Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett12-foder-utfodring
Läst 9343 ggr
Gentle
0

Fång

Hej jag vet att det finns ett foder som ska motverka fång finns det nån som vet vad det heter ?

polgara
1

Finns väl inga foder som kan motverka fång precis, men o göra foderbyten långsamt brukar hjälpa

niare
1

inte motverka precis men lindra jag använde mig av ett foder som heter happy hoof och det funkade bra min fånghäst,

Milla
1

dodson & horell har ett som heter safe and sound som är bra.

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Silenos
0

En bekant har gett sin fånghäst "Krafft mag och tarm" och han rekommenderar det.

AnnaLundin
0

Vanlig bakjäst skapar en god miljö i tarmen för "goda bakterier" och hjälper till att hålla tarmfloran stabil. Det är när det blir obalans i tarmfloran som fång uppstår - enkelt förklarat.

Jästen är inget undermedel - det finns inga undermedel mot fång - men med lite tur kanske man kan förebygga ett fånganfall med det

ferry
0

har ett russ som haft fång o  ch hon får foderjäst och det funkar bra än så länge.. Hon har en höautomat som gör att hon inte kastar i sig höet, då har hon hö o tugga på speciellt under natten, funkar jättebra

Charlotte-J
0

Finns ett speciellt fångfoder från Eggermann som heter ReVital Cubes.

Amor vincit omnia Kyss

Annalena
0

#5 Hur ger man bakjästen och hur mycket / ofta ?

Ellinor Johansson
0

# 8 Jag hade ett betäkning sto för några år sedan som skulle ha en halvt paket om dagen för att inte få fång.

Annalena
0

#9 Då är ju det betydligt billigare att ge än mag och tarm från krafft. Smular man ner det i fodret eller….kanske ska kolla priset på torrjäst. Om vilket inte är troligt lusten faller på att baka bullar får jag hämta jästen i stallet Flört…..passar ju utmärkt till lussebullarna och sjunga om staffan Oskyldig.

QuickStep
0

vi ger probimin till vårt halvblod. bara goda bakterier. ca ½ tsk om dan. han har inte haft fång på 3-4 år nu och klarar tillomed att gå i en skogshage nu och tuggar i sig lite allt möjligt.

Gentle
0

Jag har tagit bort fri tillgång till ensilage och tagit bort kraftfodret för honom han får bara hö och morrötter så att han får i sig minerallerna. Ska höra med min foderleverantör om vad hon säger för det här fodret jag efterlyste ,så fanns det inget socker i och det skulle vara bra att ge till fånghästar.Jäst kunde jag kanske prova,men det gav resultat bara av att han inte fick fri tillgång till grovfodret som dem andra hästarna får.Han har inte ont i allafall längre. Tack för alla tippsen.

[Teddy]
0

#Probimin funkade inte för mina hästar, trots Probimin, snålfodring, inget kraftfoder fick en fång.

Annette
0

Samma här, protexinet var inte till någon nytta alls.
Inte specialfångfodret heller.

Men min ponny hade troligen någon hormonellt framkallad fång, så det hade nog kvittat hur jag än hade gjort.

Misstänksam som jag är så tror jag fodertillverkarna utnyttjar folks förtvivlan och påstår sig utvecklat ett foder som är bra för fånghästar. I själva verket vet i katten vad det är de blandat ihop.
Om det gör nytta kan det nog vara en lika stor portion tur som sammansättningen av fodret.

RC71
0

#14 Håller med! Det vore betydligt bättre om det gjordes reklam för bra, välskördat och fiberrikt hö. DET mår fånghästar bäst av.

Mandah
0

Jag hade en shettis jag lånade för ett tag sen, han hade haft fång och hade lätt till att få det, honom gav vi Mag & Tarm.. Flört

niare
0

aldrig använt mag och tarm på min fånghäst utan på min häst men känslig mage bara, men man kanske skulle ta och ge den lille med

AnnaLundin
0

#17 - det är både billigare och mer effektivt med bakjäst… Till både hästen med känslig mage och till fånghästen…

[Teddy]
0

Det ska väl vara färskjäst? Torrjästen har väl inte samma egenskaper?

AnnaLundin
0

Det är samma jäststam i färsk- och torrjäst, det är jäststammen man vill åt så det borde ha samma effekt.

Tuffatass
0

Våran fånghäst äter dagligen bakjäst sedan 1.5 år tillbaka, det var faktiskt först när vi började ge jästen jag märkte att vi fick kontroll över sjukdomen (innan var det puls och värme som kom och gick lite då och då i hovarna). Veterinären sa att bakjäst var bättre än foderjäst eftersom bakjästen innehåller levande  jäst.

dijete
0

Puttar upp gammal tråd!

Hur doserar man jästen? Funderar på att börja med detta.

UG
0

#22 ½ pkt om dagen

AnnaLundin
0

#22 - stora hästar ger man ett halvt paket/dag, det går säkert att ge lite mindre till en shettis,

dijete
0

Tack så mycket!

#24 Tror du hälften av hälften blir bra?

AnnaLundin
0

#25 - prova…

dajmie
0

Bakjäst och Protexin funkade finfint här.

dijete
0

Förresten, hur ger ni hästen detta?

