unghästträning
Kan någon ge mig ett förslag på lite träning med 2-åringen som inte varit hanterad alls mer än ledd i grimma och klappad på? Nu när den hamnat i min ägo vill jag börja jobba med honom.
Du kanske kan börja på och vänja honom med träns+bett och sele? Börja lite försiktigt med lite agilityhinder och kanske påbörja lite tömkörning?

Låt din fantasi sätta gränser!
Ta med dig ponnyn när du går och hämtar posten eller drar upp soptunnan till vägen.
Sätt på en tömkörningsgjord och häng nåt litet på vardera sida och gå på prommenader. Höpåsar eller tygkassar med en borste i varje eller nåt sånt.
Dra en spade med dig när ni går på prommenader och låt de skrapa emot backen lite då och då.
Lite förslag på vad man kan göra! Givetvis måste det anpassas efter individen.
Att gå över lite olika saker är aldrig fel. Har du en rockard så kan ni redan nu bara gå över skacklarna. Eller lägg ut pinnar på backen som ni kliver över som man sen kan höja lite grand.
Som jag ser det så desto mer "skrammel och konstigheter" som du utsätter ponnyn för redan nu under otvugna former. Desto lättare blir det när ni är redo för inkörning.
Börja redan nu med att vara konsekvent med dina kommandon. Har du proo som stanna använd de till och från hagen på gången osv.
Ha roligt med ponnyn!
Anna-Carin

Tack för tipsen, börjar så smått nu.
Umgås mycket med din ponny. Jag gjorde inget mer än att gå promenader, borsta och lära James att stå still de första månaderna jag hade honom och jag har haft mycket igen för det.
lurvponnyn.vimeddjur.se