Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett12-foder-utfodring
Läst 569 ggr
Mannas
0

Vad tycker ni?

Jag har två ston som är dräktiga.Nu undrar jag, måste jag ge kraftfoder åt dom två?Båda två är Tjocka! De har fri tillgång på torrt hö som verkar vara mycket kraftigt.Det är dock inte analyserat.Har frågat flera uppfödare om detta.Nästan alla har sagt att de måste ha kraftfoder de sista månaderna av dräktigheten.Vad anser ni som har mer erfarenhet av dräktiga ston????

Ellinor Johansson
0

Jag har också feta sto som ska föla i vår, här blir det inte ett gram kraftfoder. Mineralerna får de genom Baciblocket.

Mannas
0

Vi har också basiblock baljor i hagen.

Cattis
0

Anna lär väl inte behöva ett enda hekto extra? :-D

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

Sofia_Schultz
0

#3 Haha, precis vad jag också tänkte Räcka ut tungan

Mannas
0

#3 o 4  Inte mobba lilla smärta Anna :) Hon är inte dräktig i år,men jag skulle gärna vilja ha fler av hennes fina föl.Lady är sååå fin! (skryt) :)

Ahnna
0

Nu är ju inte jag någon tokerfaren uppfödare, men är det inte främst mineralerna och vitaminerna man vill åt med det extra kraftfodret? (Förutsatt att de får i sig rätt mängd av allt annat genom höet.) Jag fodrar ju med hösilage och "överallt" står det att man måste lägga till t.ex. D-vitaminer till unghästar och dräktiga ston om man fodrar med det.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Milla
0

#6 nja det stämmer nog inte riktigt för vitaminer behöver man inte tillsätta om hästen är ute tillräckligt mycket per dygn. Utan det är i så fall mineraler man ska tillsätta.

När jag gick foderlära så sa dom där att vitaminer behöver man aldrig tillsätta hästen om dom är ute tillräkligt mycket per dygn. Jo B--vitamin kan man ju tillsätta för att hjälpa dom under fällning. Alltså sa dom på den kursen att man inte alls behöver ge dom vitaminer. Däremot är det viktigt att mineralerna och spårämnena är rätt.

Vet inte hur väl detta stämmer, men dom som höll i kursen var vetrinärer och foderrådgivare.

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se