Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett15-sjukdomar-skador
Läst 4045 ggr
Prenses
0

Eksem hjälp

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejsan!
Nu har min shettis fått eksem också. Sjutton också. Sommarsolen har helt enkelt tagit ut sin rätt. Hon är ett år och behöver lite råd hur jag ska sköta det bäst. Och VAR ska man hitta så små täcken åt en ettårs shettis, provade mäte henne över mank till svansrot idag. På måttbandet visade det 65cm. Finns det ngnstans att beställa ett litet ett åt tjejen? Det har riktit nyss brutit ut, manen börjar vara bortskavd och svansen är lika.

Nu är det femte felet hon har. Bortsett från att hon har haft mask, kolik, magsår och patella.. Ngn som har råd eller tips mot ngt så skriv gärna här. (Koliken orsakdes av mask och stress som har lett till magsår) Måste tillägga att min tjej är riktit vaken och pigg och den BÄSTA ponnyn jag kan tänka mig, även fast hon är lite krasslig mellan varven. Vet att det finns egna trådar för eksem, men vill ha lite mer råd i och med att jag har andra sjukdomsproblem med henne också.

/ Sabina

[Shettisar]
0

Jag hade ringt Boett och pratat med dom.Deras minsta eksem är 80cm men de kan säkert sy in ett om ni bara pratar med dom.

Sen kan jag verkligen rek att börja ge henne Bokashi. Min valack på nu 26 år har/hade grav eksem när jag köpte honom för 10år sedan.Jag kämpade mig igenom alla tänkbara eksem täcken och smörjor.Men det enda som hjälpt är Boetts täcke. Sen smörjor är Prob och Groisal det bästa för min ponny. Samt jag började ge honom Bokashi i vinter/vår och jag kan svära på att han har aldrig någonsin sett eller mått så bra denna sommaren sedan jag fick honom i mina ägor.Han får ca 1 handfull Bokashi dagligen och mängden man blandar till räcker hur länge som helst.Nu under sommaren gör jag kort uppehåll dock.Men ska börja igen när blandningen är klar (3 veckor)

Här finns info

SofieN
0

Eksem har jag ingen större erfarenhet av så det kan jag inte tipsa så mycket om.

Däremot har jag haft en häst med patellaupphakning, som jag fått problemfri.

Några saker man kan göra är att se till att ha hästen ute så mycket det går, gärna lösdrift. Mitt sto verkades med korta tår och fick en period akupunktur, vet inte riktigt om akupunkturen hjälpte till så mycket men under en lång period där var hon helt problemfri men det kanske mest beror på att hon var i bra kontion, välmusklad och tränad då. Även b-vitamin sägs hjälpa.

Annars så går det ofta över med tiden när hästarna vuxit till sig lite.

inabon
0

Som jag skrev i en annan tråd så finns det ett medel som många använt framförallt på islandshästar och det har funkat kanon. En granner använder det och är supernöjd. Gå in på sidan www.prexem.se

Lycka till.

AnnaLundin
0

Det är inte solen som ger eksem, utan det är orsakat av knottallergi. (möjligen kan det vara orsakat av nackbandsmask)

Det du kan göra för att hon ska slippa klådan är att se till att knotten inte kommer åt henne. Täcke och smörjor och låta henne komma in när det är som mest knott.

Sen ska jag vara helt ärlig - min åsikt (som jag står för även om den är kontroversiell) är att en så ung ponny med så många problem har ett liv med problem att se fram emot, jag hade avlivat den. Men därmed inte sagt att du behöver göra det, det valet är helt och hållet ditt. Kan du ge den ett "bra hästliv" trots de problem den har så go for it.

Prenses
0

#4 Har ägt henne sen April och vill kämpa för att få henne bra. Men såklart så måste man ju ha det i tanke. Har redan lagt över 6000kr i bara veterinärkostander, och pengar faller ju inte ner som manna från himlen heller. Vet. sa att det kan ta en bra tid före hon blir frisk ordentligt, men eftersom jag redan ser att hon blivit i dubbelt bättre skick än för 1 månad sen. Men håller med… en 1 åring ska inte vara så sjuk..

ThiffannyJ
0

Här berättar en hästägare som sina erfarenheter med exem och tipsar om MJ salvan som hjälpt henne. Kan vara värt att läsa i alla fall.

Lycka till oavsett vilket beslut du tar.

Delad glädje är dubbel glädje :)

www.minishetland.com

Prenses
0

När jag nu smörjer in, har en produkt köpt som heter Virbac, kan jag smörja in manen också med den eller bara på "skavsåren" längs med mankammen?

#6 Intressant läsning, kan tålas att prövas!

Vill också säga i och med Divas sjukdomar så veterinär är inblandad och på tisdag ska vi ta nya blodprov av henne och så får vet kolla hennes eksem. Men bra tips på olika salvor som ger ngn slags verkan så är bra tips att få! :) Man måste väl helt enkelt pröva sig fram.

AnnaLundin
0

#7 - svidknotten, som är de som orsakar eksemen, angriper hästarna främst runt svansrot och mankam, därför bör dessa partier smörjas in. Det är alltså inte så mycket "behandling av sönderkliat område" utan snarare "förhindra mer knottangrepp".

