Ettåring som tappar man
Har en ettåring med ganska lång och tjock man. Upptäckte idag att hon tappar massor med man! Den går inte av utan hela hårstrået verkar lossna.
Vad beror det på? Någon som varit med om något liknande?
Ja. Min Glazza råkade ut för samma sak som ett eller tvååring, kommer inte i håg. Hon bara tappade den. Samma sak hände med vår Lady som ungsto. Vet inte vad det berode på men den växte ut och det har aldrig blivit så igen på dem.
Delad glädje är dubbel glädje :)

Min ena 2-åring har hållt på att tappa hela strån ur manen ända sen i april någongång. Hon kliar sig inte, men de långa, fina stråna ramlar ur och kvar är bara krullig "ull" som är hälften så kort.
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se
Jo, det har jag nog egentligen - min Cocos hade jättelång man på sommaren som ettåring, fast den "försvann". Jag trodde att hon hade kliat bort den, men efter att jag hört talas om dettta med att ettåringar tappar manen har jag funderat på om det kan ha varit det som hände.

Ja det har jag varit med om några gånger på unghästarna varför vet jag inte men de kommer tillbaka och sen får de behålla manen .
Slättens Arielle gjorde ju det tex och även Madgic som 2 åringar de hade knappt någon man och det kan man ju inte tro nu precis när man ser dem

det är väl ganska vanligt, att unghästarna "byter" man, det har flera st gjort här, just nu vår ena 3åring, det känns så himla tråkigt m tanke på premieringen, men det brukar resultera i en ny tjockare behåring. dom tappar ju fölmanen..
Jag tror dom fäller manen likadant som pälsen…
Medarbetare på djurskydd.ifokus
Oj va bra att ngn frågat om just dehär. Divas man har börjat se lite spretig ut nu också, men om det är normalt är det ju bra. :P

Jag har bara haft en unghäst som tappat manen sådär. Hon tappade väl ungefär hälften som 2-åring, och nu på bara nån månad har hon tappat den andra hälften… d v s det långa som var kvar. Nu har hon tjock, men kort och helt jämn, man, den som har växt ut på 2 år.
har samma här hemma nu, trodde först att det var fölen som tuggade av manarna men det är "bara" dom två tvåårsstona som får mindre och mindre man.
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se
Divas manfällning visade sig vara eksem. SUCK.

Millan , Vias mamma Arielle tappade nästanall manen som 2 åring med och det kan man ju inte precis se på henne nu :D
#11 nej det är ju sant men fy så tråkigt det är när dom gör det. Jag menar dom har ju så lång och fin man och rätt som det är så är där inte mycket kvar.
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

#12 Ja de är inge kul man får bara hoppas att de växer ut fort igen :D