ut med vatten. Har sprayat på nästan alla ponnyer, främst de som är en bit i väg på bete. Det håller broms och andra flygfän borta.

Delad glädje är dubbel glädje :)

www.minishetland.com

skjootan
0

#2  ja det är någon slags bricka man flätar in i manen helt gift fri och den funkar upp till 4a månander ska iväg å köpa till mina nu då kompisen har på sitt känsliga halvblod,ochhan är står nu mer stilla i hagen förutom när bromsen är som värst.

Mmia
0

#4 kolla upp vad den heter (nyfiken)

skjootan
1

absolut! ska ner på hästsprotbutiken i staden idag och köpa. Lägger ut vad de heter sen. Finns till hund/katt ochså. Sätter de bara på halsbandet.

Hanna-D
0

Jag har sprutat Absorbine Ultra shield flugspray (tror jag i alla fall, stor svart flaska?) på mitt dräktiga sto.

sanne
0

Absorbine Ultra Shield Ska man INTE använda på dräktiga ston !!

Vi säljer det på jobbet, kan säga att det är klassat som bekämpnings medel !! det finns inte några klara rikt linjer för detta då de ej testat biverkningar på det  !

Skulle Aldrig använda det på dräktiga.

stallostby
0

Har haft ultra shield, har för mig man får använda det på föl. Men det är ju iaf verkningslöst! Blinningar landar så fort det torkat!

HeidiH
0

Oj, vad bra att den här tråden kom upp!!

Min lilla tjej hämtades från hingsten i söndags, och hon har Ultrasheild på sig. Ska jag genast sluta med då!

JennyR
0

Men Switch är väl också bekämpningsklassat?? Och det får man ju använda på dräktiga ston har jag för mig… (?)

Jag använder MJsalva utspätt med vatten (sprayar på det) på shettisarna och Absorbine Ultra Shield på min stora häst, det är det enda som funkar på henne..

stallostby
0

Jag mindes fel, ultra shield ska inte användas på föl under tre månader.

Har ett naturpreparat i samma flaska och blandade ihop det, Men hur som helst funkar de dyra medlen dåligt. Ultra Shield är inte klassat som farligt, däremot är Switch det. Har använt detta, det funkade inte på en regelrätt exsem häst! Han kliade av svansen på ett dygn! helt plötsligt och sedan rök manen bit för bit…

Den doseringen är svårt att få att räcka över hästen (switch).

[Billan]
0

Har använt Switch på alla dräktiga eller inte, samt föl i massor av år. Har aldrig haft någe problem. Inga tomma ston, resorberinga, eller kastning.

exitingsvillemo
0

#5 Brickan heter Shoo Tag (eller bara Shoo) har jag för mig.

Finns i olika sorter för mygg, broms och fästingar, för hund, katt, häst och människa.

För bästa resultat ska man dock ha 2 brickor på häst, en i manen samt en i svansen.

Den fungerar som så att den förstärker det magnetiska kraftfält som finns runt oss naturligt.

I förpackningen finns en garantisedel, där du har rätt att få pengarna tillbaka inom en månad om du inte är nöjd med produkten.

Arken Zoo säljer dessa, så har du ngn Arken i närheten, kan du gå in där och fråga =) Har dom inte till häst hemma så kan dom säkert ta hem.

runas
0

Var får jag tag på mj salva, vet att det varit uppe förr men…Skäms

// Ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden.//

skjootan
0

#14 ja så heter de och jag köpte igår! och alla som köpt här hemma är nöjda och de använder en!

Ultra Shield är MILJÖFARLIGT och LIVSTIDSKARENS Läs på flaskan.

Switch skulle jag heller aldrig använda.

Tänk aldrig bada hästen???? MEN de gör de feösta endå vilket då förorenar vatten och utsätter fisk och annat för gifter.

Nej nej tacka vettja Bromsbroms naturens egna ;D

ThiffannyJ
0

#15 Jag vet inte vilka som är åf åt denna salvan, men kolla med Maria Janson, hon kanske kan hänvisa dig till någon som säljer salvan.

www.minishetland.com

ThiffannyJ
0

Här hittade jag en gammal tråd…

www.minishetland.com

zettan
0