Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettavel
Läst 2401 ggr
liljegren
0

Bredspårighet hinder för betäckning?

Såg en annons där det stod att stoet inte var betäckt pga bredspårighet? Jag undrar hur det skulle kunna vara ett hinder? Är det för att man är rädd att fölungen ska nedärva?

Camilla
0

Ja.

VeronicaP
0

Fast det finns ju hingstar som har släppts igenom som är bredspåriga och sen beror de ju lite på hur gammalt stoet är , att en unghäst bredda är ju inget att bry sig om tycker jag för de kan göra det ibland, sen kan en del bredda pga de spänner sig osv osv.

Allt beror ju på hur mycket det är och sen orsaken till varför den bredda, sen behöver det inte nedärvas hellet ..

ThiffannyJ
0

#2 Allt beror ju på hur mycket det är och sen orsaken till varför den bredda, sen behöver det inte nedärvas hellet ..

Nej, det behöver inte nedärvas, men det är svårt att avla bort. Och även om inte avkomman breddar, så ligger det ju fortfarande i stammen.

Delad glädje är dubbel glädje :)

www.minishetland.com

VeronicaP
0

#3 JO men ibland finns det en orsak till varför hästen breddar , jag har som sagt sett godkända hingstar bredda även på avelsvärderingarna och där tom de har sagta att hingsten är något bredspårig men släppts igenom ändå , så frågan är ju faktiskt hur stor chans det är att det nedärvs ?

Sen en väldigt stressig spänd häst kan bredda som sagt pga det , en unghäst kan bredda innan den fått kontroll på sin kropp osv.

Har haft häst som breddade rätt mycket som unghäst men aldrig sen som färdig växt tex ..

PP
0

Har haft häst som breddade rätt mycket som unghäst men aldrig sen som färdig växt tex ..

Då kanske den egentligen inte var bredspårig, utan tät och outvecklad fram… Cool

VeronicaP
0

#5 Nope de var de absolut inte *S* utan bredspårig bak helt rätt fram :D

stallostby
0

En (ung) hingst kan bredda pga av stora kulor!

Hanna-D
0

#7 Du skojar hoppas jag Obestämd

stallostby
0

den infon har jag fått..

stallostby
0
Aribigga
0

Är bredspårighet när de springer bredbent?

lurvponnyn.vimeddjur.se

Hanna-D
0

Har väldigt svårt att tro på det, känns som ursäkter. Måste ha enorma testiklar i så fall… Skrattande

VeronicaP
0

#11 eller skrittar bredbent, när man kör dem så kan de ju bredda , de gör ju många travponnyer tex ;) eller travhästar.

stallostby
0

# 12 Kan ju vara en tillfällig ursäkt men slutar de bredda efter något år eller två så kan det ju varit det som orsakat det…har ingen erfarenhet själv av det.. (menar att de vänjer sig på sikt inte vet jag)

#13 Det funderade jag också på. Bra travare breddar, kanske det eg är bra..?

VeronicaP
0

#14 Fast ofta breddar de ju just för att de inte får plats och för att slippa trampa sig på fram ;) men som sagt väldigt vanligt på unghästar innan de har hittat balansen en unghäst som bredder för hand gör oftast inte det när de rids och får hjälp med balansen tex

Aribigga
0

#13 Då var det som jag trodde då, tack :)

lurvponnyn.vimeddjur.se

VeronicaP
0

#16 Jb har ju inte breddagt när du har visat honom för hand vad jag vet, han har ju fått bra på sina rörelser :D

Aribigga
0

#17 Nejdå, för honom är jag inte orolig ^^ Jag var mest nyfiken på vad bredspårighet var för något.

lurvponnyn.vimeddjur.se

stallostby
0

men många vbl travare breddar för att de tar så långa kliv med bakbenen.. breddar då för att gå utanför frambenen, vilket då är positivt..

Kajhugo
0

Ser gärna att mina travare breddar bak.

Och stora stenar kan påverka gången bak.

Ellinor Johansson
0

Som jag har uppfattat det är inte bredspårighet önskvärd på shetland.

När shetlandsponnyerna användes som rid och transportponny på Shetlandsöarna smala stigar var det viktigt att ponnyn var väl följande  sitt spår för att inte hamna med något ben utanför stigen.

Ett bra trav på en shetlandsponny är ett runt trav men god mekanik då behöver inte ponnyn bredda för att få plats.