Hanna-D
0

#28 Smular ner det i en näve med något gott. Om det är jästen du syftar på?

dijete
0

#29 Ja, det var så jag mena. Tack så mycket :-)

Mossedal
0

Innehåller inte tillskottet Equion jäst? Vet inte om det är bra att ge fånghäst (innehåller ju luzern mm) men är ju kanonbra för tarmfloran och det allmänna välbefinnandet….

Vi lever alla under samma himmel, men vi har inte alla samma horisont.

Må väl,
Maria

dijete
0

#31 Där sa du något.. Ska läsa på lite om Equion.

AnnaLundin
0

#31 - det är MYCKET billigare att köpa vanlig bakjäst och ge, än att någon annan ska blanda ihop det, lägga i en burk och ge det ett flashigt namn först - DET kostar pengar….

birta
0

* 27

Är Protexin receptbelagt el. finns det att köpa på apoteket ??

AnnaLundin
0

#34 - det är inte receptbelagt och det finns inte på apoteket. Man får försöka hitta en återförsäljare.

Värt att veta bara, att det är samma jäststam som är aktiv substans i Protexin som i vanlig bakjäst…

Annette
0

Protexin kostar ca 500:-/kg… så bakjäst blir ju betydligt billigare.

[Teddy]
0

#36 Är Probimin och Protexin ung samma?

AnnaLundin
0

#37 - tanken är densamma, den aktiva substansen skiljer

Protexin innehåller samma jäststam som bakjäst och denna är (enligt de uppgifter jag har, det enda som är) bevisat att den har en gynnsam effekt på de goda tarmbakterierna.

Jag vet inte vad det är för aktiv substans i probimin.

StuteriLA
0

en liten sak har jag funderat på. Alla dessa jästprodukter, foder tillskott med bakteriekulturer etc.. om jag har förstått det rätt, vilket verkligen inte måste vara fallet, så behövs dessa bakterier i grovtarmen? " gifterna " som kan orsaka t.ex fång tas upp där?

Överlever de små bakterierna verkligen hela vägen från magsäck genom tunntarm, blindtarm och gud vet vad..de e ju en lång väg innan de når sitt mål?Obestämd

Anna Manberger, www.stuterila.seSkämtar

SofieN
0

Hur mycket rekomderas det att man ger av bakjästen per dag? Är det den med blå text på?

Funderade också lite på när det är bäst att ge bakjästen, morgon eller kväll eller kanske både och?

Mmia
0

Vanlig färsk bakjäst rekommenderas lite här och där MEN hur många har använt det och med vilket resultat + hur länge har ni gett det.

Har hästarna fått det då dom fått fång eller även som förebyggande syfte.

Liten fundering bara.

AnnaLundin
0

#39 - jäststammen i bakjäst har en bevisat god effekt på tarmflorans sammansättning, det är det enda som ÄR bevisat att det fungerar. Med det i bakhuvudet kan man nog var asäker på att det når tarmfloran det ska till. Det är den stam av jästsvampar som finns i just bakjäst som skapar en gynnsam miljö för tillväxt av de goda bakterier som redan finns i tarmfloran. (hästen är en grovtarmsjäsare och tarmfloran är full av mikrober av olika slag…)

#40 - till stora hästar brukar det rekommenderas ½ paket om dagen, du kan säkert minska det till shettisar. Den med blå text funkar bra.

#41 - jag har haft väldigt god effekt av Protexin som innehåller samma jäststam som bakjäst. Jag har inte haft behov av jästtillskott sedan jag fick veta att det var samma, så vanliga jästen har jag inte testat.

Hanna-D
0

#41 Jag gav det till en häst med diarré i en veckas tid, ett halvt paket/dag, det fungerade men när jag slutade ge det kom diarrén tillbaks.

[Croneld]
0

# 37 Protexin heter här i Sverige Bio-premium. Det tog ett tag för mig att luska ut.

Detta fungerade mycket bra på min kuse, stabiliserde magen och slutade att vara halt på 3 dagar.

Pelleplutt1
0

Har ett connemarasto som efter div tråkigheter också åkte på fång. Vi började stoppa i henne mag/tarm balans samma dag hon blev sjuk eftersom vi hade det hemma till shettisen. Hon mår idag väldigt bra. Det är drygt en månad sen hon blev sjuk, men jag har inte tordats sluta med mag och tarm balansen. Häromdagen stod jag på Granngården och skulle köpa mera. Räknade då ut att det kostade 11 kr/dag att ge henne…Räknade också ut att det skulle bli samma kostnad med foderjäst. Funderade då också på detta med vanlig bakjäst eftersom ett sånt paket kostar ca 1 kr. Men till slut så köpte jag ändå mag och tarm för jag visste inte om jag tordes byta. Vad tror ni, törs jag byta? Fånghästar är ju känsliga för just foderbyten…

fedjar
0

Jag rekommenderar Synvital Bokashi kli o EMA. Bokashi kli är gjort på vetekli mjölksyra o jäst. Hästarna tycker att det är smakligt. 1 kg kostar 80:- o räcker i ca en månad till en häst. Finns även i en vätska bag in box på 2liter kostar 220:-. Båda sakerna är bra för mage,tarm hud o hårrem o hovar. EMA vätskan kan du även spraya på utsatta ställen som fånghovar, eksem o sår. Jag använder EMA på alla fyra hästarna i stallet varav en shettis med eksem. www.hastbutikenlillstugan.se