Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett15-sjukdomar-skador
Läst 7245 ggr
mariajalrup
0

Kala fläckar?

Ville höra med er om ni haft liknande problem; shettis med kala fläckar i storlek 10-öring till 5-krona, någon helt hårlös fläck och en hel del där det ser ut som om man klippt pälsen väldigt kort. Fläckarna sitter på precis hela kroppen. Han har klåda i man och på hals och huvud men ingen klåda alls i svansen eller på kroppen i övrigt. Det är precis lika illa vinter som sommartid.

Han är 5 år gammal, regelbundet avmaskad, äter vanligt hör i småbal och får kraftfoder i liten mängd, ett müslifoder samt morötter.

Har provat Switch, behandlat med ett av veterinär utskrivet lusmedel kommer ej ihåg namnet på det nu ), tvättar med Hexocil samt har provat Horsol och ett silverlotionpreparat. Jag tycker att han är helt oförändrad, det hjälper inte ett smack.

Funderar nu på eksemtäcke men tvekar lite eftersom han har samma besvär året om. Distriktsveterinär har tittat på det men kan inte konstatera vad det är mer än att det rör sig om någon form av eksem eller allergi.

Har ni erfarenhet av liknande hårlösa fläckar på era hästar? Observera att det inte alls har likheter med "vanlig" klåda i man o svans där de kliar bort allt tagel!

Tacksam för tips o råd.

Stallmima
0

Bild på de kala fläckarna kanske vore bra att lägga ut.

Perly
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har kalla fläckar även på våran shettis och ena isisen…. Verkar inte klia isäg för han har tjock man och svans men över halsens sidor är bägge som det ser ut "hackigt rakade"…

Alltid Oavsett

runas
0

Har ni kollat levervärdet på honom?

Vet en shettis som hade det sådär o det visade sig vara problem med levern som kunde fixas till.

// Ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden.//

SannaHolmgren
0

Min väninnas ponny har samma problem, fast han har endast en eller två lite större kala fläckar året om, liknar de som du beskriver. Hon har provat allt, men det går inte att få bort. Så kom hon på en gång att prova pevaryl (svampdödande tex fotsvamp) och faktiskt, efter några veckor efter det så blev det fint där igen, med päls som började växa ut. Så det är vad hon använder med jämna mellanrum, men oftast inte, då samma fläck samma plats hela tiden återkommer, han har kvar den än idag 4 år senare och har inte ont av det. Vet tror inte det är ringorm.

mariajalrup
0

Tack för rådenGlad

mariajalrup
0

Runas - du skriver om levervärden som "kunde fixas till" och jag undrar om du kan berätta lite mer om det? Vi har nu fått provsvar och ett av levervärdena var kraftigt förhöjt - utredning pågår.

Hade varit intressant att få höra om fler som varit med om förhöjda levervärden på shettisar.

runas
0

Hans levervärden var höga o han fick kala fläckar i pälsen främst på halsen o sidorn vilket berodde på, i hans fall, proteinöverskott. Strypt grästillgång med liten hage o hö vilket gav fina resultat o han är nu helt bra.

Hoppas det löser sig med din ponny, aldrig kul när de blir sjuka.

// Ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden.//

mariajalrup
0

Tack för ditt svar - vi har tagit bort allt kraftfoder sedan en dryg månad tillbaka för att se om det var ngn slags foderallergi så en del proteinintag försvann där. Sen har vi ett hö med ganska lågt proteinvärde och hö får han 2 ggr/dag nu på sommaren - de går fortfarande i vinterhagarna (som är gräshagar men inga beteshagar ).

Jag ska testa och låta honom gå i en mindre stallhage ett tag och ge honom grovfoder i form av höet m lågt proteinvärde så får vi se om det blir ngn förändring. Tack för tipset.

fedjar
0

har veterinären tagit prover på utsatta områden? Låter nästan som svamp tycker jag.

mariajalrup
0

Man har tagit både flera olika blodprov plus skrapprover och han har inte någon svampsjukdom, man har inte kunnat påvisa någonting förutom förhöjda levervärden. Man har pratat om ev alopecia, utlöst av stress eller ngt annat i miljön - väldigt ovanligt på häst men det finns fall och bland de fallen bl a en shettis. I det fallet försvann hårlösheten och pälsen växte ut, och det var en engångshändelse.

Glädjande nog kan jag säga att nu äntligen börjar eksemen försvinna! Päls har växt ut på många av de kala fläckarna och han verkar mycket pigg och glad igen. Det vi har gjort är;

Stängsla in ett stort buskage med Benved, en växt som jag hittade i listan över de mest giftliga växter för häst (!). Det var helt nytt för mig att den växten kunde vara skadlig, den har funnits i alla år i hagen men först i vintras när det var sån kyla började shettisen och min nordis att ge sig på att äta barken från stammarna i buskagen. Nordisen har visserligen inte tappat päls men hade en lång period med obalans i magen, diarréer som vi hade problem att få bukt med. Kanske har shettisen drabbats hårdare för att han har mindre kroppsmassa/vikt?

Jag har också tagit bort hans vanliga kraftfoder och ersatt med ett annat.

Han har fått b-vitamininjektioner, muskulärt ej i blodet.

Jag har också tagit bort hans saltstenar med olika smak o färg ( de som har smak av banan, klöver och honung, mint ) som han slickat flitigt på förut. Han har nu fått en helt vanlig saltsten istället.

Vi har haft Boett täcke på honom dygnet runt om han är utomhus, inte så mycket för att skydda mot insekter som mot solen. Leverns funktion påverkar på något sätt hudens känslighet för sol om jag förstått det rätt.

Det är ju ren gissningslek att reda ut vilken av de här åtgärderna som till slut gett resultat men jag är väldigt glad över att se honom så fin igen!

Hoppas att hans lilla historia kan komma till nytta för någon annan som drabbas av liknande problem.

SannaHolmgren
0

SolskenshistoriaGlad

Vad härligt att det har blivit bra!

fedjar
0

Skönt att det blivit bra, alopecia får folk i alla fall, så vem vet kanske kan hästar också få det. Huvudsaken är att pållen blivit bra!

mariajalrup
0

Tack:) Vi är väldigt glada och Mollgan är framförallt väldigt go och gla igen! Nu drar vi igång körningen igen i lagom takt för att få honom i lite bättre kondis.

Sen ska vi bara hitta världens bästa fodervärd till honom så att han kan få ett riktigt bra och aktivt liv hos någon som älskar körning lika mycket som han älskar att pinna framför vagnenGlad