Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett12-foder-utfodring
Läst 1978 ggr
Zondell
2010-08-09 00:12
0

Foderanalys - foderstat

Dags att analysera höet?

Jag har samlat lite användbara länkar för detta HÄR

UG
2010-08-09 00:25
0

Tack!

Min höanalys visade i år 50 gr smältbart råprotein per kg torrsubstans. Det är mycket bättre än förra årets 34, jag slipper tilläggsfodra med protein i vinter! Skönt att ha ett bra hö, det är vår egen skörd.

Zondell
2010-08-09 00:27
0

Grattis Glad

Tänker du ge "bara" hö eller tillsätta några mineraler också?

Charlotte-Aveback
2010-08-09 10:25
0

Till er som köper hö/hösilage och inte har full insyn i "produktionen" är jag nyfiken på hur ni ser på följande:

Då en "höbonde" kan ha hö/hösilage från olika skördar, olika ängar, skördat under olika förhållanden, etc. hur resonerar ni kring det här med höanalys? Hur vet ni att analysen representerar alla de balar ni köper in under vintersäsongen? Tas det flera prover under säsongen eller garanterar bonden att allt hö ni kommer att få är av en viss kvalitet med vissa värden?

AnnaFagerell
2010-08-09 11:09
0

#1 Det beror ju helt på energivärdet också, om man behöver mer protein…  Kan du behöva ändå

#3 Man får ju ta reda på om man fått förstaskörd och få värdena på den. Seriösa tar även analys på andraskörden. Jag får från en och samma vall, beror ju på hur man kommit överens. Många bryr sej inte om analys på det dom köper och det lär sej vissa bänder. Annars får man ju själv ta en analys. Jag vet även dom som tar lite från varje vall och analyserar det ihop.

Medarbetare på djurskydd.ifokus

AnnaLundin
2010-08-09 11:31
0

#3 - mina höbönder lagrar sitt hösilage så att varje äng finns för sig, så jag kan få hela leveransen från samma åker.

Analysen är ju inget absolut instrument, utan mest ett hjälpmedel för att alls ha en aning om hur man behöver tillskottsfodra. Sen är en analys ingen garanti att allt ser likadant ut. men är provet taget på rätt sätt så ger det en bra fingervisning - som är betydligt bättre än att gissa.

#3 - Det kan ju skilja hur mycket som helst mellan första- och andraskörden, så om man tar av båda - och vet vilka balar som är från vilken skörd - så är det att rekommendera att analysera båda.

Zondell
2010-08-09 13:30
0

Jag kan inte lagra allt foder hemma men köper analyserat foder från samma parti och fyller på mitt lager flera gånger.

Jag räknar ut foderstater för varje häst som riktmärke. Sedan kollar jag på varje häst och vet om de t ex är lätt- eller svårfödda, hur kallt det är ute osv.