Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettallmänt
Läst 2027 ggr
Kraka
0

Apropå verkning så...

…kolla hur det kan gå. Inte kul för den stackars hästenLedsen

http://www.aftonbladet.se/sport/ridsport/skotsel/verkad.html

Daladis
0

Hemskt! Stackars häst Gråter.

Ellinor Johansson
0

Stackars pålle, det är inte den första och säkert inte den sista pålle folket med "barfotametoderna" lyckas göra illa.

Lulan
0

Usch och fy! Människor är allt fruktansvärda djur!!

Cattis
0

Synd att så många går på allt dumt som folk tar sig för. Stackars djur.

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

Puzzel
0

Fy stackars häst, och man kan ju undra hur kunnig ägaren är som inte gjort något innan.

VeronicaP
0

Jag blir så in åt he---tes förbannad när jag läser sådant här , det är attans inga djurvänner som gör på detta viset i allfall..

Kratern
0

Det här skulle behöva läggas in på ridsport iFokus då det varit förespråkare för barfotaverkning aktiva där.

Benjamin
0

Ursäkta jag blir också väldigt upprörd. Vad påstår "experterna" att barfotaverkning är bra för?

cinna
0

*djup suck* Vad ska man säga, stackars häst…

Fortsättning följer: http://www.aftonbladet.se/sport/ridsport/nyheter/barffunnen.html

trex
0

Vi har 2 hästar i vårt stall som verkas enligt nån barfotametod,hästarna kan inte gå riktigt ännu efter 8 månader,rent djurplågeri.Jag tror att det är modernt att vara så naturlig? som möjligt.För visst är det naturligt att ha ont i fötterna i 8 månader, eller?DEn ena hästen har så ont i kroppen att den fortfarande efter 4-5 år med NH fortfarande inte går att rida en LC på,den blir hysterisk i galoppen.Istället för att anlita veterinär,så anlitar man massör och equiterapeut 1 gång vardera.Visst är det naturligt att inte kunna rida sin häst i alla gångarter, eller? Jag har påpekat bägge delarna,men varför anmäler inte jag då? Ont om bra stallplatser.

Kris_J
0

#0, ruskig läsning.

Den dagen någon kan bevisa för mig att jag kan köra mina hästar i trav på grusväg flera mil i veckan utan att de sliter på hovarna. Den dagen ska jag ta barfota hästar under övervägande. Enligt mitt sätt att tänka jämställer jag grusvägar med att springa på sandpapper. I alla fall som grusvägarna ser ut häromkring. Skillnad är ju om man alltid har tillgång till  sandvägar (finsand) och gräsvägar. Det finns ju en anledning till att man började med hovbeslag en gång i tiden. Det finns många som anser att en shetlandsponny inte ska behöva skos, den ska ha så bra hovar att det inte behövs. Mina ponnyer är barfota hela vintern och de första veckorna under igångsättningen. Någon går periodvis utan bakskor. Vanligtvis när full tävlingskondition är uppnåd och träningen är i mindre omfattning. De som inte tränas är alltid barfota. Dom har hårda hovar, förutom Lysols vita bakhov som är lite mjukare.

Tittade in på en del av barfota sidorna idag, blev inte imponerad eller inspirerad.

Veritas odium paretFörvånad

AnnaLundin
0

Jag kan avslöja att det kommer komma ännu fler artiklar i ämnet…

Tyvärr, att det ska behövas.

Men TUR att det finns de som orkar engagera sig! EN eloge till de hovslagare som lägger ner ett jättejobb!

(hovslagarföreningen jobbar på att få ut mer kunskap om vad som verkligen händer och sker!)

Daladis
0

Blir så attans förbannad av denna barfota s-iten. Jag skulle ha ut en hovslagare hit men hon som bor här intill har gått över till barfota…. Ringde nästa hovslagare som jag visste om -har gått över till barfota… Fick inte ut någon som kunde ta mina hästar. Så då ringde jag till hovslagare nr 2 för han skor vanligt också. Gick in på internet och läste en massa om barfotaverkning för att veta vad det innebar. Blev rätt snart säker på att det INTE var något för mig! När så hovis kom ut… suck -snacka om munläder! Han har passat i Livetsord eller nåt sånt! Han malde på om hur OTROLIGT bra det är med barfotaverkning. Man får sååå bra grepp på is, det går såååå bra att rida på grus och bla bla bla.. Jag sa att blir dom inte ömfotade då? Jo, sa han, men det vänjer dom sig vid… HM. Dom lär sig att ta det lugnt på is och man får en sån otroligt fin kontakt med sin häst??? för man får lära sig lita på att hästen reder ut situationen (ridning på is). Ja, jag sa att jag ville ha VANLIG verkning på mina hästar -punkt!

