Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett13-bruks
Läst 1734 ggr
AnnicaL
0

Talangjakt??!

Jag undrar om någon vet om, var och när det kommer att anordnas talanjakt för tvååriga shettisar under året? Helst i västregionen.

Jätteglad för minsta tips!Glad

/Annica

VeronicaP
0

Det brukar vara i novembe/ december , jag var ju iväg i år och det var 6 december om jag kommer ihåg rätt ,

susanne_n_
0

Detta undrar jag med, vart kommer det finnas info om detta? Vart det är, hur man gör m.m.?

Susanne

Hanna-D
0

Man får kolla med sin lokala ponnyavelsförening om de kommer att anordna talangjakt, det är (tyvärr) långt ifrån alla som arrangerar talangjakter.

VeronicaP
0

I Halland är det Halländska hästavelsföreningen som håller i det , det står info på deras hemsida om det .

AnnicaL
0

#1 och #4 Oj! Så sent! Men hellre det än inte alls! Halland är ju ganska långt bort från mig, men ändå överkommligt! Tackar för tipset!!

#3Har inte fått svar från "min" ponnyavelsförening än… Därför jag ville kolla om någon här visste! =)

Vet att dom ska ha treårstest, och tyckte då att det ju borde vara smidigt med talangjakt på samma gång, för om jag förstått det hela rätt, så skiljer det ju inte så mycket i dommarväg. (?)

VeronicaP
0

#5 Det är olika det med , här i Halland är det bara talangjakt i löshoppning och ingen extriör bedömning men det gör inget för mig för det är hoppningen som är den viktigaste delen för mig i alla fall

Annette
0

#5. Problemet som SPA hade var att det blev överfullt, så det fanns inte utrymme för talangjakt när det var treårstest och kvalitets. Att köra det två dagar diskuterades, men funktionärerna räckte helt inte till. Kanske har fler föreningar samma dilemma?

Ahnna
0

Hur går en talangjakt till? Om det bara är löshoppning, är det typ samma test som en kvalitetsbedömning eller 3-årstest? (Samma upplägg med insprång på kryss eller rättuppstående och utsprång på oxer?) Bedöms ponnyn av en hoppdomare eller någon annan sorts domare?

Låter som en kul grej som kanske Uppsala och Gävleborgs Ponnyavelsförening kan göra i höst/vinter. Glad

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

SofieN
0

Vad är det för ålder som talangjakt riktar sig till? 2 åringar bara?

AnnicaL
0

#6 Nä, det funkar ju med bara löshoppningen oxå! Utställningar och premieringar finns ju att åka på oxå. Är mest intresserad av talangjakt för att hon ska ha varit ute på en tillställning som på flera sätt liknar treårstestet, en liten förberedning!

Hon går regelbundet på löshoppning och verkar tycka det är riktigt kul, så då vill man ju passa på att komma ut på lite sånna saker!

#7 Så kan det ju absolut vara. Är med i Bohusländals ponnyavelsförening och dom brukar ha fölmönstringen och treårstestet på samma dag, så det kanske blev en full dag.

Hanna-D
0

#8 Alla de talangjakter vi deltagit i har gått till precis som ett treårstest och bedömts av samma domare som senare dömt treårstestet. Talangjakten är tänkt för tvååringar men en del föreningar har tagit emot äldre ponnyer utom tävlan för att få fler starter/mer inkomst.

Ahnna
0

#11 Tack! Har det varit en hoppdomare som har bedömt? (Jag har inte varit med på något 3-årstest än, så jag vet inte vilka som dömer såna heller.)

www.stuteriprecious.se

Hanna-D
0

#12 Ja, hoppmomentet bedöms av en hoppdomare och exteriör och gångarter av en exteriör/utställningsdomare.

Ahnna
0

#13 Tack för hjälpen!

www.stuteriprecious.se

VeronicaP
0

#11 Våra talanjakter här nere i halland har bara varit i löshoppning ingen extriör bedömning , men så har det inte kostat så mycket att anmäla heller. 

Här är det också en riktig  hoppdomare som dömer brukar vara Harald Jönsson som är en av Sveriges bästa hopp domare (tycker jag i alla fall)

Hanna-D
0

#15 Jag har inte betalat några större summor här heller för talangjakt och då med exteriörbedömning. Tror att föreningarna lyckats hålla avgiften nere genom att anordna talangjakten i samband med treårstest. Vi har visat för bl a KG Svensson och Eva Gudmundsson så nog brukar det vara riktiga hoppdomare Flört

VeronicaP
0

#16 Här har det inte funnits plats att göra det samtdigit som 3 års testen ..

zettan
0

Hanna vart brukar du åka på treårstester och talangjakt? Jag har ju planer på att flytta upp till sthlm i sommar så hade varit roligt att veta var dom brukar anordnas

Hanna-D
0

#18 RPAF brukar ha i Norrtälje-trakten och förra året hade Shetland Öst på Ekerö.

AnnicaL
0

Jag puttar upp denna tråden i hopp om att det är någon talangjakt ni vill tipsa om! ;)