Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettavel
Läst 3842 ggr
Ellinor Johansson
0

Hingstlicens

Varför togs hingstlicensen bort?

Jag tycker det är man ska återinföra licensen, det är en mycket bra trygghet för sto ägarna arr se att alla papper, som härstamningsverifikation, redovisningar, samt det ekonomiska är OK.

Jag har pratat med några stoägare i sommar som är mycket besvikna, det är inte kul att inte kunna registrera eller visa sin fölunge på en planerad utställning. Stoägarna har betalat betäckningen och allt runt den till hingstägaren /hingstleasaren men betäckningarna finns inte med i webbstamboken.

Hur ska man som stoägare kunna skydda sig från oseriösa hingststationer?

Vore det möjligt att visa en lista på SSS hemsida vilka hingstar som inte har någon anmärkning?

Linda-A
0

Det går ju alltid att ringa och höra med SH utifall allt är rapporterat och betalt som det ska för föregående år innan man lämnar sitt sto på betäckning. Sen ger det säkert ingen garanti för att allt kommer fungera ok just det året man själv betäcker, men om det är samma hingsthållare så kan det ju i alla fall vara en fingervisning över hur denne brukar sköta sig.

Kris_J
0

#0 Dina funderingar är både berättigade och intressanta, men om man skulle återinföra hingstlices skulle det inte skydda stoägarna mer än till viss del som jag ser det.

Ett värde med att återinföra hingstlicenser för shetlandshingstar i Sverige vore att det skulle vara lättare att veta vilka hingstar som var satta i avel. Men att få det till att det skulle garantera en härstamningsverifikation vet jag inte om det skulle vara möjligt att kräva?

Jag har funderat jättemycket på hur det borde kunna lösas så ingen skall drabbas om en hingstägare inte rapporterar. Men hur man än skulle gör verkar det som att det skulle kunna uppstå fallgropar som skulle drabba någon part. En möjlig lösning vore kanske att stoägaren själv rapporterade och betalade till SH inför betäckningen, och sedan fick ett dokument som skulle undertecknas av hingstägaren och sedan retuneras eller rapporteras med ett betäcknings-/språngrullenummer. Men det kanske skulle bli för dyrt och krångligt att administrera. Och ev problem med stoägare som inte genomför hela upplägget och sedan säljer stoet betäckt.

Hur som helst det är problematiskt och mycket tråkigt i de fall där hingstägarna inte sköter rapporteringen. Och det vore väldigt bra om det fanns et system som värnade om alla parter och ingen skulle behöva drabbas av att någon inte gjort det den skulle.

Veritas odium paretFörvånad

Milla
0

Personligen så förstår jag inte varför man inte kan ha "svarta listan" inom shetlandsavel och shetlands produktion. Vad jag menar är

1. Skötter man inte sina affärer så får man ju stå sitt kasst, det är ju ändå vuxna människor eller i allafall vuxna människor som står bakom en yngre förmåga. Väl???

2. Oavsett om du är van eller ej så måste du ju ta reda på vad som gäller och följs inte detta så får man stå sitt kast. Det verkar också som en del kör smutsiga affärer medvetet

3. Vi har så många shettisar idag så varför då hålla dom oseriösa bakom ryggen? Vad är det som är så farligt med att SSS och SH står för det seriösa och värnar om avel?

4. Hade det funnits en lista med oseriösa så hade det också varit så mycket lättare för både nya och gamla stoägare att SE vilka hingsthållare man kan lita på. Jag kan bara gå till mig jälv för inte skulle jag ringa SH för att kollla om Berta i Bertvallen sköter sina affärer innan jag åker dit med mitt sto, tyvärr. HAde det däremot funnits en lista och där står att Berta inte sköter sina affärer så hade jag inte åkt dit och sen blivit ståendes med en fölunge som jag inte kan registrera.

