Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: utställning
Läst 2249 ggr
Joystick
0

Unghästvårtor och utställning

Joystick Diablo född -07 har fått vårtor lite här och var på mulen.

Vad jag har förstått så kan man inte göra något åt dem.

Hur är det med utställningar och dessa vårtor?

Kan man visa ändå eller ?

Shetland Nord har ju en utställning i Sikeå  25 september som jag tänkt låta någon visa honom på. OM det nu går pg vårtorna. Har ju ca 1 månad på mig tills anmälan går ut.

Å så följdfråga på detta OM man inte kan visa pga vårtorna får man ta med sig ponnyn till utställningen ändå ? Vi ska ev göra något med honom och Pegasus i pausen.

sanne
0

nästan alla unghästar får vårtor, det är som tonårs finnar.

dom får dessa bara en gång i livet, och jag vet många som visar sina hästar med vårtor.. både på gott o ont. det kan vara lite ömt för hästen, och om dom blöder så smittar dom, mellan hästar, elelr om du tar på em o sen på nästa häst.

men egentligen är de ofarliga fast kanske inte så snygga..

dem försvinner säkert snart kan ta ett par månader.

lycka till

Joystick
0

Tonårsfinnar..ja de passar ju väldans bra på herrn just nu

MYCKET egen vilja och ideer..

Någon ömhet har jag inte upptäckt. Han hade dock kliat sönder en av de och blödde en dag men Pegasus blev då inte smittad. Å de två sitter nästan ihop i hagen..

Ja de är väl bara att vänta och se om de försvinner. Jag kan ju anmäla mig i allafall och i värsta fall stryka.

Tack för snabbt svar!

Mmia
0

#1 du skriver att nästan alla får unghästvårtor Oskyldig vet inte men jag har aldrig haft det på mina unghästar, förutom en unghingst som köptes in som hade det och enl. uppfödaren så hade även hans mamma haft det när hon var ung.

Är det någon annan som har det årterkommande på sina unghästar ?

susanne-s
0

#3 Hade en förra sommaren som fick vårtor (1åring) dom försvann till hösten. I år har en annan  1 åring fått samt att jag idag såg en liten vårta på ett föl… detta fölet samt dennes mamma har inte gått i samma hage som dom andra.
Har också hört att det är vanligt. Dock har jag inte sett att någon vårta gått sönder och ingen annan i samma hage har "smittats" varken i år eller förra året.

DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

Hanna-D
0

#3 Aldrig haft här heller vad jag kan minnas.

Maria Persson
0

Jag hade ett 1 års sto som såg förskräcklig ut, vårtor på typ hela nosen + några på ögonlocket. Försvann efter ett tag, igen annan vad jag minns blev smittad. Har nu ett 3 års sto som endast har 1 vårta och hoppas den ska försvinna snart Glad

Hanna-D
0

Att visa på utställning eller ej… Jag tycker inte att det är ok i och med att det är en smittsam sjukdom. Man skriver ju under en hästägarförsäkran på utställningsplatsen…

sanne
0

#7 det är väldigt många som gör det ivf.

Man får ju se till att hästen inte nosar på andra. I år har vi inte haft någon men för 2 år sen hade några av unghingstar o dom såg inte så kul ut. Men dom går bort rätt fort så det är ju bra.

Hanna-D
0

#8 Jag anser inte att det är mer ok för att "väldigt många gör det". I så fall vilka fler smittsamma sjukdomar är godkända att ha på utställning? Jag skulle inte kunna skriva på hästägarförsäkran med gott samvete om jag hade en ponny med unghästvårtor.

AnnaFagerell
0

Eftersom detta är ett virus så ska hästen inte ut på en utställning…

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Joystick
0

Jag har då fått svar på mina funderingar nu och får väl se hur det blir. Anmäler Joystick på utställningen och stryker honom om vårtorna kvarstår när det är dags.

Å så får han stanna hemma i sånna fall.

