Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettallmänt
Läst 699 ggr
RebeckaKihlberg
0

Försäkra häst över 16år

Jag har en väninna som är inne på att köpa ett connemara sto och ha i avel. Hästen i fråga är 16år, frisk m.m. Av ren nyfikenhet kollade jag lite på det här med försäkningar och att man inte kan livförsäka hästen kan jag köpa,men enligt vad jag kunde utläsa så går det inte att teckna veterinärvårdsförsäkning heller…det har jag lite svårare att förstå. Någon som kan komma med en vettig förklaring? Det borde i mina ögon ju inte vara några problem om hästen besiktigas UA.

Charlotte-J
0

På Folksam kan hon försäkra in sin häst fast den är 16 år. Har själv gjort det med en shettis så jag vet att det funkar. Agria går inte och Sveland krävde vet. intyg. If kollade jag inte.

Amor vincit omnia Kyss

RebeckaKihlberg
0

Tack. Jag kollade bara Agria.

Charlotte-Aveback
0

I försäkringsvillkoren från if står bl.a. följande:

"Försäkringsbeloppet sänks årligen med 15% från och med det försäkringsår då hästen fyller 16 år. Sänkningen sker dock inte till lägre än 10.000 kr."

Beträffande livförsäkring: "Försäkringen upphör vid utgången av det försäkringsår då hästen fyller 25 år."

Det står ingenting om att man inte skulle kunna försäkra en häst på 16 år … men för att vara helt säker så är det bäst att kontakta dem!

AnnaLundin
0

Det är olika för olika raser…

[Anna-N]
0

Jag bytte försäkringsbolag på en av pållarna när han var 16 år - från IF till Folksam. Tecknade alltså en helt ny försäkring på honom.

Behövde en veterinärbesiktning o det gick att livförsäkra och höja beloppen på både veterinär och liv. Och han är högt försäkrad och det var inga problem.

trex
0

Kan hon inte överta nuvarande försäkring?

RebeckaKihlberg
0

Jag vet inte hurvida man kan överta försäkningar. Jag vet att när jag köpte min nyvarande ponny så hade uppfödaren honom försäkrad i Folksam (tror jag) och jag fick inte överta den utan var tvungen att teckna en nu. Likadant har det varit när hunden köptes.

Jag ska be min väninna ringa runt och kolla lite, jag tittade som sagt bara på Agria då man kan kolla hur hög premie du får osv. direkt på deras hemsida.

PP
0

Är hästen försäkrad tidigare, ska det väl inte vara något problem. Det är väl om man vill försäkra en äldre häst som aldrig varit försäkrad det kan bli svårt?

Anna-Karin
0

If försäkrar inte nya "kunder" över 16 år, däremot kan man överta försäkring hos dem om förra ägaren har försäkring hos If… i alla fall fick jag det svaret i december förra året..

Annette
0

Jag pratade med If i veckan. De ville inte ta över mitt 16-åriga sto som är försäkrat i Folksam.

Charlotte-Aveback
0

Jag tror det är så här att om ponnyn redan är försäkrad i t.ex. if så kan försäkringen föras över på den nya ägaren då ponnyn säljs.

Men tydligen tar de alltså inte in "nya" hästar i den åldern.

Det bästa vore nog att låta ponnyn ha kvar sin nuvarande försäkring och enbart föra över den på den nya ägaren, om möjligt.

Annette
0

#11. Det tror jag också.
Om man ändå lyckas byta bolag och något händer, är risken stor att det nya bolaget anser att det är någon gammal skada/sjukdom som uppstått och därför inte ersätter.

VeronicaP
0

Ja jag har alltid kunnat ta över hästens försäkring och när vi har sålt hästar här så har de nya ägarna oftast övertagit våran försäkring..