Insulinresistens/EMS
Min ponny har varit på glykosbelastning och det visade sig att hon, utan tvekan, är insulinresistens/EMS. Vad gör man nu?
Hon ska motioneras 1 timme/dag och får uppblött hö. Hur funkar det med frostgräs, vilken mängd är farlig?
Har ni era insulinresistenta hästar på lösdrift? Hur gör ni med fodret, sockeranalys?
Alla tips och idéer tas tacksamt emot!
Det är ju frågor du ska få svar av din behandlande veterinär. Inte fråga folk här som tror sej veta saker
Medarbetare på djurskydd.ifokus
SOm föregående sagt så är det bästa om du ställer frågorna till veterinären! =)
Men ja jag har sockeranalyserat grovfoder. Ej lösdrift. Mycket, mycket, mycket begränsat gräs - oavsett årstid, och munkorg ovanpå det. Munkorg tills snön kommer, försöker in absurdum undvika frostgräset. Idealiskt är om de inte får i sig det alls.
Lågsocker diet, bantning ner till strax under normalhull och motion, dagligen är det som är viktigast.
Det är ett helsikes pyssel och jag har fått göra våld på nästan alla mina principer, både vad gäller TS, tuggtid, hagstorlek osv. Men, det är tveklöst värt det. Men hade jag inte haft eget stall hade jag aldrig fått ihop det vettigt..
Analysera ditt grovfoder även på sockerhalten. Den bör inte ligga över 12%. Inget kraftfoder annat än lusern och olja om du måste komplitera.
Få tag på ett grovfoder osm är slaget sent i gräsets utveckling. DÅ är sockerhalten lägst men även värderna tyvärr.
Och som sakt, ej överhullad häst. HAr man då den i lösdrift på fri tillgång måste man som sakt ha värden för det. Annars så är det bättre för hästens hälsa med begränsad tillgång.