Men hade inte jag varit så påläst som jag var eller inte så kunnig vad gäller häst, kanske det är lätt att bli övertygad av en sån här barfotaverkare. Det är fruktansvärt tycker jag. Nu har jag fått veta att han är anmäld för två hästar som är blockhalta och tydligen är det fler anmälningar på väg. Det känns så fruktansvärt trist att hästar får utstå sånt här! Det är ju vi som människor som använder dom och måste då också se till att hovarna mår bra så dom kan användas på rätt sätt. Att spara pengar genom att barfotaverka är så att gå bakåt i tiden tycker jag. Och det är väl det barfotaverkarna förespråkar: Det är sååå naturligt för hästen…. De vilda mustangernas hov är deras "förebild". Jo, tjossan, hur många vilda mustanger rids………. Ja, det var min syn på saken…. Jag blev så arg av den artikeln så jag var tvungen att skriva av mig. Ha en bra dag alla! //Erica

VeronicaP
0

Fast jag fattar inte varför man måste verka på ett visst sätt bara för att de går oskodda? Lina när hon tävlade på travet sina 2 första år var helt oskodd , även hennes 3 :e år  var hon oskodd tills hon fick en hovböld , efter den var vi tvugna och sko henne.

Hennes hovar funkade bra oskodd även om vi körde mycket på grus och asfalt, de blev lite slitna och så men inte allt för mycket det fanns ändå lite att ta för hovslagarn när han var där.

Ahnna
0

#14 Varför var ni tugna att sko henne efter hovbölden?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

VeronicaP
0

#15 för att hon hade en stor grop i hoven , eftersom vi var tvugna att rensa och då blev hon ju ömfotad där , samlades ju bara en massa *skit*…

AnnaLundin
0

#15 När de haft en hovböld som dränerats, så brukar man rekommendera att man skor med sula, för att skydda läderhuden i det område där sulhornet är bortverkat. Det räcker oftast med en skoperiod, sen kan man ha barfota igen om det är det man vill.

allmänt svar i tråden:

Barfotaverkarna hänvisar till hur vildhästarna nöter sina fötter. Vad de glömmer bort är att de som nöter dem fel eller blir ömfotade faller offer för rovdjuren…
Jag har ett halvblodssto som ALDRIG kommer vänja sig vid att gå barfota. Det går bra till vardags i hagen, men när ajg förflyttar henne till sommarhagen en km bort så ömmar hon rejält. Hon har ändå gått barfota större delen av tiden sen 2000…. (Enstaka undantag)
Man kan, enligt min uppfattning, inte hänga upp sig på hur det fungerar för vildhästar, för sen vi domesticerade hästarna har vi lagt oss i både naturens avelsurval och naturens lag vad gäller "svagare individer". Vi har knappast avlat på hovkvalité i första hand, utan användbarhet. ) och då tänker jag betydligt längre tillbaka än Du och Jag kan minnas…. SÅ det är inte så himla enkelt som att bara börja verka dem på ett sätt som ska likna hur vildhästarna nöter fötterna.

Och i vilket fall som helst, blir hästne så ömfotad att den int ekan gå, då får man spika på skor eller åtminstone bandagera hovarna rejält så att den inte behöver ha så bedrövigt ont!
PÅ bilden i artikeln i #0 ser man att hela bärranden, dvs den yta på hoven som ska bära upp hästens vikt, är bortverkad. DÅ undrar jag ju definitivt hur stora kunskaper om hästar och dess anatomi som finns hos den klåpare som utfört detta.

Det som är sorgligt i sammanhanget dessutom är att det är hästägaren som är ansvarig för att hästen lider. Klåparen har ryggen fri… :/

Kris_J
0

Jag undrar om dessa verkare går barfota själva. Varför stänga in sina fötter i skor? Dom kan ju studera någon urbefolkning som går barfota. Det kanske kunde bli ytterliggare en rörelse i naturligt betende. Särskilt härligt blir det uppe i norr när det är -40C. Skulle tro att om man inte stänger in sina fötter i skor får man en så bra blodcirkulation att inga förfrysningsskador uppstår. Eller vad tror ni?Flört

Cattis
0

#18 Det tror jag också! Men de är väl redan så mkt i harmoni med naturen att de faktiskt går runt barfota och med enbart ett höftskynke…

/Cattis

Kris_J
0

#19 Attans också att jag inte fattade det!

