Vinterpäls!
Är det bara jag som har shettisar som är låååångt ifrån färdigfällda? Av deras vinterpäls då!
Några som vil bjuda på sina vinterpälsar? ;) (bilder)

Jag har flera st som långt ifrån fällt färdigt
Alla mina är de i princip, så kul o se andras små pälsmonster! ;)

#4 Så ser min ettåring oxå ut
Jag har dåligt med bilder, men jag har två som i stort sett är färdigfällda och två som har en del kvar..
Som tur är har hästen som ska till malmköping på lördag fällt klart, endast lite kvar på magen som vi nog hinner få bort tills dess. :)

Gör det någon skillnad om hästarna gått i lösdrift under vintern? Alltså, har de mer päls?
Mina 1åriga hingstar har också massor av vinterpäls kvar, ser ungerfär ut som den på #7 ´s bild men med mer.
#8 vet inte om det gör någon skillnad… min häst har också gått på lösdrift hela vintern..

Okej. Har funderat på detta jätte länge.
Och en fråga till, jag har inte borstat dem exakt varje dag under vintern, men i princip.
Ändå så blev det stora tovor under magarna på dem, som jag klippt bort eftersom jag var osäker om det skulle samlas en massa bakterier och sånt där, och det ser ju så illa ut.
Men beror det på att jag har borstat dem för dåligt? eller har ni varit med om samma sak?
#10 Nä, du ska inte ha dåligt samvete eller något… vissa unghästar får mer tovor än andra… Gucci har inte så mycket tovor, men jag har två andra 1-åringar som är mycket mer tofsiga och alla har gått på lösdrift och blivit borstade lika lite
under vintern… Det blir bättre nästa vinter ska du se…

Oj vad bra det kändes helt plötsligt.. Tack för dina svar :)
Ser verkligen fram emot tills när de har släppt all vinterpäls, så man får se hur dem ser ut "på riktigt".

Oj! haha men stackars hästar med all denna päls :)
Men kommer tovorna att ramla av av sig självt sen så man ser den fina sommarpälsen?
Jag kanske gjorde ett misstag som klippte bort tovorna under magen då. Men dem blev större och större så nu är det några fläckar på magen..
Menmen, man ska ju lära sig av sina misstag!
#14 Ingen fara… men dom ramlar av sig själv till slut
man vill bara att det ska gå fort så man slipper se dom här tovorna…
Lycka till med dina hästar.
Här är min lurvtuss, hon har alltid, ända sen jag köpte henne som ettåring varit sist med o fälla av..
Ganska dagsfärsk bild…och nyfölad därav lite "oborstad" o kladdig.
Vad skönt att få läsa och se att man inte är själv i pälseländet! 
Jag skrapar och skrapar med min pälsskrapa men ponnyn ser fortfarande ut som att det vore mitt i vintern!
En annan har ju fest unghästar. Så jag undrar ju lite nu, om det är svårare för unghästarna att fälla av sig vinterpälsen?
Alltså blir det bättre?
Återkommer med bilder ikväll! =)
Tycker självklart att man ska borsta/klippa bort ev. tovor. Måste vara obehagligt för ponnyn att ha dem, det spänner säkerligen i skinnet.

min shettis brukar vara färid fälld i mitten slutet av juli oavsett hur mycket jag bortsar :( han får även B-vitamin men de hjälper föga!
Sen i augusti lägger han vinterpäls igen :) han har sommarpäls i ca 1 månad av 12 :/
Och han är 18.. har dock haft fång 2 ggr och det påverkar pälsfällningen så det finns väl inte så mycket att göra åt de…
Tycker bara så synd om honom då han är kolsvart med vinterpäls på sommaren :( Dock är halva hagen i skogen och i övriga hagen finns en del fina björkar och ett litet hus han kan gå in i tsm med fåren ;)
Vad skönt att inte bara mina har kvar sin päls

Min ettåring verkar fortfarande tro att det är - 30 grader ute… 

#23 det tycks min 1åring oxå tro
Mitt ena sto är i princip färdigfälld, första gången jag ser henne i sommarkostym, då hon redan var ordentligt pälsad när hon flyttade hit i augusti förra året och jisses vad mörk hon är =)
Mitt andra sto håller hårt i sin päls och tack vare att hon är konstantskimmel så ser hon skabbig ut just nu, där den vita pälsen har lossnat och den röda sommarpälsen kommit fram… *suck*
blir knas på denna päls..fick hem mitt sto igår från hingsten o hon har fortfarande inte fällt all späls i morgon är det också dags att premiera henne..kul o visa när hon ser ut som hon gör…ngn som har ngt dunder mirakeltips t i kväll som jag kan göra!!??
Hoppsan! Några av våra ston fäller nu sommarpälsen…
Delad glädje är dubbel glädje :)

Min islandshäst fäller oxå av sommarpälsen nu..