Varning för influensa

Det låter inte roligt. Vi har ju vaccinerade hästar, men borde man snart kanske ha krav på vaccination för utställnings hästar, det är ju krav på tävlings hästar, varför ska man få åka runt o träffa hästar på utställningar som inte är vaccinerade..
Känns lite olustigt, nu med utställning på Lördag, man vill ju inte dra med något hem till de dräktiga stona..

Håller med Sanne känns lite konstigt att tävlingshästar måste vaccineras. Själv vaccinerar ja alla mina mot hästinfluensa och stelkramp. För mig är det självklart. Men ja förstår också dom som har många hästar att de kan bli dyrt.
Förstår inte heller varför man inte har krav på vacc på utställningarna.
Känns inte alls skoj när det går sjukdomar. Man får kolla upp var någonstans influensan är. JAg chansar inte heller om influensan är i närheten.
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se
Jag tror inte det är obligatoriskt att vaccinera mot influensa när du tävlar trav. Min lill-kille är vaccinerad mot influensan..skulle nog inte våga ha honom tävlandes samt på utställningar och liknande om han var ovaccinerad.
#3 Du känner säker till länken,men den kan vara bra ändå http://www.travsport.se/sinfo?kommando=smittInfo
japp det gör jag men det skadar inte att du la ut den i allafall
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se
Själv vaccinerar jag generellt inte mina mot influensa. Travet har inget vaccinationskrav. Men dom som åker på ridtävlingar och har varit med på galopp. Men det är ju klart ett risktagande. Är väldigt noga att inte blanda dom tävlande och övriga. Sanera transporten osv. System med kläder och skor finns. Är storkonsumen av Vircon. Till utställningar finns ju en hästägar försäkran som ska skydda, man får ju förutsätta att alla är självkritiska och inte åker med hästar som kan misstänka vara smittade eller sjuka. Det är ju det man intygar på hästägarförsäkran.Men ibland kan man undra. Blir verkligen helt förskräckt om någon hostar på utställningplatsen. Visst kan en häst hosta utan att vara sjuk, men jag blir ändå stirrig.
En gång drabbade vi av smitta, hosta och feber som några fick. Jag härleder det till ett tävlingstillfälle där jag fick stoppat två småflickor som gick längst uppbindningsfållorna och klappade häst efter häst på nosen. Synd att deras föräldrar inte sagt till dom innan…..
Veritas odium paretFörvånad
Ridskolan där jag är uppväxt fick A2 för ett antal år sedan - trots att alla hästarna var ordentligt vaccinerade. Det har diskuterats om det är helt meningslöst att vaccinera dem. Vi gör det dock.
Läste i artikeln att kvarka o influensa har liknande symptom, men nån som vet mer exakt vilken skillnad på spridningssätt, behandling o risker?

Mina veterinärer säger att det är helt onödigt att vaccinera. Hästarna blir sjuka ändå. Ska jag börja tävla igen så får jag ju givetvis rätta mig efter de regler som finns men det känns onödigt att kasta pengarna i sjön.
Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!
Vaccination ger ingen 100% garanti, men enligt de jag har hört och läst mig till så minskar det risken att få det..det räcker som orska för min del.
I vaccinet finns skydd för ett viss antal virusvarianter, inte alla som florerar. Virus har en förmåga att mutera så det är till fördel för dess överlevnad. Att vaccinera ger ett litet skydd, alltid något, men de flesta får en släng av sjukan ändå.
Sen är det så att de vaccinerade hästarna kan vara smittbärare utan symtom och de som drar runt och smittar de som är ovaccinerade.

#12 Precis det är faktistk vanligt att smittan sprids på det viset att en vaccinerad häst bär på smittan utan sytom och på det viset kan smitt jätte många..
Jag vaccinerar min både mot A2 och stelkramp men är inne på att endast vaccinera mot stelkramp, fast de som är vaccinerade mot båda får behålla det skyddet ..
jag säger som Johanna… Mina veterinärer tycker också det är onödigt vaccinera.
Jag har en ponny som blev jättesjuk av vaccinet. Troligen dör hon väl om hon får influensaviruset då men det är sånt som kan hända. Stor risk hon dör om hon blir återvaccinerad också. Kunde bara ge två sprutor sen var hon halvdöd.
Jag kommer ALDRIG att vaccinera mot A2 efter att nästan ha förlorat en av mina travare.
Har haft ytterligare en travare som reagerat negativt men hon höll turligt nog inte på att mista livet på kuppen.
Som någon skrev tidigare så blir ju inte en vaccinerad häst immun mot influensa, den blir bara mindre sjuk om den blir smittad!

Jag tycker också det känns otäckt med de vaccinerade hästarna som kan vara "tysta" smittbärare …