Men för att vara alvarlig jag blir verkligen bekymrad av allt jag läst på deras sidor. Men visst har man råkat ut för en dålig hovslagare samt även en mindre lämplig veterinär, kan jag inse om någon vänder sig till dessa. Säkert har de också fungerat aldeles utmärkt på flera hästar. Men om det vore så förträffligt så skulle ju vetenskapen hinna ifatt. Trost deras argument att profiten hindrar. Med ett budskap som om det vore ett religöst mantra kommer man långt. Det har många bevisat genom tiderna.

Läste någon gång under förra året på någon engelsk sida om enkvinna som fick fängelse för att hon skadat hästar med sin barfota metod.

SannaHolmgren
0

Är det ingen som har någon positiv erfarenhet av barfotametoden. Skulle vara intressant att få veta lite mera. Jag tog av skorna på min gammelhäst de fyra sista åren han levde, och såg en grymt bra förbättring på bla hovsprickor och svullna leder som blev nästan helt bra. Han verkades iof inte efter någon barfotametod, utan det var min vanliga hovslagare som gjorde ett vanligt jobb.

Gentle
0

Ska man ha sina hästar barfota så ska dem verkas enligt den vanliga metoden och inget annat.Men rider man eller kör sin häst på mycket hårt underlag så finns det väldigt få hästar som klarar av att vara barfota.Men det finns ju nackdelar med skor också,man ska nog försöka hitta nån balans mellan att vara skod och oskod.

VeronicaP
0

Våra är ju bara skodda tävlingssäsong och det funkar kanon bra här , det är ju faktiskt bra för hovarna att gå oskodda ibland med , men som sagt verkas vanligt..

Puzzel
0

Puzzel är barfota än så länge men hon är bara 2 år och verkas enligt vanlig sätt, min hovslagare är med i hovslagare förbundet och verkar och skor flera shettisar och hon säger att Puzzel har väldigt fina hovar något som hon tyvärr inte alltid ser på shettisar inte de hon fått ta hand om de ahr varit väldigt utgådda platta, låga trakter mm så hon har fått bygga om hela sättet att verka och sko dem, men jag vet ju inte hur Puzzels hovar kommer se ut den dagen vi börjar köra och rida henne kanske sliter hon så mycket att vi behöver sko.

susanne-s
0

Mina hästar verkas enligt barfota metoden - MEN DOM SER INTE UT SOM PÅ BILDEN!!!. Hon som verkar dom gör det ca 4 ggr /år och jag verkar själv där i mellan. Hästarna ser ut som vanliga oskodda hästar. kanske tar jag lite mer på hörnstöden samt ser till att strålens övre del kommer i kontakt med marken.
Formen på hoven är ngt längre i tån, men knappt märkbart.
Mina hästar ömmar mindre nu på tex. grusvägar än innan och dom har heller inga problem

Sedan håller jag fullkomligt med om att se bilder som ovan är fruktansvärt!!
Så länge hästarna mår bra så verkar jag som nu, det är ingen större skillnad.
Det kan dock ta en-två nedväxt perioder för en hästs hovar att åter bli starka efter att ha varit skodda. med det menar jag inte att dom ska bli halta mm utan att det finns dom som tar av skorna på sommaren men säger att det går inte dom bara ömmar, vilket är ganska självklart då skon inte är där och skyddar den känsliga "skodda" hoven.
Nu får jag väll många emot mig och var så goda, detta är min åsikt. Tyvärr kan jag inte argumentera mer om just olika barfota metoder för jag kan för lite om det. Jag ser bara att hästarna mår bra. = )

DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

Kris_J
0

#25 Du skriver mina hästar ömmar mindre nu på tex grusvägar.

Jag vill inte att mina hästar ska ömma alls då jag många gånger kräver av dom att springa riktigt fort på grusvägar. Ja, kräver och kräver dom hetsar varandra bra själva. Men det innebär att dom tar i en del då det är ganska backigt häromkring. Dom kan gå barfota en kort period utan att ömma men gruset sliter fort.  Att relatera till vilda mustanger, anser inte jag är en godtagbar jämförelse med tamhästar i arbete.