VeronicaP
0

#21 Fast när de går så fort som de gör ibland på travet så är de ibland tvugna att bredda för att just inte tappa traven ;)

Kajhugo
0

#22 Jag håller med dig.

#21 Håller man på med trav så är inte alltid ett runt trav men god mekanik ekonomisk och snabb. Jag har en shettis som inte gör sig på utställning men är en duktig travare och vi tycker om honom för den han är inte för hur många poäng han har fått på utställning.

Han är som tur är vallack så han kommer inte nedärva sin vägvinnande trav och inte heller hans mor som tyvärr fick tas bort utan fler avkommor.

PP
0

Men det måste ju vara skillnad på en häst som breddar för att få plats vid snabbjobb - eller för att dra riktigt tungt, vilket de oxå kan behöva bredda för att göra - och en häst som har ett bredspårigt rörelsemönster. Cool

Sen behöver inte en bra trav vara negativt för rasen. Det finns flera exempel på shetlandsponnyer som travat som värsta ridponnyerna som fått 10:a på traven… Flört

Kajhugo
0

Men att få en 10:a på traven betyder inte att den kan springa fort.

Hanna-D
0

#25 Exakt. Jag har ett sto som fått 10:a på traven, hon springer visserligen ganska fort men skulle absolut inte platsa på en travbana.

PP
0

Flera av dessa 10-poängare har gjort väl ifrån sej på travbanorna.

Kajhugo
0

#24 shetlandsponnyer som travat som värsta ridponnyerna, är detta en bra eller dålig trav?

En travare och en ridhäst är ju inte byggda för att trava på samma sätt, en ridhäst skall ju vara kort och en travhäst lång? För mig är inte trav som en ridponny något jag vill ha på en shettistravare.

PP
0

En vägvinnande trav med god mekanik tror jag iofs är önskvärd alldeles oavsett om man ägnar sej åt ridning eller trav.

Kajhugo
0

#29 Jag håller fast att en vägvinnande trav för en ridhäst som är byggd för att bära upp inte är detsamma som för en travare som är avlad för att vara lång och springa fort. Detta är två olika rörselsemönster som fyller sin bestämda uppgift.

Ahnna
0

Mitt ena sto breddade nåt enormt som unghäst, men inte alls de senaste 2 åren. (Hon är 6.) Orsak okänd, men faktum kvarstår att det "växte bort".

Sen kan man ju diskutera bredspårighet kontra täta rörelser, vilket som är att föredra. Som tävlingskusk vill jag absolut hellre ha en något bredspårig individ än en som är tät.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

UG
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag följer denna Bredspårighetstråd med stort intresse.

#31 Ahnna, du ser inte bredspårigheten som en nackdel? Min B-ponny breddar bak ganska rejält, därför kastrerades han som ettåring. Min upplevelse är att skritten och traven ser relativt normal ut, men galloppen, -nära på katastrof… Min upplevelse är att bredspårigheten rubbar balansen, bakpartiet blir slängigt, svårt att hålla galloppen på böjt spår osv. Är det någon som sett en bredspårig häst ha en bra gallopp?

Ahnna
0

#32 Nej, det är inte en nackdel jämfört med en häst som är trång och tät. En häst som breddar använder hela höftens och lårens styrka i t.ex. ökningar, medan en häst som är tätare än "normalt" riskerar att slå på sig och få fula sår, snubbla, eller snedbelasta samtliga leder i ben och hovar. Sen finns det förstås grader även i helvetet, en häst som breddar alldeles jättemycket kan också snedbelasta sig, men en häst breddar ju normalt lite extra i galoppen just för att det kräver så mycket mer rygg och bakparti än skritt och trav.

Den rubbade balansen du upplever med Jaxon tror jag snarare handlar om unghästbalanssvårigheter i största allmänhet. När han blir äldre, mer genomtränad och starkare så tror jag att han kommer att ha en väldigt stabil galopp. (Baserat på det jag har sett av honom.) Jämför jag med min 6-åring så var jag också väldigt kluven när hon var 3-4 år och instabil och bredspårig mest hela tiden. Nu är hon äldre, starkare och tokstabil. Cool

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

UG
0

#33 Tack snälla Ahnna, nu känns det bättre. Det kanske finns lite hopp trots allt ;-)