Id kontrollant o chip?
Finns det någon som är eller känner någon som är id kontrollant o chipmärkare?
Har kontaktat två st utan resultat. Fölet finns i Strömsholm,så i närheten vore ju lämpligt 
Så fort som möjligt då jag vill skicka in ansökan till registrering o pass….
Är kanske inte så lämpligt att chipmärka nu med tanke på rötmånad, väder och insekter m.m.?

# 1 Mina valpar (chihuahua) har chipmärkts när det har varit röttid utan några som hellst problem,så på en "stor" häst med mkt tjockare hud verkar konstigt om det ska vara skadligt.
Men tack för varningen 
#3 Går valparna också på bete? Du gör som du vill såklart men jag skulle inte chansa.
Jag brukar inte chipmärka ngn häst under rötmånaden, vare sig vuxna eller föl. De som ringer och vill att jag ska komma får vänta :)
(Sedan tycker jag att det känns bra om de lite äldre fölen fått stelkrampsvacc innan de chipmärks)

Det är skillnad på hur man chippar hund resp. häst.
På en hund är det under skinnet men en häst i muskeln.
Du går ju längre in i en häst när du chippar.

# 3 Mina går inte på bete…
Blir alltid så lycklig när jag läser här på fokus att alla shetlandsfolk/ägare är så underbart perfekta som aldrig gör något fel med någonting.
Tänk om världen såg ut så o att allt efterlevs så som det verkar i verkligheten.
Det ska direkt på o hackas om något när någon frågar något. Shetlandsponnyer måste ha dom mest perfekta ägarna i hela Sverige 
Letar man inte "fel" i annonser så hittar man något annat……
Otroligt trist måste jag säga men det är ju bara min mening,o nu bombas väl denna tråd om allt möjligt men har tänkt på detta länge nu o känner att jag måste "sätta ner foten"…
Så en hälsning till alla otroligt hästkunniga människor som aldrig sprayar fel flugspray på sina hästar,ni som aldrig skulle betäcka med fel hingst,ni som sköter erat eksem strålande på era hästar mm mm mm GRATTIS!
#7 Maggie på Hamra är ID kontrollant så ring henne och fråga, bara ett tips. Bor ju inte så långt bort heller
, ring dock på mobilen då vanliga telefonen är trasig!
Jag har en liten annan fundering på detta!
Finns det några riktlinjer på vad de som är utbildade bör ta för en id-kontroll, kontra chipning?
Funderar på ungefärliga priser!

Vi tar 700 för Chip+ Id-kontroll. Är det i närheten (Stockholmsomr) tar vi inget för bensin. Annars 20 kr/mil.
Jag vet att det är väldigt olika,vi följer ungefär riktlinjerna som de flesta tar häromkring.
MVH Anki Sjödin
#10 tack!
någon som hr koll på ungefärliga priser runt eskilstuna? =)

Jag betalade 300 kr för id koll och chip.
#9 Det är himla individuellt beroende på var man bor har jag märkt. Jag tar 500kr för id koll+chip samt DNA provtagning (ska ju göras på hbl och några andra raser)
Allt över 500 tycker iaf jag är för dyrt för det arbetet som görs och materialet kostar ju lika mycket oavsett var man bor
Medarbetare på djurskydd.ifokus

Inne i Stockholm vet jag 3 st ID-kontrollanter o chipmärkare som tar 1850:- per häst /ponny för ID+chip+DNA.De tar liksom betalt även för jobbet de utför..
Så att jag och syrran utöver de 500 kr får varsin hundralapp anser inte jag vara dyrt alls..
MVH Anki
#14 vadå de tar betalt för jobbet de utför? Det gör väl alla

Rent allmänt gäller fri prissättning, så det kan löna sej att kolla runt eller t o m låta veterinär göra det i samband med vaccinering eller liknande.
Själv tar jag 500 kr för signalementsbeskrivning och chipmärkning. Resa ingår då inom mitt riktnummerområde (annars 18,50 kr/milen). Eventuell provtagning för DNA ingår oxå, då provtagningskiten skickas hem gratis och jag tycker det varken gör till eller från att ta ett tagelprov extra. 
Men… med anledning av det som skrivits i Ridsport, att man som id-kontrollant egentligen är skyldig att bekosta ny signalementsbeskrivning och ändringen i passet vid eventuella fel, skulle man kanske öka priset. Det är inte alldeles lätt med fölen alla gånger vad det gäller tecken på ben exempelvis. SSS tar överkomliga 100 kr för ändring av signalement - ASVH 300 kr.
Å andra sidan kan man ju fråga sej hur petigt det kan vara (om det inte är grava fel som fel färg eller tecken på fel ben osv), nu när alla hästar chipmärks och signalementsbeskrivningen är frivillig enligt passförordningen (även om avelsföreningarna kräver det).
#16 Det har hänt ett par gånger att jag åkt ut och ändrat… speciellt på islandsföl och halvblod där strumpor helt plötsligt blivit synliga. Vita strumpor syns ju inte alltid när dom är helt nya. Därför rek jag ju att fölen är några månader vid kontrollen gällande hbl föl som ju oftast har en massa tecken

#17 Har oxå hört att man bör vänta för att lättare se vita tecken. Men den jag tittade på senast (3 månader gammal), hade haft tydligare tecken på benen som ny än vad den hade nu…
# När dom fäller fölpälsen försinner dom lätt har jag märkt, kommer igen sen
#7 Jag kan bara säga att jag håller med dig.
Shetlandsfolket måste vara de präktigaste, perfektaste, felfriaste hästägarna! Och ja, jag syftar på kommentaren i #1 Svara på frågan istället för att komma med pekpinnar Hanna!
Hälsar vanligtvis relativt positiva Ulrika Gindemo som har tröttnat en aning.
#20 Ge dig nu, vad är ditt problem? Jag ställde en fråga i all välmening. Är man inte chipmärkare så kanske man inte vet att man inte bör chipmärka under rötmånaderna.

TACK ALLA!!
Har nu fått en tid inbokad.
Ha en fortsatt trevlig sommar 
#22 Det glädjer mig!
Och ang. påpekandet du fått om olämpligheten att chippa under rötmånaden - Det är faktiskt svalare nu än i juni och nästan hela juli. Jag gillar inte stereotypa uppfattningar om att inte chippmärka under rötmånadsperioden. Det kan som sagt vara svalare då samt mindre flygfän, beroende på vädret.

Får man inte ens fråga om id-kontrollaneter o chippare när det är rötmånad?
När jag utbildade mig till chip-märkare var det ingen som nämnde ngt om att augusti skulle vara en olämplig månad, men nu har ju TS fått information om att det skulle kunna vara ett problem, så är det ju upp till henne när hon väljer att chippa!
#24 Det verkar inte så och det irriterar mig.

jag har varit ute och Chippat nu senaste veckan, det är ju faktiskt mildare väder och mindre flugor nu än vad det var i Juni.
Chippa ett av mina egna föl också senaste veckan.
man får ju alltid kontrollera ingreppet oavsett tidpunkt på året som man gör det.
Sunt förnuft tycker jag är bra att tillämpa
Då skulle man inte heller få vaccinera hästar i augusti månad… suck!