Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettallmänt
Läst 647 ggr
steffy
0

HUR MYCKET?

hur mycket betfor tycker ni är rimligt per dag till en shettis? ange hälst i dl.

Pheobe
0

jag ger mina ca 2-4 dl uppblöttat och klart

steffy
0

var tycker du gränsen för en shettis som är svårgödd, shettisen får bara betfor+hö. min kompis shettis hon frågade mig och jag vet inte.

Cattis
0

#2 Om den är svår att göda bör den kanske få ngt mer än hö och betfor? Tex lucernpellets?

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

steffy
0

ok ska lägga fram det till henne kan hon ge något annat som  hjälper till svårgödda shettisar?

moa
0

Jag tycker som #3 att det krävs nog mer än bara betfor och hö. Lucern strå hade jag nog provat att ge.

Pheobe
0

Betfor blir hästen inte tjock på. Bättre fodra med kraftfoder av något slag.

Är den maskad?

steffy
0

ja avmaskningen är mycket noga skött, men det ni rekomenderar är alltså lusernpellets eller kraftfoder(tex ponnykraft) så jag vet vad jag ska säga till henne. tack för era svarSkrattande

Ahnna
0

Hur mycket och av vad man bör ge beror ju på många saker. Höets analysvärden, hästens vikt, hur mycket den jobbas, etc. Att bara sitta här och gissa hjälper ju ingen någonvart.

Exempel: mitt hösilage är ganska fattigt på protein, som ju är livsviktigt för att hålla hullet uppe. Därför måste jag lägga till protein i olika former till alla tre hästarna. (Eftersom det inte går att peta i mina ponnyer 10 kg stråfoder per dag och fullblodet 20 kg…) Fullblodets foderstat blir ganska komplicerad tack vare att hon jobbas hårt och dessutom är svårfödd utav guds nåde, men ponnyernas foderstater är ganska enkla. Dock är de inte likadana, eftersom de jobbas olika hårt och är olika gamla och olika stora. Lilltjejen som är 2½ år och 96 cm hög har ett helt annat behov än lilleman som är 10 år och 102 cm hög.

Jag har fått lägga till havre och betfor till ponnyerna och utöver det får fullblodet kornkross och luzern. (Och mineraler givetvis.) Men allt baseras på höets värden, så det hjälper ju inte att jag sitter här och skriver exakt hur mycket av allt de äter.

Generellt så brukar det vara bäst att ge så mycket stråfoder som de kan äta och sen lägga till det som fattas.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

VeronicaP
0

# inte ponnykraft , ta tex kraft grov i stället klart mycket  bättre,det ger jag mina som får kraft…