Det ultimata hösilaget?
Håller på se över vinterns grovfoder inköp (gäller att vara ute i god tid!
) och har hittat så mycket olika varianter, så till frågan, vad är det ultimata hösilaget för er? Första/andra skörd? TS-halt? Värden i övrigt?
Jag kan i princip välja och vraka om jag bestämmer mig redan nu. Har avelshingstar, dräktiga ston, gallston, unghästar och föl, dvs väldigt blandade behov.
Om det är första eller andra skörd har för mig inte någon större betydelse, det blir ung samma värden. Eftersom jag tycker det är svårfodrat med för tidigt skördat gräs vill jag gärna att gräset ska vara lite förväxt - gammalt. Förväxt gräs från gammal vall, DET tycker jag är bra!
Fast vi har ju hö förstås… Har nästan helt slutat med ensilage till hästarna.
Vad menar du med svårfodrat?
Svårt och svårt - men det är lätt att det blir för mycket av det goda. ett näringsfattigare foder kan man ju ge lite mer av.
Okej då är jag med. Förra året verkade det som om många hade låga proteinvärden. Svårt när man har allt från tjocka gallisar till digivande ston… Vill helst köpa ett parti.
Försök få tag på ett foder med en bra kvot mellan energi och protein. Jag tycker att det är bättre att ha lägre energinivå än proteinnivå om man ska välja.

jag föredrar ett grovfoder som är högt i smrp o lågt mj. För högt mj ger bara tjocka ponnysar. jag vill allra helst ha en kvot på runt 7-8 tycker det funkar bra på mina dräktiga, ungpållar o gallisar, även på valackerna. Då slipper man dessutom en massa kraftfoder
Jag tycker idealvärde för smältbart råprotein ligger på 60g/kg
energi ca 8.0 MJ/kg när man har avels och unghästar. Idealkvot på kalcium/fosfor 1.5
Medarbetare på djurskydd.ifokus
Problemet du har är att gallhästarna har ett betydligt lägre behov än dom andra. Därför skulle jag ge dom ett grovfoder med lägre energivärde än vad jag skulle göra åt dom andra men fodrtfarande normal kvot.