Hoofjack
Läste om hovslagare i en annan tråd men ville inte kapa den 
När vi var och hälsade på några hästar på sommarbetet så hade ägaren till betet ute sin hovvis till sin pålle. Hovslagarde hade en sån här (bild) och den verkade ju himla smidigt! Enligt hovvis finns de i små storlekar så man skulle kunna ha dem till minishetland till och med.
Någon som har erfarenhet av dessa? Med denna kanske man skulle kunna få mer hovslagare att verka och sko shetland för då lägger de ju upp hoven i denna.
Delad glädje är dubbel glädje :)
Är den inte för hög för shetland? Ser hög ut, man vill ju inte att hästen välter
Medarbetare på djurskydd.ifokus
#1 Om du kollar på länken så finns det även för minishetlands.
Men det jobbiga kvarstår ju ändå, kruxet är ju inte att hålla upp hoven utan att det är bökigt och krångligt att jobba så lågt nere och att det är lite knöligt för att det just blir trångt. Eller tänker jag fel? :)
Är det något det underlättar till så är det väl om problemet är tvärt om, att man har en stor och tung häst. Möjligtivs en ardenner eller liknande som gör jobbet väldigt tungt?
#3 Nä, jag tror inte att du tänker fel :)
Jag tänkte mest bara att med denna kan ju hovis sitta på en pall eller nått som bilderna visar i länken i #2 men sen om det funkar i praktiken är ju en annan femma 
en kompis hovslagare använde sådan, hästen måste stå still och inte rycka något.hon bytte hovslagare :) .
#4 Ja, när jag såg det tyckte jag faktist att det ändå var ganska smart! Måste vara hyffsat bekvämt att arbeta sittandes på pallen än att stå på knäna eller liknande.
man kan använda en vanlig pallbock (till bilar) till det, även om denna variant kanske har aningen lägre skaderisk.
Själv sitter jag ner och jobbar med shettisar, utan något att lägga hoven på. Mina egna har jag ofta en uppochnervänd hink att sitta på medan jag jobbar, men de som inte är lika snälla sitter jag bara på knä eler på huk vid. Sätter sällan eller aldrig hoven mellan knäna, jobbar med verktång i ena handen och håller hoven i andra.
Vi hade en liknande på mitt förra jobb, det krävdes en invänjningsperiod sen fann sig hästarna snabbt. Provade på våra shettisar men det var inte så poppis, de är ju ganska lätta fram och reste sig gärna när man satte upp hoven (antagligen för att det var obekvämt).