Allergisk reaktion -erfarenheter?
Idag var jag hos distrvet med en av våra hästar (fjord). Hon har fått en allergisk reaktion mot något och hela hästen är knottrig :-o Något liknande hände för ett par år sedan, men den gången gick det över av sig själv på ett par dagar. Då var det en flugspray, vad är det nu vet vi inte. Hon inte bytt foder och har gått i samma hage hela sommaren (inga ekar!).
Är det någon som har erfarenhet av något liknande skulle det vara intressant att höra! Likaså om ni kom fram till vad det orsakades av.
Idag fick hon kortisonspruta och antibiotika.
/Annika
Nässelutslag?
Jag har haft en ponny som fick en sån reaktion en vinter för många år sedan. Alldeles "knottrig" över hela kroppen. Vi vet inte vad hon fick reaktionen av, och hon fick det aldrig igen under resten av livet. Jag gick med henne till vår granne som är veterinär, och han gav henne en kortisonspruta och på några timmar var knottrorna borta.
(och det var nässelutslag min ponny hade, en allergisk reaktion på ngt)
vi har ett russ som fick allergisk reaktion. var pricis bubblig /svullen i ansikte och på hals, vi trodde på stucken av bolgetingar. vi shamponera med yes diskmedel(vet råd ), det börja gå ner lite.sen kom vetrinär och gav kortisonspruta, men hon sa att det svullnar inte mer ju fler timmar det går, utan svullnaden kommer direkt men går ned olika fort.
Mitt gammla varmblod fick ganska kraftig nässelfeber för några år sedan. Hon svullnade kraftigt mellan ganaschena (såg ut som kvarka) och hade små svullander över hela halsen och kroppen.
Vet tog prov och gav en spruta med cortison och sedan pencillin i två veckor. I början fick hon stå inne då det enligt vet utlöstes av insektstrycket.
Därefter har han gått med insektstäcke med hals eller exemtäcke under den värsta perioden.
Lycka till!

#0 Tänker också att det skulle vara en allergisk reaktion i form utav nässelutslag, de ska ju dock gå över inom en inte alltför lång tidsperiod. Hur länge har din häst haft symtomen? Reaktionen skulle kunna utlösts av getingstick, många människor reagerar så. Men om så är fallet borde din häst börja må bättre nu, du skrev ju att hon fått kortison också. Lycka till!

Vi misstänker getingstick eller rentav ormbett. Hon fick kortisonet i går eftermiddag och i morse såg jag väl ingen direkt skillnad, men det tar ju lite tid med en så kraftig reaktion
Hennes allmäntillstånd har varit ganska bra hela tiden, men riktigt sig själv har hon ju inte varit.
/Annika