dela manen eller ej?
ja är lite kluven i det här med att dela manen på hästen eller ej.
Jag tycker det är finast att dela manen men jag lyckas inte få den att ligga bra, finns de några bra tips???
ja har satt tofsar men de hjälper inte helt. Sen är ja värdelös på allt med små pilljobb och har svårt för att få benan rak :(
En stoor spik delar jag manen med. Börjar uppifrån nacken och ner. Fläta manen hårt längst upp en bit och låt resten hänga i tofs
Medarbetare på djurskydd.ifokus
1# okej ska prova detta. ska manen vara blöt?

jag tycker det är lättare att bena en blöt man, men det är nog en smaksak
När jag badat hästen, och haft i spray som gör det lätt att reda ut manen delar jag den blöt med hjälp av en kam, sedan fönar jag manen torr och sedan flätar löst för att det inte ska bli "vågor" i manen.
Lätt som en plätt 
Delad glädje är dubbel glädje :)
4# ja man vill ju inte ha vågor/lockar ska se vilket altenativ som passar :)

Min kille har naturligt manen på en sida - och så får den vara.
Läser man "hur man visar sin häst korrekt" står det faktiskt att man ska ställa upp hästen med den manfria sidan mot domaren….
Stoet som jag hade tidigare delade jag alltid manen på eftersom den vars så tjock!
#6 Läser man "hur man visar sin häst korrekt" står det faktiskt att man ska ställa upp hästen med den manfria sidan mot domaren….
Japp, så ska det vara.
Men inom Shetland har man kommit på att det går att dölja bl.a mycket av halsens ansättning då manen oftast är väldigt lång.
Det ursäktar man med att det är "snyggare" med delad man.
En delad man främhäver ingenting… däremot döljer
#8 - en delad man framhäver en snygg överlinje på samma sätt som en flätad/knoppad man på en större häst.
En delad man visar också att ponnyn är så väl behårad att manen räcker till båda sidorna, på vår ras som ska ha rikligt med behåring.
En domare ska kunna se halsnsättningen även om manen är både lång, tjock och delad.
Jag delar nästan alltid manen på mina ponnyer, då jag tycker det är snyggare.

Sen är det ju inget som hindrar domaren att gå fram och känna och ev lyfta på manen om det behövs.
okej jag ska premiera henne i bräkne hoby på torsdag så blir nog att jag delar manen

Ni som delat, ni ni på hälften bara? Min tjej har ju större delen av manen på ena sidan, men ändå en hel del på andra sidan. Bör man se till att det är 50/50 så att säga? Dax att ladda o planera inför riksen nu!
Hon har nästan så pass mkt man att det är svårt att få över allt på en sida. Skickart med en lite kul bild på henne! The "hairtroll"!! Haha!
#15 - jag brukar dela så att det "ser nogorlunda lika ut" på båda sidorna, ibland innebär det att det är en aningen "sned" bena och då får det vara så.

Jag brukar använda mig av en flätkam för att dela manen, den är dessutom lysande för att hålla undan den del av manen man inte flätar (tofsar ihop)
Torr man delar jag i
Jag delar manen några dagar i föreväg, ibland i torr och ibland i blöt.

Det lärde jag mig vid första utställningen. att det inte var nån bra ide att tvätta man o svans kvällen innan. Den var ju fortfarande rejält blöt på morgonen! Så nu blir det nån/några dagar innan.
#20 Jamen "wetlook" är ju också inne… 
Vissa fullkomligen dränker in sina pållar i olja, (inkl. man).
Och det går ju hem hos domarna.
#20 Oj, jag har aldrig varit med om att våra pållar inte vart torra dagen efter. Vilken otur!
Jag badar våra på dagen, och de är nästan torra på kroppen innan jag har hunnit fläta klart dem.
#21 Det fanns tendens till det här nere med. Nu vräker man in ponnyerna i Final Mist i stället.
Delad glädje är dubbel glädje :)
Jag har badat mina kl 21 på kvällen och visat kl 09 på morgonen med torra man och svansar

Det här var ju i oktober oxå.. Och så har ju extremt mkt man, och rätt rejäl svans. Men till riksen gör jag manen och svansen 2 dagar innan tror jag. Olja, det har man bara för att få det att ligga slätt? Tycker det borde se lite onaturligt ut?