Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: 11-skötsel-hästhållning
Läst 1296 ggr
SofiaChristina
0

Hur får man vit svans riktigt vit ?

Hur gör ni inför utställningar för att få en vit svans gnistrande vit och fin,tips mottages tacksamt.

zettan
0

testa skimmel schampo. själv har ja dream coats shampo i alla olika färger. Svart för mitt svarta sto fux för mitt fuxsto men i hennes man har ja för grått. de blir jätte bra glans på de. Men annars så finns det ju andra skimmelchampon.

Pheobe
0

tyvärr finns det nog inget bra tips. Just urinsvansar går inte göra nåt åt. Ston med tjock svans som inte orkar lyfta på den får gul svans. Finns inget medel för det då man inte får bleka eller färga dem

AnTeX
0

yes diskmedel ar jag för mig brukar funka sen jodopax har jag hört från ngt hål..

Har inte en liknande tråd varit uppe? där det kom en massa bra förslag=)

zettan
0

Är inte potatismjöl bra att ta på efter man tvättat ? för mig att ja hört att urinfärgen i svansen försvinner då.

cinna
0

Beror på hur mycket tid och ork du har…

Tvätta, tvätta, tvätta. Skimmelschampoo. Hööks är OK till vardags, men det finns specialschampon som är blå, du får säkert en hel del förslag från andra som vet, just nu har jag hjärnsläpp gällande märken.

Fläta och ev linda svansen. Naturligt - nej, förblir svansen vit - ja, bara att välja…

alvasens
0

Jag provade dusch gel för människa på min pålles vita svans, som blev i det närmaste vit, visserligen behövdes många tvättar. Jodopax gulfärgar så det skulle inte jag våga prova, men väteperoxid tar bort allt gult, det bleker ju.

AnTeX
0

hörde av ngn att det inte skulle göra det men jag har inte bekymret av vita delar som ska va vita men inte är det;)

JMax
0

Jag hörde rådet med jodopax i somras och provade. Det lät så idiotiskt att det kunde vara bra men det var det inte… Inget jag rekommenderar någon att prova…

Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

VeronicaP
0

DEt blå Schampot är jättebra ,men som sagt just nu kommer jag inte ihåg namnet jag heller, det använder jag på mina skimmlar och skäckar sen så är potatis mjöl bra på kissefläckar och sådant..

Denna sidan har många bra saker för hästar och hästutställning och för att göra rent vår aponnyer, de har ju welsh själva och skimmlar så de vet att sakerna funkar.

http://www.thetackshop.se/

Puzzel
0

Jag gjorde som Zettan skrev jag hade potatis mjöl på fuktig svans och när det torkat borstade jag ur det, potatismjölet drar smuts till sig och då får man bort urinfärgen, så prova skimmel schampoo o sen häll potatis mjöl på o låt torka sen borsta ut, borde gör susen. Jag använde det ofta på vita ben, och kompisen använde det på sin cremello connemara som hade en tendens att få kiss och gräsfläckar överallt.

dajmie
0

kol tar bort gula fläckar, låter sjukt men faktiskt sant, hadde alltid det på min tävlingshäst, svans och ben blev kritvit utav kol.

Ahnna
0

Till urinsvansar m.m. så kan man man ta t.ex. Yes Sensitive och tvätta 1-2 gånger, för att lösa bort fett och smuts, sedan ett schampo för att göra taglet lättare att kamma och för att få till glansen. Skimmelschampon har jag aldrig provat, jag tar vanligt "människoschampo" av någon mild sort eller Ekols hästschampo. Sedan MASSOR med pälsglans och sen får man hålla svansen under uppsikt till tävlingen. (Brukar tvätta kvällen innan och linda den på natten/i transporten.)

Min lillkille har ju "rödblack" svans, alltså kritvit överst med röda strån under och några strån som verkligen lyser som silver. Metoden som jag precis skrivit ner har fungerat för hans svans (och man) i alla år, allt urin och annat smuts tvättas bort utan problem.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Johannaa_
0

Testa Potatis mjöl (: funkar alltid när jag ska tävla. Fast först måste du tvätta svansen med tvål.

Madelene_Udd
0

# 12 Jo, men problemet är ju mycket större på ston som kissat "i" svansen. En hingst kan ju knappast få så mycket av sin egen urin i svansen eller?

Jag har samma problem med mitt skäcksto… Tror att jag tvättade svansen treggr i veckan sista månaden för premieringen…. den var ändå gul…. suck….