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Kris_J
0

Men var går gränsen för oseriös, skall tex de som pga sjukdom eller dödsfall inte skött sina åtagande hamna på denna lista? Jag tycker som du Millan i stort sett, men det finns alltid ett men gällande dem som hamnat i situationer de inte kan råda över, jag tycker inte de skall "straffas".

Men fy för dem som bara är sig själv närmast och gör vad som helst för fin statistik. Helt hårresande i vissa fall. Eller bara ser till plånboken och inte ens rapporterar eller struntar i att rapportera och föra in födda föl i stamboken, speciellt hingstföl tycks drabbas av detta.Rynkar på näsan

sanne
0

varför ska man göra det så svårt ?

alla hingstar som används måste ju föra språngrulla, även de ostammade ..

tycker SSS kan publicera en lista på sin hemsida med de hingstar som har betalat in och rapporterat sina språng rullor från föregående år mm, sen tycker jag att de  hingstar som EJ är inrapporterade bör finnas på en separat lista så man kan se vilka som man inte bör betäcka med, gäller även intern.godkända, ang deras CEM prov.

varför undanhålla fakta från allmänheten, det blir ju bara ännu värre.

Jag personligen tycker det är riktigt beklämmande att både se i Webstamboken och höra från stoägare att div hingstar ej har rapporterade rullor/bet. avgifter.

Sen det Kris skriver om att folk inte rapporterar in hingstfölen..eller alla föl överhuvudet taget, det kommer vi nog aldrig kunna stoppa tyvärr, men det får ju de som struntar i det ha dåligt samvete för.

Milla
0

#4 dödsfall och svår sjukdom måste väl ändå vara av den klass att man har överseende?

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Kris_J
0

#6 Jag menar det.

#5 Om vi nu ponerar att det blev som du föreslår.
-Vad skulle hända om jag lät bli att använda min hingst ett år, hamnar han då på undvik listan?
Jag är håller med dig helt om att en del kan man inte stoppa, det är självklart. Men det är väldigt ledsamt att upptäcka ett sådant beteende där man har all anledning att tro att det inte skulle förekomma. Men i sista änden får folk göra som de vill, det  respekterar jag så länge det inte drabbar andra än dem själva.

Kratern
0

Nu blir jag nervös…

Fråga; Om det står i webstamboken att hingsten har betäckt det eller det stoet. Betyder det att man kan ta för givet att allt är OK då?

Nu pratar jag om föregående år. Varför jag undrar är eftersom jag inte får språngsedeln från hingstägaren så att jag kan regga fölen.

sanne
0

#7 då bör det väl stå att hingsten ej är använd under tex 2009…

VeronicaP
0

#8 Hur länge sen är det ditt sto fölade ? Jag hade krävt att få språngsedlen av hingstägaren om de hade dröjt för länge då får man ju kanske skicak ett pm eller annat.

Har du rapporterat att du har fått föl?

De händer ju att en del stoägare verka tro att man har koll på datum och annat när deras ston har fölat, bara för att man är på internet eller annat ..

PP
0

Jag vill minnas att hingstlicensen togs bort samtidigt med hingstbesiktningstvånget för att de som valde att fortsätta "avla inom systemet" inte skulle straffas med den extra avgiften (som de som valde att stå utanför systemet slapp).

Som stoägare skulle jag dock önska att det fanns någon garanti att få på att all rapportering sköts som den ska, när jag lämnar ett sto för betäckning. Frågan är bara hur?

Undrar, vad gör man om allt inte sköts? Kan man få hjälp från exempelvis SH (än så länge vår avelsorganisation) eller den egna avelsföreningen att driva ett ärende? Det skulle inte kännas okej att tvingas bekosta fullständig härstamningsverifiering på avkomman om man använt RS-hingst och betalt språng.

#8 Har varit i samma sits som du. Fick ringa och tjata om rapporten vid ett flertal tillfällen, innan den till slut dök upp framåt hösten. Jag betvivlade väl egentligen aldrig hingsthållarens seriositet, men blev ändå nervös när det drog ut så på tiden.