Men jag håller med dig ang strålen, man ser aldeles för många hästar med en obefintlig stråle utan någon som helst mark kontakt.

Problem som uppstår oavsett det gäller vanliga hovslagare eller barfota verkare, tror jag beror på okunniga hästägare som inte inser när det är galet. Och det kan man ju inte förvänta sig av gemene man, att de ska vara så kunniga. Även om det vore önskvärt.  Precis som att man som patient skulle vara medicinskt kunnig för att veta om behandlande läkare är ok.

Har även sett en del ponnyer på travet som linkar omkring barfota på stallbacken, men i lopp travar dom "rent." Om en med en mysko teknik. Vid påpekande har jag fått svar i stil med att det är helt ok, nä jag har inte tänkt sko. Och ponnyn i fråga har haft helt nedslitna hovar. Någon har tagit rättning och sedan åter kommit med en kraftigt förbättrad ponny. Varför väljer man att blunda för sådant själv.

VeronicaP
0

Mina ömmar inte alls när skorna åker av vinter tid, inte ens Dee-Dee som har vita och lite *mjukare* hovar , Dee ömmar inte alls när hon körs på grusvägar eller annat men däremot så slits hennes hovar ner helt om hón inte är skodd så därför skos hon tävlings säsongen och vi skor alla som vi märker behöver det när vi tävlar och kör dem..

Tycker inte heller att hästarna ska ömma över huvudtagen när de körs på grusväg , då är det bara till att sko..

Vårat russ tex är ömfötad så hon verkas aldrig lika *mycket* som de andra , men när hon *bara * går i avel och inte rids så behöver hon inte skos , men så fort hon ska börja jobba eller annat så åker skorna på direkt..

Cattis
0

Jag tycker jämförelsen med vilda mustanger är helt absurd.
De rör sig annorlunda, äter annorlunda. Och där slås dåliga fötter ut ganska snabbt av sig självt. Så naturligt som möjligt tycker jag är bra, men om man utsätter dem för arbete som trots allt är "onaturligt" så får man anpassa sig efter det.
Mina hästar som inte arbetar nämnvärt, kan "naturligt" gå oskodda. Såklart. Men om de skall köras så måste de ha skor. Våra vägar sliter sönder fötterna på dem annars.

/Cattis

Ahnna
0

#16 och 17

Det var det jag menade, att efter en hovböld räcker det med en period med skor, om ens det, sen ska det inte finnas någon anledning att ha kvar dem om hästen ska vara barfota. Men det lät som att EN hovböld gjorde att hästen måste vara skodd för all framtid, vilket inte lät rimligt. Hovbölder har ju hästar haft helt naturligt i alla miljoner år de funnits, enda anledningen till att vi människor gräver ur dem är för att hästen ska ha mindre ont. (Samt att vissa bölder blir så påtagligt stora att det är bäst att dränera, och så vidare.)

Så jag undrade mest…

www.stuteriprecious.se

veronicarickfelt
0

allvarliga hovbölder när dem gjort rent m.m och dränerat dem kräver ofta sko me platta och även att man gipsar där hovbölden varit så det inte ska komma in smuts och bli till en ny hovböld…

Lorita
0

Problemet med barfota verkning enligt olika barfota metoder är, att man har studerat vilda hästar, som aldrig verkas och som har färdig slitna hovar….sen för man över det på en tamhäst och verkar ner som en "färdig sliten" hov då finns ju inget för hoven att slita på.

Jag har barfota hästar och har haft så i 20 år nu, men aldrig att någon annan än en utbildad "vanlig" hovslagare skulle få verka mina hästar. Så länge hästarna inte ömmar när jag rider dom och det finns att verka bort när hovslagaren kommer så kommer mina att få gå barfota.

Om man verkar en häst så hårt som på bilden, då finns ju inget för hästen att nöta på och klar som *censur* att hästen blir halt.

Som ägare av barfota hästar är det beklagligt att det finns en sådan bluffmarknad med metoder, det drar ju ner även oss som har sunda hästar med sunda hovar.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Charlotte-Aveback
0

#31: Sund inställning, tycker jag!

Jag tror det är viktigt i den här diskussionen att man skiljer mellan barfota-hästar och barfota-verkning.

Barfota-hästar är ju i princip alla de som klarar sig bra utan skor och som med framgång kan verkas enligt vanlig, traditionell metod. Skoning skall ju egentligen bara till då det behövs, p.g.a. extra belastning, m.m.