Anna-Carin

cinna
0

…ska vi nu sila mygg och svälja kameler kan man ju isåfall ifrågasätta varför folk skriver under på att deras häst är erfordligt tränad för uppgiften när den så uppenbarligen inte är det.
Såg ett riktigt otäckt exempel på detta i helgen, iofs inte shetland denna gången, men iallafall…

*Där* kan man snacka om fara för liv till skillnad från lite unghästvårtor, något ingen bevisligen dött av till skillnad från hästar som inte uppför sig.

Tycker dessutom det är milsvid skillnad ifråga om vårtor och t ex A2 och abortvirus som ju alla är olika former av virus, eller hur?

Åter till TS-fråga:

Beroende på hur pass mycket vårtor hästen hade, skulle jag överväga om att ställa ut eller inte. Vi talar ju trots allt om en skönhetstävling där vackrast för dagen vinner.Flört

Fidelia
0

Jag har haft några med vårtor men aldrig någon som blivit smittad av någon annan. De har haft dem en i taget.

Erfoderligt tränad betyder för de flesta att hästen sköter sig när de tränar hemma. Hur sedan en unghäst sköter sig på en utställningsplats är svårt att veta i förhand.

Visade själv två ston där den ena skött sig exemplariskt i grimma sedan hon var föl och den andre har förmåga att "slå rot" och vägra gå. I ringen var det ombytta roller helt och hållet. Typiskt.

AnnaFagerell
0

#12 Du kan väl inte jämföra smittosamma sjukdomar med otränade hästar? Jag kan lova att det kan bli tumult om folk får sina hästar smittade av saker på en utställning… Det blir liv i luckan… Och en häst behöver inte vara otränad för att den uppför sej illa borta…

cinna
0

#14 Jo, det kan jag Anna

Du försäkrar på heder och samvete när du skriver på hästägaförsäkran att hästen är tränad och frisk. Du menar alltså att man kan garantera det ena men inte det andra, vad för moral är det?

Och som jag sa, det är skillnad på virus och virus Flört

…och jag LOVAR, det blir ramaskrin när en häst inte sköter sig på utställning och folk blir skadade!
En häst *ska* vara tränad för sin uppgift dvs vara så pass van och hanterad att den vet vad som förväntas av den på en utställningsplats. Sen vet jag att hästsar trots allt är flyktdjur och ibland oförutsägbara, men en väl förberedd häst är *alltid* lättare att umgås med.Glad

AnnaFagerell
0

#15 Precis, man skriver på att hästen är tränad… inte att den inte kommer löpa amok av andra saker… Det är trots allt djur som man inte kan ha 100% koll på

AnnaLundin
0

#16 - är hästen tränad så är den även tränad på att vistas bland andra hästar. Då ska man klara av att hantera hästen så länge inget oförutsett inträffar!

(och vad gäller oförutsett, lite halvt OT - när jag för evigheter sedan var examinator för Grön kort så var en av frågorna p åteoriprovet att "ge exempel på vad som kan få hästen att reagera oväntat på en tävlingsplats" - varav en ung tjej som gjorde muntligt prov svarade att "ett flygplan kan störta"… Och ja, då lär ju hästen reagera annorlunda än på vanlig träning på hemmaplan…. Tungan ute)

Cumulus
0

Förra sommaren fick våran då ett-åring vårtor. Vi var och hälsade på honom på sommarbetet och han var full i vårtor när vi sen skulle hämta hem honom tre veckor senare var alla vårtona borta.

Så har du lite tur så kanske dom är borta tills det är dax för utställningen. Glad

Joystick
0

#18 Hans vårtor har minskat markant i storlek så jag vågar nästan tro på att de hinner försvinna!

Anna-Carin

Joystick
0

Vid dagens inspektion fann jag 0 alltså INGA vårtor på Joystick.

Bara en något rund mage! Men de kan jag leva med!

Anna-Carin

susanne-s
0

Skönt! Lycka till!

DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se