Prenses
0

#8 Så jag kan altså smörja in båda man och svansroten då ?

VeronicaP
0

#0 Det kan faktiskt vara så att din häst har unghäst upphakningar , med tanke på att hon har haft mask, kolik med mera så kan det helt enkelt vara så att hon har varit i dåligt skick och därför hakat .

Det är ju inte allt för ovanligt eg att hästar har unghäst upphakningar pga olika brister , vitaminer eller annat , eller att de har råkat växa lite fort.

Det här med klådan kan även beror på om du har avmaskat henne och att hon har reagerat på maskmedlet så jag tycker det är riktigt förståndigt av dig att ta prov på henne så du får besked om de är exem eller inte .

Lycka till med din lilla häst :D

Hanna-D
0

#10 Kan man ta prover för eksem?

VeronicaP
0

#11 Ja de har jag hört att man kan  och läste någonstans om det men självklart kommer ju jag aldrig ihåg vart jag har läst det , är ju inte känd för mitt goda minnes skull Oskyldig precis som på oss människor,

Hanna-D
0

#12 Aldrig hört talas om det. Säg till om du kommer på var du läst det.

stallostby
0

Har för mig jag fick svar om att man kunde testa knottallergi/eksem men det skall göras när hästen är som värst…men vet inte säkert.

Anna-Karin
0

# 13 Du kan be din veterinär ta en biopsi på det utsatta stället och skicka in till SVA (Statens veterinärmedicinska anstalt) och kan då få reda på om din häst har eksem/allergi. Men det går inte, än så länge exakt säga om den reagerar på solen/betet eller knotten… utan bara att den har någon form av eksem/allergi som är förenligt med de s.k. sommareksemen.

Det går inte, mig vetligen än så länge att ta prov på friska hästar för att se om de möjligtvis kommer att utveckla eksem/allergi i senare skede.

AnnaLundin
0

"15 - forskare på SLU letar efter gener som kan vara de som eksemhästar har, först på islänningar och sen även på andra raser. (mina ponnyer har lämnat prover till detta projekt, som referens hos annan ras när de tror sig ha hittat vad de söker på islänningarna)

När generna är funna borde man kunna se i förväg om hästen är extra känslig.

Anna-Karin
0

#16 Så bra… då lever vi på hoppet! Glad

Vi har oxå lämnat in prov till eksemforskningen…

Kris_J
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag kan rekomendera Horsol, väldigt lätt att applicer inget klad överhuvudtaget.

Annars alternera med tvätta med Hexocil, smörj rikligt med Helosan eller  Nylanders hästkräm.

Raka inte bort manen, gör flera benor att aplicera salvan i.

Smörj även under magen i virvlar och på naveln.

I akuta fall spola mankam och svansrot med kallt vatten innan salva eller Horsol apliceras.

Bra att ge b-vitamin, betfor, kalk och kiselgur.

Alltid täcke på den kritiska perioden, ev täcke inne också (knott letar sig lätt in i stallet, det kan räcka med några få för att orsaka problem)

Sparsamt med bete, fodra med hö hela sommaren. In på eftermiddag för att stå inne över natten.

Här är en bild på min eksempålle från nu i sommar han han mår med rätt skötsel bra. Han har tävlat i trav många år men tjänstgör nu på en ponnyridskola. Han är 16 år och har levt med eksem sedan 1-års ålder. På vintrarna går han på lösdrift.

Veritas odium paretFörvånad

Prenses
0

Tack för alla tips. Eksemen har inte blivit bättre, men snart får vi ju åka till vet, så får säkert ngn slags salva att stryka på då.

Läget känns just nu ganska hopplöst och trist. Dock är Diva riktit glad iallafall och sprallig. Hade henne löst idag för sig själv och hon går ingenstans, fick bråttomt när hon konstaterade jag var för långt bort från henne. ;)

fedjar
0

Hej! såg att det var en som tipsade om synvital bokashikli o EMA, jag håller med fullständigt. Jag har själv en shettis som vi haft i drygt en månad med lindrig eksem o jag har smörjt henne nu i fem dagar med EMA plus att jag ger det i maten, (även bra för magen) o hon har svarat jättebra tycker jag, eksemen på rumpan har stannat upp o svansen ser inte ut som hon kliat sen jag började o manen ser faktiskt jättefin ut, sen använder jag självklart eksemtäcke till henne vilket hon uppskattar oerhört. Läs själv om folks erfarenheter om Bokashi o EMA på emhorses.greenfoot.se www.hastbutikenlillstugan.se det är dessutom inte speciellt dyrt..

QuickStep
0

i sommar jag har använt prob serien och det har fungerat väldigt bra.
schampoo och olja som man smörjer in med.
åh som värst fick han ha eksem täcke oxå när solen låg på som mest.

Prenses
1

Eksemen har börjat försvinna. Hittade en salva som var rekommenderad av vår hästbutik och pröva den- AVS 13 heter den (om jag inte minns fel) och ges som i kur. Superbra salva som är lätt att smörja in! :)

Trim
0

Haglunds har bra exemtäcken med långa halsar från strl 95-165, 780 kr.

Horsol el salilsylvaselin är bra att mjuka upp exemen med.