Barfota-verkning däremot känns ju väldigt kontroversiellt och tycks ju bygga på vildhästens liv och leverne, vilket vi ju egentligen har lämnat väldigt långt bakom oss …

Oavsett metod, så förtjänar däremot ingen häst ett lidande p.g.a. för hård / felaktig verkning!

AnnaLundin
0

Jag kan ju också inflika att jag inte vet någon enda utbildad hovslagare som skulle rekommendera skor på en häst som inte behöver det. I de fall den hästen får skor på fötterna beror det i princip alltid på att ägaren vill ha det av någon anledning.

Jag själv har inte skor på någon av mina hästar just nu, men om de ska ridas eller köras regelbundet så behövs det oftast.

Odegaarden
0

Hei

Det ble etterlyst noen komentar av noen som er fornøyd med barfot hester.Vi har nå 20 hester her ved vårs stutteri,og har kun en hest skodd,det er for at han skal vises på premiering og det er i Norge ønskelig med skodd hest da!

Ellers så har vi ingen andre hester skodd,vi verker etter barfot metoden,MEN ikke etter Strasser metoden!! Det er det i Norge stor skilnad på! Strasser metoden,mener de at hesten skal verkes mye ned,for så å få hardføre høver!! Det er vi sterkt i mot,de må over tid få tilpasse seg et hardt underlag,å vi har ingen hester som ømer på grus eller asfalt!

Vi bruker ponniene mye og rir og kjører på skogs veier og grus veier.Tror det er liten forskjell på barfot verking (av noen som kan sine saker)og verking ellers av hovslager,som er dyktig!

Min hovslager (når vi må sko)er meget godt fornøyd med våres hesters høver!De er meget harde og velfungerende.

Ellers så er det viktig med rett foring,blir noen sårbeint er det somregel forangenhet på gang!! Noe vi har vært forskånet mot:-)

Kan også tilføye at vi har en sprangponni (135cm) som konkurerer barfot! Hun har blitt klubbmester og starter på grus,gress eller ridebane underlag!

Så det kan fungere godt også for aktive bruksponnier!

Jo mer de brukes jo bedre høver :-)

Lykke til alle andre med sine barfor ponnier!

Mvh Inger

susanne-s
0

Då vill jag göra ett litet tillägg…
Jag menar inte att mina hästar ömmar, det gör dom inte, men jag har haft ett sto som både varit skodd (på travet) samt oskodd. Hon ömmade väldigt mkt på våren/försommaren näs hon skulle ut på vägarna, vilket blev bättre så´klart när hon vande sulorna allt eftersom - precis som vi människor. Men som hästarna verkas idag så ömmar dom inte heller på våren, utan har en oöm fot direkt - vad det beror på vet inte jag, men hästarna går bättre nu och som sagt så ser dom inte ut som på bilden, långt ifrån. och jag tror att dom mår bra av det. Ingen vet, hovslagere eller dyl. har haft ngt att påpeka. har faktiskt bett en Riktig hovis kolla föterna och han tyckte det såg bra ut. Bara så ni intte tror att hästarna mår dåligt för det gör dom defenitivt inte. Den som hade fång i julas har självklart kortare tå än dom andra men det är ju tillfälligt.

www.gullsmyrastuteri.se

AnnaLundin
0

"Den som hade fång i julas har självklart kortare tå än dom andra men det är ju tillfälligt."

Tillfälligt??
Nu hoppas jag att du skämtar, för en häst som har haft fång och som högst troligt även har viss hovbensrotation (som barfotanissarna envisas med att kalla för något annat) kommer behöva ha extra korta tår ända tills en ny hov har vuxit ner efter hovbenets nya vinkel. Detta tar ca 1 år och under den tiden är det STOR risk för "ank-näbb-hovar", dvs tårna blir extra långa då. Och under hela den periode, minst, måste man se till att hålla tårna pyttekorta.

susanne-s
0

Tillfälligt?? Nu hoppas jag att du skämtar, för en häst som har haft fång och som högst troligt även har viss hovbensrotation (som barfotanissarna envisas med att kalla för något annat) kommer behöva ha extra korta tår ända tills en ny hov har vuxit ner efter hovbenets nya vinkel. Detta tar ca 1 år och under den tiden är det STOR risk för "ank-näbb-hovar", dvs tårna blir extra långa då. Och under hela den periode, minst, måste man se till att hålla tårna pyttekorta.

