Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: 12-foder-utfodring
Läst 4491 ggr
runas
0

hövärde åt fångponny

Vad för analysvärde är bra åt en fångponny?

Min lilla Doris har fått skiten…Gråter

// Ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden.//

AnnaLundin
0

Gärna högt proteininnehåll, så du inte behöver komplettera med proteinkoncentrat för att få ihop det.

jag har egentligen aldrig gjort skillnad på fånghäst eller inte vid val av grovfoder, däremot har jag gärna valt andraskörd som ofta ligger högre i protein och aningen lägre i energi än förstaskörden.

Ahnna
0

Spinner vidare… Är lägre energi att föredra till fånghästar? Min veterinär sa häromdagen att en häst kan livnära sig på enbart halm, vilket inte riktigt går ihop med mina foderkunskaper, men hon sa också att man bör undvika energi. (Halm innehåller ju bara energi, inget protein, så av den anledningen så håller jag inte heller med veterinären i det uttalandet…)

Varför ska man undvika för höga energivärden och på vilket sätt påverkar hög energi fånghästar?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

AnnaLundin
0

#2 - veterinärer och foderstater är inte alltid kompatibelt, tyvärr… Enbart halm skulle ge proteinbrist så det bara skriker om det - precis som du själv påpekar.

Skälet till att hålla nere energinivån i foderstaten är att ju lägre energiinnehåll i grovfodret, desto mer kan du ge av det utan att ponnyn blir fet.

Det bästa är ett grovfoder med lågt energiinnehåll, med tillräckligt högt proteininnehåll för att täcka proteinbehovet när man ger minimigiva av energin.

Ahnna
0

#3 Ja, precis min tanke också - enbart halm skulle jag inte ens drömma om att sätta någon av mina hästar på! Förvånad

Jag ger sällan mer energi än vad som behövs till någon häst, för det blir ju som du säger överviktsvarning då helt i onödan, men är det mer viktigt för en fångponny att inte få för mycket energi? (Att den inte bör bli för fet och tung förstår jag, men det är ju å andra sidan inte bra för någon häst. Så har energin någon annan negativ effekt på just fånghästar?)

www.stuteriprecious.se

AnnaLundin
0

#4 - nja, det tror jag inte, att det är viktigare för fångponnyn att få mindre energi, men det beror ju kanske på vad den får i vanliga fall. Alla hålls ju inte i samma trim som dina Flört

Utan helt enkelt, lågt energiinnehåll i grovfodret innebär att du kan ge mer grovfoder och ändå ha en häst i bra hull.

runas
0

Så dum fråga dåSkäms…vad pratar vi om för värden? Måste ju försöka hitta lämpligt hö åt henne + beställa inför hösten. Blir tokig på allt strul med hö o värden, varför ska allt vara så svårt!

// Ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden.//

AnnaLundin
0

#6 - det finns inga dumma frågor!

Energivärdet är det som varierar minst i hö, kan du komma under 8 MJ/kg så är det bra. Sen är idealet att det är minst 6 g smbrp/MJ, då täcker man hela behovet med bara grovfoder.

[Billan]
0

Hon behöver ungefär 28-30 MJ energi / dag.  Ska hon bara stå på hö måste hun ju få äta ungefär 5-6 kg / dag, vilket innebär energivärde på 5 - 6 MJ/ kg hö.

Proteinbehovet är ca: 168smbpr. Men det är inte farligt att proteinet är högre om det kommer ur grovfoder.

Tråkigt med din tjej Troi. Hoppas hon tar sig igenom det.

AnnaLundin
0

#8 - tyvärr är det ju svårt att hitta hö med såpass lågt energivärde, de flesta ligger mellan 7,5-8,5 åtminstone de jag har sett.

Om man ger hösilage kan man välja lite lägre ts-halt, det innebär att hästen får tugga i sig fler strån för att få i sig samma mängd ts. Har man hö med riktigt högt proteinvärde så kan man ge t.ex  kg hö och 2-3 kg halm, då måste de 4 kilona hö täcka hela proteinbehovet.

[Billan]
0

Här i våra trakter kan det finnas, men då är ju oftast proteinvärdet katastrofalt lågt också.

Ahnna
0

#5 skrev Alla hålls ju inte i samma trim som dina

*gapflabb* Du skulle se den 2-åriga dottern till min fångponny, hon är stor som ett hus, har haft fettvalkar framför juvret sen hon var 4 månader gammal och man skulle kunna sätta ett vinglas på ryggen på henne en hel dag utan att det skulle skvimpa ur nåt. Skrattande Och hon har bara ätit grovfoder i "minimi-mängd" sedan avvänkningen för att inte gå upp ytterligare i vikt. En riktig liten fetknopp! Tungan ute

Här har energin varit enormt hög de senaste åren, mellan 8 och 10! Obestämd (Se föregående stycke om fet 2-åring.)

www.stuteriprecious.se

runas
0

så pratar vi MJ/kg foder eller MJ/kg ts? Blir galen!!Skrikandes Hatar verkligen sånt här för jag kan/fattar ingenting trots att vi fick lära oss i skolan…

AnnaLundin
0

#12 - spelar ingen roll om du räknar på foder eller ts, eftersom kvoten mellan energi och protein blir densamma… Bara du väljer det ena att räkna på. Cool

pluttanna
0

# 6 antingen ett foder med väldigt hög kvot så att du kan späda ut med halm för att få mer stråfoder.

Eller ett foder med låg energi. Här skulle jag kunna axeptera en kvot något under 6 bara energin är tillräckligt låg. Dels för att en kvot på gränsen kan fixas till lätt men pyttelite fopder och dels för att energin är så pass låg att hästen får i sig mycket grovfoder och endå har platts för det "lilla" extra.

Hösilage är lättare att få tag på i låga energivärden men fortfarande skapliga proteinvärden. Dom får även tillfredställa sitt tuggbehov mer av et hösilage trotts att du ger lika mycket ts då det blir större giva.

pluttanna
0

Är hästens behov 30 mj så skulle e funka med ett foder på 6 mj och ha en ts på 70%. Det medför ju oxå ts som räcker till en 350 kg c-ponny. ETt sådan foder ä inte så svårt att hitta i mina trakter med en normal kvot.