Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett11-skötsel-hästhållning
Läst 2234 ggr
monzun
0

Flugspray

Efter jag läst en annan tråd angående flugspray vart jag lite nyfiken.

Vilket flugmedel fungerar bäst på era hästar? Har ni testat andra? Varför är just det du/ni använder så bra?

Vart rekomenderad ultra shield utav en på betet. Läste nu att det inte var bra, varför inte? Har inte ens läst på flaskan utan vet i stort sett bara hur flaskan ser ut.

Till min lilla herre så har jag Renons Flugmedel köpt på granngården, tycker dock inte att den hjälper ett dugg. :-( Flaskan e snart slut så skall köpa ny men vill inte köpa samma, därav min undran.

JennyR
0

Jag behöver knappt använda flugmedel till mina shetland, vi har inte så mkt flygfän här :) Men de dagar det behövs så använder jag MJsalvan till dom = jättebra :D

Min stora häst däremot står hos min lillasyster, där det är jättemkt broms och knott. Hon har riktig "fullblodspäls" = jättekänslig och jag provade utan framgång ALLT innan jag blev rekommenderad att testa Absorbine Ultra Shield, som funkade jättebra! :) Det blev en enorm skillnad!! (Det ska tilläggas att hon dessutom är inpaketerad i flugtäcke och fluguva)

inabon
0

Kolla in www.prexem.se

Har inte använt det själv men jag känner flera som använt det på sina exem- och känsliga islandshästar och det har hjälpt kanon.

Prenses
0

Wilmas Nordic Summer använder jag. Doftar lite som tjära. Doften sitter i LÄÄÄNGE, går inte att tvätta bort av ens egna händer med tvål heller. Luktar flera dagar, håller myggen riktit bra borta. Är riktit nöjd med det, liten burk är det i, men drygt som bara den. ;)

monzun
0

#3 Vart kan man köpa den?

Prenses
0

#4 Jag köpte den av en som beställt den hit till Finland. Men prova googla produkten så borde den nog komma upp och ha ngn slags hemsida.

AnnaLundin
0

Ultra Shield innehåller bekämpningsmedel av liknande slag som Switch och Flusa, kombinerat med doftämnen som ska verka frånstötande för insekter. jag använder det på insektskänsliga ponnyer  och tycker det funkar ganska bra.

skjootan
0

Ultra Shield är det ochså livstidskraens på om man använder den vilket för mig är stort NONONO att använda på mina hästar. Dels att bada med ett sådant myggmedel är ju inte bra sedan som jag som står nära natur reservat så vill jag inte riskera nått.

Jag använder nu mer bara bromsbvroma ett natur preparat som är kanon bra Glad

SofieN
0

Sverige har tagit in det dom får av Ultrashielden enligt EU-regler så kemikalieinspektionen sätter stopp.. Så det medlet sinar väl på dom flesta ställena, i den butiken jag jobbar har vi sålt 800 flaskor nu i sommar och det verkar helt klart vara den mest effektiva men nu har vi inget kvar.

Så det kanske inte är någon större idé att rekomendera det, annars kan jag tipsa om Effols Bromsblocker. Det är näst bäst tycker jag!

polgara
0

Jag köpte nått skit  bra medel av Lotta (ponnybutiken), en ljusblå flaska, tog död på bromsarna om man sprayade på dom, hästarna besväras inte av bromsar nu, räcker jag sprutar på var annan, var tredje dag

Moheda
0

Igår var jag ute och red på vår ponny, Claraoch både hon och jag höll på att bli tokiga av alla dessa tingestar i luften; flugor, knott och blinnigar och allt vad det nu heter.

Jag har provat med Ultra Sheilds sommarspray och Switch men inget av dessa hjälper!!

Jag har nu kommit till den insikten att antingen får man stå ut, för flygfäna hör ju sommaren till eller så får men helt enkelt låta bli att rida och hästen blir tjock som en boll!Skrikandes

AnnaLundin
0

Fast rider man brukar det funka utmärkt att växla upp till trav eller galopp, då hinner inte flygfäna med!

Moheda
0

Jo, så är det.. men vi orkade inte hålla tempot hela rundanFlört

SofieBroden
0

jag har inte heller hittat någo medel som jag tycker funkar. så  varma dagar rider/kör jag i ottan 4-5 på morgonen eller så får hästarna stå helt enkelt och ha "flugkläder" i hagen. så grejas det desto mer svala dagar :)

Moheda
0

# det är ju den optimala lösningen. Men man blir ju så less när man har väntat, efter en hel lång vinter, regnig vår - och nu då när man både har ljuset och tiden med sig så hindras man av dessa fän. Aldrig får man vara riktigt nöjd!!Skrikandes

mco92
0

Prova Effol flugspray :) den kostar runt 300 men vad jag vet funkar den finfint =)

Moheda
0

#15 den har jag inte provat. Ska köpa snarast.Tungan ute

monzun
0

Jag har faktiskt inte haft några större bekymmer med flygfän när vi är ute å kör. Å andra sidan så kör jag oftast inte förrän tidigast klockan sju på kvällen.

Äppelcidervinäger blandat med vatten å vitlök kan fungera med. Har fungerat relativt bra på min pålle.