Svårt att sälja?
Upplever ni det som svårt att sälja shettisar? Nu menar jag om man inte vill sälja dom för 2-3000:-. Oavsett utbildnings grad eller ålder samt kön. Finns det några tips på hur man ska annonsera eller marknadsföra saluponnyn?
Hm när jag kikar på annonser så är bilderna suuuperviktiga! Helst flera olika uppställda, spring i hagen, ridning eller körning. Bra bilder helt enkelt!
Annars har jag själv svårt för att veta vad man skall skriva =(

Det verkar vara svårt att sälja ja, samma hästar annonseras om och om igen. Allra svårast verkar det vara om man har en svart unghingst.
Själv sålde jag ett 1-års sto alldeles nyligen, en som jag nästan räknade med skulle vara svårsåld p g a sin stam, men det tog knappt 1 månad innan en familj ringde, kom och tittade och slog till.
Jag tror också på bra bilder och mycket info i annonserna.

Bilder där hästen står med täcke eller springer omkring tycker jag är värdekassa. En uppställd häst, fotad från sidan, är alltid att föredra. Sen kan man lägga till "arbetsbilder" under ryttare eller framför vagn om man vill visa nåt särskilt med dem, t.ex. gångarterna, men de säger ju ingenting om hästens exteriör så utan uppställningsbild så visar man ju egentligen inte hur hästen ser ut.
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se
Jo jag föredrar ju också massa bilder från alla vinklar och vrår.Men om man råkar ha en liten "skit" som inte gör sig så bra på bild utan ser betydligt bättre ut i verkligheten så att säg.Då är det inte lätt.

#4 Jag vill ändå ha en sidbild, korrekt uppställd. 
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se
För att en annons ska intressera mig ska den innehålla:
Personlighetsfakta (är hästen vild och har egen vilja, eller är den snäll som en nallebjörn och lyder innan du ens bett den?)
De ska innehålla en exteriörbild (den vanliga sedd från sidan), helst en huvudbild (ögonen är själens spegel och säger väldigt mycket!) och gärna en tredje bild (en som visar lite av ponnyn i vardagen). Men den tredje bilden är inget måste, fastnar man för texten och de två första bilderna åker jag och tittar på ponnyn och ser när den springer i hagen eller busar med kompisarna, de blir ofta bättre på riktigt än på en bild.

Har annonserna ingen bild så hoppar jag ofta över dem. Spelar ingen roll hur ponnyn ser ut, bara att bilden är där hjälper!
- Och vad ponnyn används till. Är den familjens kelgris? Är den stallets stolthet? Är den unghingsten med potetntial till att vinna elit? Används den till trav?
Köpte för ett tag sedan en c ponny och jag ska säga att det var inte det lättaste men oj vad ponnysar det finns att välja och vraka mellan. Jag gick väldigt mkt på vad som stog i annonsen om hur hästen var, ju mer skrivet desto bättre. I sista hand tittade jag på bilderna.
Sen är det ju väldigt olika vad man ska köpa för typ av häst. Just den jag köpte skulle vara en bra läromästare så då har ju stam mindre betydelse även om den jag köpte nu har det och ska man ha till avel är ju stam väldigt viktigt.
Jag säger bara, väl utförligt skrivna annonser tilltalar mig och gärna med bild.

Jag har haft ute en valack med påbörjad utbildning i annonser på nätet sen försommaren och har inte lyckats sälja, så för tillfället har jag slutat att uppdatera annonserna. Den första annonsen innehöll en bild med jättefin uppställning från sidan, bra ljus, och ponnyn såg bra ut exteriört, mycket beskrivning i texten, men under den första månaden fick jag endast tre svar totalt varav en avvisade jag då denna endast ville ha sommarhäst.
Sen bytte jag bild men hade samma text, tagen framifrån och fotad från alldeles för nära håll och i motljus så bilden var otydlig. Då helt plötsligt fick jag massor med intressenter som de allra flesta började med: Vilken söt ponny…. Men hur visste de det? Det var bara en stor mule som syntes.
Men under hela den tiden som min ponny annonserats ut, så har flera standard valacker, ridna, och körda, och trygga, och med utrustning, och lämpliga barnponnyer också funnits ute, och en hel del av dem finns kvar än. Marknaden är mättad.
En bekant sålde en tvåårig fuxhingst, som fick brons på utställning som ettåring, som gärna rymde ur hagen, och som gärna stod på bakbenen då och då, och har en mamma med exem, efter en hingst ej godkänd i sverige och fick sålt honom direkt. Den köparen var överlycklig över ponnyn och försäkrade att hon letat sååå länge med ännu inte hittat rätt individ.
Så visst finns rätt köpare där ute nånstans till alla ponnyer, det gäller bara att ha tålamod. De dyker upp, och vill de verkligen ha ponnyn så får man begärt pris. Är priset för billigt så säljer man om man har otur till någon som inte är intresserad av individen utan som endast vill ha en billig ponny. De som börjar telefonsamtalet med att pruta utan en enda fråga om hästen överhuvudtaget är enligt min uppfattning inte intresserade.