PP
0

Dubbelt…

susanne-s
0

#11 garanti, Hm… Kan man inte skriva in ngt i betäckningskontraktet.
Om inte rapportering sköts så ska hingstäg stå för härstamningsverifiering alt pengarna tillbaka.
??? svårt men ser man till att ha ett bra avtal som håller i rätten så skulle iaf jag känna mig trygg (are) som stoägare.

DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

Hanna-D
0

#13 Fast ett sådant avtal gäller väl inte om stoet (eller hingsten) byter ägare?

Ingrid kan säkert ge ett bra svar på detta Flört

Denna kommentar har tagits bort.
ThiffannyJ
0

Det är inte så lätt för nya stoägare eller hingstägare alla gånger att veta vad som krävs av båda parter eller vilka papper som ska fyllas i och lämnas i från, samt vilka saker som hingstägaren ska ha gjort.

Kanske vore en bra ide att vid ett SSS möte eller kanske avelskonferensen att ta fram en "ckeck lista" eller nått som kan vara ett hjälpmedel till sto/hingstägare?

Delad glädje är dubbel glädje :)

www.minishetland.com

VeronicaP
0

den lilla vita och gröna  lappen ska du ju få när du har betalat allt och hämtar ditt sto , sen ska du skicka till baka den lille vita lappen till hingstägaren senast när ölet är 1 månad men i alla fall 9 dagar gammal .

Lämna PM på forum tycker jag iof inte heller man ska göra om jag ska vara ärlig , har hänt att jag har missat lääänge här att någon har skickat pm till mig , då är det bättre att ringa/maila hingstägaren..

polgara
0

Vad är det för grön lapp man ska få med när man betäckt? Har bara fått en liten vit lapp, ifjol inte ens det. Nu blev det inget föl iår så det spelar egentligen ingen större roll just nu

Mmia
0

den gröna är ett kvitto på att du betalt.

polgara
0

Har aldrig fått nått sånt grönt kvitto

Mmia
0

Det är inte alla som använder sig av den som kvitto.

Går väl lika bra med ett vanligt kvittoblock.

Viktigast är väl den vita lappen som sen byts ut till den riktiga som ska skickas in till registratorn.

AnnaFagerell
0

Själv tycker jag stoägare är lika oseriösa många gånger. Betalar inte i tid, gnäller över priset i efterhand och hör inte av sej när stona fölat. Man ska inte som hingsthållare behöva ringa och fråga om det blivit föl heller.

Medarbetare på djurskydd.ifokus

VeronicaP
0

#27 Ja de är inte heller ovanligt , att det händer

Ellinor Johansson
0

Jag hoppas att vi på avelskonferansen i höst kan få möjlighet att diskutera och kanske komma med förslag till hur rutinerna kring betäckningarna ska fungera så både hingst och stoägarna ska kunna känna sig trygga.

Hanna-D
0

#27 Har nog haft ovanligt bra stoägare för jag känner inte igen det du skriver. Varför inte ta betalt innan stoet lämnar gården/i samband med hämtning så slipper man det problemet?

AnnaFagerell
0

#30 Finns dom som inte betalar då heller, dvs kommer med undanflykter… sådana man trott man känt efter flera år samt finns dom som inte hämtar hästen efter avtalad tid och inte ens betalar innan den hämtas då det var sagt så. Finns hur mkt som helst egentligen

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Annelie-P
0

#21 Håller med, en checklista skulle kanske vara en bra idé. Nu har ju jag haft turen att bara haft med ytterst seriösa hingstägare att göra, så jag har egentligen aldrig funderat på ovan beskrivna problem.

PetraJ
0

När vi skall betäcka våra nordisar så går vi alltid in på www.nordsvensken.org och sedan under hingstar och kollar om den hingsten som vi är intresserade av har löst sin licens. Där står alla hingstar som är veksamma i avel och om dom har betala.

Kratern
0

#33 Om jag inte är alldeles ute och cyklar så går det att kolla även på Russen.

http://www.gotlandsruss.se/Hingstlista-2010.htm