Sadeltips önskas!
Hej!
Nu är det dags att köpa sadel till lillskruttan och jag behöver tips på bra sadlar. Ska inte vara westernssadel och ingen lågprisvariant. Utan kvalite är vad jag söker! Verkar inte vara så stort utbud bara så därför behöver jag er hjälp alla shettisägare!!

www.lillhastenistav.se har ett brett sortiment av sadlar.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Min erfarenhet är att det som ligger bäst på våra runda, goa ponnyer är ponnyputor, det är i princip de enda sadlar jag har hittat som varit tillräckligt vida för att ligga bra på ryggen på dem.
Maxam har en ponnysadel i 15" (tror jag) som är lika vid också, men den är väldigt rund undertill så de behöver vara ganska ordentligt svankryggiga för att den ska passa - jag har en sådan också och har fått modifiera den med en special-padd för att få den att ligga bra på ponnyn jag köpte den till.
Jag vet att jag brukar få mothugg om de billiga lädersadlarna, men jag har hittills inte hittat någon sådan som ligger bra på en hästrygg, de ligger uppepå och skvalpar och ryttarna sitter inget vidare i dem heller. För mig är de knappt ens värda benämningen "i stället för sadel"….
På filmen nedan: 90-centimeters tjockis med ponnyputa (och 5-årig ryttare) på ryggen, inte ens svansremmen behövs…
Är jätteintresserad av svaren i denna tråd, eftersom jag själv är på jakt efter en bra sadel. Jag har kontakt med en hästsportaffär som just nu kollar om det finns möjlighet att låna hem en Wintec 500 cair resp Globussadel för att se om de kan fungera på min häst. Jag kommer då att ta med mig hästen till affären och få hjälp med tillpassningen. I båda fallen sadlar som man kan byta koppjärn på.
Vi har idagsläget en ponnyputa från Hööks, men jag tycker inte att den är tillräckligt bra, nu när dottern väl har börjat rida lite mer organiserat.
#3 - kolla Maxamsadlarna, som sagt. Den jag har, som ligger bra, är så här vid:
Jag har faktiskt en lädersadel till min lilla tjej, den ligger fint när hon faktiakt. Köpte den dock begagnad då.
Men jag har kollat på maxams 15" hur många gånger som helst. Den ser riktigt lovande ut.
Blir till att köpa den när man hittar någon som kan rida henne lite ordentligt =)

Jag köpte en Maxam Pony extra vid och det är den första sadel jag provat som legat bra och inte "uppepå" ryggen när man bara lägger på den. Tyvärr tippar den framåt när jag spänner sadelgjorden, så den är kanske för vid ändå..?
Har oxå haft en Globus syntet, men den passade inte mina ponnyer.
Vi har en Wintec ponnyputa, den är kanon. Den är ändå lite lik en riktigt sadel och inte lika plastig och ful som dom vanliga ponnyputorna. :)

Tack för alla tips! Har googlat lite och hittade jensen exmoor som man måttbeställer. Någon som har erfarenhet av den? Tänker ta en sväng sen och kolla på maxam också!