3 års testet Rånäs 8 Augusti 2010
Följande shetlandsponnyer är anmälda till talangjakt,3 års test samt kvalitèn i Rånäs 8 augusti 2010. Domare är
Exteriör. Carina Lockvall
Gångarter. Anna Britta Oldèn
Löshoppning KG Svensson
**Kvalite
12 Baloo
**e: Kyllemos Oliver RS 306
u: Kitti 38-86-5187
**13 Yngve
**e: Ideal de Gasså RS 323
u: Lillabell
Talangjakt
15 Upplundas Nicole
e: Upplundas Columbus RS 470
u: Nina RS 6210
**3årstest
16 Ekstrands Pumba RS 581
**e: Dalsgårds Favorit Rs437
u: Dalsgårds Corina RS4428
**18 Upplundas Fiona
**e: Kyllemos Oliver RS 306
u: Filone RS 4576

Vill ngn göra om tråden eller ändra som ni vill ha de är de okej. Tänkte bara att jag ville medela er vilka shetlandsponnyer som är anmälda. ska även försöka skriva resultat under dagen.
Mailade arrangören och fick till svar att det inte skulle vara någon talangjakt. Alla verkar inte välkomna på RPAFs aktiviteter…

du får ta de med ansvariga Hanna. jag vet inget om de där.
Det har jag självklart redan gjort men förväntar mig inget svar därifrån.

PUTTAR upp då de är i morgon. Ska rapportera in resultat löpande.

Baloo fick 87777 exteriört 77 på hoppningen, körning ej godkänd
Yngve fick 87778 exteriört, 76 i hoppningen.
det är nog paus nu tror jag.. återkommer..
Hur gick det i talangjakten och 3-års testet??

#6 Av vilken anledning godkändes inte körningen?
Tror jag aldrig hört att ett rid/körprov inte blivit godkänt (däremot kan ju poängen bli låga), därav min undran.

han kunde inte visa upp sina 3 gångarter där av ej gdk körprov,
Pumba fick 888778 exteriört och 7 6 i hoppningen. Låga poäng idag. Är lite ledsen då Pumba fått så otroligt fin kritik men snåla poäng. Men jag älskar min Pumba och han gjorde de som krävdes av honom. Att de sen inte ledde till ngt diplom är väl inte hela världen. Men hade varit otroligt kul om de hade blivit så.

Jag har helt snurrat bort Jeanetts resultat suck. Men tror Nicole fick 877788 exteriört och 7 6 hoppning. Fiona minns jag inte alls vad hon fick
Nicole vann talangjakten , jätte roligt helt otippat , var ju inte ens mening att hon skulle med. Men då det var få anmälda tog vi med henne som fyllnad och som ett bra träningstillfälle ska tilläggas att det 4 gången hon hoppa första gången inomhus!
Det var även hennes första exteriör bedömning.
Rastypisk, utrycksfyllt huvud ngt kort hals , bra djup ngt sluttande kors. ngt vinklad i sin has nöjaktigt korrekt. avspänd skritt, lätt taktmässig trav. Lätt framåtgripande galopp med bra balans. Visad i ett fint skick! 877787 =44
Bra balans, bra taxering, bra benteknik fram som bak, ngt svag framåtbjudning för dagen. bra spänts. god samarbetsvilja ,god uppmärksamhet o gott förtroende , Väl visad! 76 = 43
Fiona fick ingen utmärkelse, tyvär hon gjorde allt rätt jättefin teknik men poängen räckte inte fram.
Välutvecklad. Kort hals rund manke, ngt öppen i bålen, kort kors. välbenad från sidan, instabil has obetydligt tåtrång. Ren energisk skritt , energisk ganska vägvinnande trav. energisk med bra påskjut i galopp. 777787 = 43
Fanns inte mkt kretik i hoppning, men bra samarbetsvilja bra uppmärksamhet gott förtroende , svag bjudning o avstamp. svårt korta o länga sig. 66 = 42
Exteriör mässigt är en besvikelse för fiona , men i övrigt är jag så himla glad o nöjd med bägge stonas prestation idag oavsett poäng.
(när kretik, poäng o verklighet inte stämmer överrens då är jag inte nöjd)
Nästa år är en ny tävling ser fram emot det 
#8 Baloo genomförde alla gångarter men föll i galoppen klara inte av kraven som att hålla i gång ett varv svårt att fatta rätt galopp. Men han var inte den enda som blev underkänd, fanns en New Forest som vi fick avbryta under ritten då inget fungerade varken för ryttaren lr hästen.
Satt som sekreterare ute på banan med gångartsdomaren, var väldigt lärorikt att få se o höra vad det är dom vill se hos en ponny på en kvalité.
Det jag tyckte var lite vågat, är hur oförberedd man kan vara både som häst o ryttare inför ngt så viktigt o avgörande som en kvalité är. Kan säga det att , det var INGEN som fick utmärkelse på gångarter.
Poängen låg mellan 4-7 var en som fick 2st 8 , idag var det tufft att vara ryttare/kusk.
Men jag hoppas alla är nöjda med dagen ändå. 

tack för du rättade mig jeanette. Jag var helt snurrig och trött efter denna dag. är fortfarande trött :p

#11 Jeanette, de poängen du skriver på Nicole kan inte stämma?! Vi fick veta att hon fick samma poäng som "vår" Scooby, men bättre på galoppen, så därför slog hon honom, men enligt det du skrivit, så fick hon 1 poäng sämre än honom + lika på galoppen?! Hon måste väl haft en 8 på galoppen?!
Här kommer i alla fall en bild på henne. Superläcker färg. :)

Grattis till era resultat!
#13 gissa om jag var trött , idag har varit en låång dag..
#15 ja det stämmer jag skrev fel hon fick 8 på galopp , som sagt var väldigt trött efter gårdagen. eran welsh han var riktigt fin!
Ja hennes färg är inte fullt så vanlig, man ser dom inte så ofta ialf :)