Det är jag fullt medveten om Flört Tack ialla fall !

www.gullsmyrastuteri.se

Ahnna
0

När den här tråden ändå är igång så skulle jag vilja ta död på myten att "alla shettisar/ponnyer kan gå barfota" om jag får? Jag formligen kokar när jag hör såna påståenden, nämligen, kanske har flera här åsikter om samma sak?

Jag kan inte dra några exempel om min nyaste shettis, för hon är än så länge inte inkörd/inriden, men lilleman har jag ju som bekant kört och tävlat en hel del, samt att han har haft flera medryttare. Han går barfota nu, när han knappt jobbas på grund av snö och halka, men hittills har han inte kunnat komma upp i någon högre kondition utan skor, för han ömmar för mycket på grusunderlag. (Och grus är ju det vanligaste underlaget jag kör på.) Han har verkats av både erfarna och mindre erfarna hovslagare, men resultatet är detsamma, trots att hans hovkvalitet är exceptionellt bra - vill jag kunna köra på 5 dagar i veckan i 1-2 timmar åt gången i högt tempo så måste han ha skor runt om. Inte för att han sliter för mycket annars, utan för att han ömmar. Jag har experimenterat med skor fram, skor bak, skor runt om, verka mer, verka mindre etc, men det är bara skor på alla 4 som fungerar när han är igång.

Så när folk säger att alla shetlandsponnyer kan gå barfota bara för att de är just ponnyer så får jag högt blodtryck… Fundersam Det har inte så mycket med just den här tråden att göra, men det berör ändå folks syn på ponnyer och barfotaverkning. Så sorry för trådkapet!

www.stuteriprecious.se

Lorita
0

#38 hovarna kan vara hur hårda som helst på en häst men för den skull så behöver inte sulan vara det och då blir hästarna ömma på grus. Jag har turen att ha hästar med både bra hovväggar och sulor. Man måste ju lyssna på sin häst i första hand Flört

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Charlotte-Aveback
0

#38: Precis som du säger så skall man nog vara försiktig med att inte dra alla över en kam … det viktigaste är ju att se till varje enskild individ, vilken miljö den vistas i och vilken belastning den utsätts för.

Ahnna
0

#39 Ja, men precis! Det är ju det jag menar. Folk säger "ponnyer har så bra hovkvalitet, så de kan gå barfota hur mycket de än jobbas". Jag har fått det här berättat för mig säkert 1000 gånger av folk som anser sig veta hur ponnyer fungerar. Och ju mindre ponnyerna är, desto bättre hovar har de, tydligen. *öööhmmm?*

Min förra hovslagare tyckte att jag var tokig när jag bad honom sko lilleman första gången när han var typ 3½ år och började jobba lite hårdare i selen. "De där skor man ju inte! De klarar sig ändå!" Jag kontrade med något som kan ha uppfattats som "vill du tjäna pengar, eller?" och då fick jag honom skodd, men det var under protest. Men det kändes rätt när jag knappt kunde bromsa honom på grusvägen dagen efter, för han kunde äntligen sträcka ut och springa på utan att ha ont och låt oss bara säga att han blev LYCKLIG! Öronen framåt istället för bakåt och fullt ös, redlös! (Typ.)

www.stuteriprecious.se

Ahnna
0

#40 Precis. Tur att ni håller med, även om jag vet att många här inte jobbar sina ponnyer så ofta. För er kanske det jag talar om är lika mycket ett i-landsproblem som att chipsen i botten av påsen är för smuliga för att dippas…? Generad

www.stuteriprecious.se

Charlotte-Aveback
0

#42: Hm, kanske det … Oskyldig

Samtidigt så är det bra att alla kan bedriva sin "hästverksamhet" på sitt sätt och ägna sig åt det man är bra på och intresserad av.

Måste dock erkänna att djupt inombords bor en tjej som hett önskar att hon hade en riktigt välkörd shettis som hon kunde ge sig ut och köra när tiden finns och andan faller på! Vi har dock börjat med att lägga upp en plan … Flört

Ahnna
0

#43 Men det är väl jättebra! Planen är liksom grunden till allt! Men jag vet vad du menar med "inombords", för jag har ju lilltjejen som ska köras in och tränas. Det känns lite motigt när man tänker tilbaka på de andra hästarna jag tränat från grunden, det känns liksom så långt borta att kunna komma ut och tävla igen. Men det är samtidigt ett roligt arbete, om bara snön kunde ge plats åt våren…

www.stuteriprecious.se