Stallplats/stall/lösdrift/box
När ni ser på stall/stallplats vad är det som har mest betydelse då? Vad är det som gör att det är bra och att ni vill stå där?
Om jag skulle leta stallplats så skulle hagarna, läget och priset ha störst betydelse.
Jag vill inte att min ponny ska gå själv i en liten frimärkshage hur billigt eller nära det än ligger.
Jag har ingen lust att åka mer än en mil för att komma till honom, hade två mil förut och det var jobbigt!
Sen får det ju inte vara hur dyrt som hellst heller ;)
Sen är det ju viktigt hur väl man kommer överens med folket i stallet men det kan ju vara svårt att kolla innan. Fast man kan ju få en hum om det, kanske inte så lätt att komma som nh människa till ett strikt dressyrstall. Eller tvärtom för den delen!
lurvponnyn.vimeddjur.se
Jag skulle nog kolla hur folket är det första, att man tycker lite samma och lika om saker och ting för att det ska fungera bra. Sen är hagar och ordning mycket viktigt.
Även möjlighet att motionera hästarna, gärna bra körvägar och tillgång till padock.
Jag har tre stall att välja på.
*1 Ligger ca 1,5 mil från mitt. Stort fint stall med okej hagar förutom att de finns inget vindskydd i dem. Ägarna verkar vara bra, villiga att fixa och förbättra efter önskemål. Ridbana finns några hundra meter bort hos grannarna. Ridvägar har jag ingen aning om. Rullande schema på fodringar. Finns varken toalett eller fikarum, men ägarna var villiga att fixa detta, likaså en uppvärmd sadelkammare. Hyra: 500:-
*2 Ligger drygt en mil bort. Fint stall med bra hagar med vindskydd. Ägarna verkar okej. Ridbana finns hos grannen, vet dock ej om man får hyra in sig på den. Jätte fina rid/körvägar. Har toalett. Frukostfodring sköts av två andra i stallet, kvällarna hjälps man åt med. Hyra: 500:-
*3 Ligger 10 min cykelavstånd. Riktigt fint stall. Hagarna är sådär pga marken, finns träd som vindskydd. Ridbana och ridhus finns en liten bit bort samt volt att longera/tömköra på. Travbana finns 50 meter från stallet. Finns mkt kör/ridvägar. Tillgång till fikarum, toalett och tvättmaskin. Lunchfodring ingår, en frukostfodring i veckan, insläpp sköter man själv. Hyra: 650:-
Vilket stall skulle ni ha valt?

2 tror jag

Jag hade nog valt 3.
jag hade nog övevägt alternativ 3, men det beror på hur dåliga hagarna är. Det är värt mycket att inte behöva sätta sig i bilen för att ta sig till stallet, tycker jag. Annars förmodligen alt 2
Jag hade nog valt stall 3. Men som sagt stallägarn är viktiga att de är bra och lätta att ha med o göra!
Jag själv hyr ett stall med sämre hage. Får de extra billigt för jag hyr hela stallet, och han har köpt in virke så min underbara far har byggt en sadelkammare till mig.
Alltså stallägaren är superlätt att ha med och göra. Och har pratat med grannen till stallägaren så har ordnat en hage till!
Har en kvart till ridhuset, precis lagom för att grundvärma mina hästar på!
Läge är kanske inte allt. Men stallägarna är garanterat det! Och de andra i stallet om de finns några =)
2:an om bil och körkort finns, 3:an om det är så att man inte har körkort och är beroende av någon annan som kan köra. :)

Förlåt om jag kapar tråden med något helt annat men jag måste bara fråga om Monsun kommer från Vårgårda?
Om det är så så har han varit kompis med min ardenner Kummin… Monsun är nog den roligaste, snällaste shettis jag någonsin träffat
Helt underbar!! Min son fick verkligen öva på att vara viljestark… hahaha!!
Han ser jättefin ut!
Ge han en STOR kram från mig Joel o Kummin 
#9 Japp de gör han.
Jag har valt stall nr 3. Hagarna är mest jord och sten men med en massa träd. Jag har bil å körkort, men att slippa köra en massa är guld värt för mig. De kostar både tid å pengar att ligga å köra en massa å jag har inte något utav de till överflöjd. Plus att det blir lättare att hitta en liten ryttare till honom när han står så pass centralt.