poängfråga sto
vad är lägsta poängen ni skulle kunna tänka er att söka RS nr på erat sto? Motivera gärna erat svar… Någon siffra som betyder mer?
För mej är det 38p, dvs Klass I
Medarbetare på djurskydd.ifokus

Jag tycker det beror på vad det är för stostam, jag vet ett sto som fick fem gånger sju, alltså 35p, det är ju inte så högt, men vilken stam hon hade på både mödernet och fädernet, hon har bara kastat ur sig diplom och godkända hingstar, så jag tycker inte att poängen är så viktigt just i dom lägena, det är så jag ser det.
Om man ska avelsvärdera sto så måste de ju lägst ha 35 poäng. Får dom då en godkänd värdering ska dom väl kunna få RS med?

Jag vill ha RS på mina så helt ärligt så bryr jag mig inte om de skulle få 35 poäng som 3 åringar .
Kan lämna två exempel på ston som fått 37 poäng som 3 åringar som lämnat super bra avkommor.
Dalsgårds Marielle fick 37 poäng som 3 åring men vilket avelsto hon är , fick sitt Elit på 6 avkommor kunde även fått det på mindre avkommor men de är ju tvugna att ha fått 6 föl innan de kan höjas.
Slättens Lina har lämnat 1 godkänd hingst(godkänd i Norge innan de nya reglerna), 2 st diplomston och en valack på 39 poäng. Det duger åt mig i alla fall.
Jag stirrar väl mig inte helt blind på poängen , stammen och att stoet har något som jag gillar men jag tycker alla ston ska ha RS som jag har tänkt använda för som sagt det är ju meningen att de ska lämna bättre än vad de själva är :D
Värst vad det ska snackas om treåringar. Vem har sagt att man måste ha RS som treåringar? Om jag haft en treåring som fått 35p skulle jag inte ansökt om RS utan jag skulle väntat och visat den igen för att kunna få lite bättre resultat. Finns faktiskt dom treåringarna som inte är så bra och som behöver mer tid på sej. Men jag skulle inte ha för mål att avla på en klass II häst
5# håller helt med där , hade jag fått 35 poäng på en treåring hade jag inte heller skickat rs då, när det finns fler chanser.
Men som jag själv har ingen gräns för vilka poäng jag ansöker om rs för det är ju faktiskt redan satt en gräns. Mitt sto fick 37 88876 på premiering i år dock är hon äldre än tre år men jag ville ändå att hon skulle få sitt rs.
För att svara TS…
Klass I
Ställer lika höga krav på sto som hingst.

#5 Jag vill ha RS på min 3 åring om jag skulle betäcka henne och sen kan man visa fram dem igen med föl och på det viset även höja poängen :D
Håller verkligen med dig om att inte stirra sig blind på bara poängen. Mitt sto är bara utställd två gånger och fick brons första och silver andra. Och jag vill ju som sagt få fram ännu finare avkommor!
Men jag ska självklart fortsätta att ställa ut henne för att nå högre värderingar!
#8 men då är den ändå inskriven med låga poäng när den fått RS… Då vore det väl bättre strunta i RS som treåring, betäcka och visa om med föl för att få RS och kanske högre poäng
Det är ganska vanskligt att skriva på detta forum, fortfarande… Nu blir man påhoppad för att man vill hålla hög standard och kvalité också. Blir ni folk aldrig nöjda?!
Detta är inga påhopp? Endast en diskussion…
#10 Vad menar du med "inskriven med låga poäng när de får sitt RS"? (Bara en seriöst menad fråga
)
Veritas odium paretFörvånad

#11 jag kan inte hitta ett enda påhopp i den här tråden.
för att svara på TS så vill jag gärna ha så höga poäng som möjligt.med tyngdpunkt på bra ben och gångarter. sen kan man inte, tycker jag, besluta allt efter ett enda tillfälle på avelsvärdering. jag hade ställt ut mitt sto mycket och fått guld alltid och så fick hon 38 poäng på avelsvärdering som 3 åring tack vare att hon brunstade och inte ville gå fram över huvudtaget. även efter premieringen har hon plockat guld efter guld. Hursom helst, det jag försöker säga är att poängen från en avelsvärdering är inte allt.de kan ha en dålig dag. man får väga in stammen och annat också.
#13 De poängen står ju framför G i pappren, hästen blir stamboksförd på 35p eller vad det nu blir för rad. Rs kan man ju även ansöka om possumt så för den delen behöver man inte snabba sej
Fast spelar det egentligen någon roll vilken poäng stoet har vid RS-ansökan?
Jag menar, om man nu visar fram pållan som treåring och får skruttrörelser av ena eller andra anledningen så syns det ju ändå i stamboken, eller?
Om man sedan visar fram året efter med föl vid sidan, och får högre poäng, är det viktigare att skicka in pappren för stambokföring då??
Vad är viktigast: Att stambokföras eller att stambokföras med "höga" poäng?
Min åsikt är iallafall att själva stambokföringen är det viktiga…
#15 Vaddå stambokförd? Numera stambokför man föl, inte äldre.
RS är en meritbetäckning och har inte med stamboken att göra.

Men dör stoet innan den har hunnit få sitt RS tex så kan man inte få RS på avkomman och jag vill att allt ska vara i ordning innan stoet har fölat.
Du kan ju även gå in på stamboken och se vad hästen har fått på utställning och premieringar i efterhand tex den kanske får 42 poäng som 5 åring och då står även det under premieringar och då står det kanske även GI ;)
#17 Kris, du vet mycket väl vad jag och Anna och andra syftar på i den här tråden
Men att vara noga för att alla nybörjare ska förstå vad man menar är ju aldrig fel…
#19 Jag förstår inte riktigt vad ni menar uppfattar det som ni blandat ihop begreppen. Tror det är viktigt att använda rätt begrepp (gällande den egna rasen) för att inte göra det svårare för nybörjare. Om man ser till olika raser kan samma begrepp betyda olika saker beroende på vilken ras man håller på med.
Jag uppfattar det som om TS frågar om poäng vid riksstambokföring av shetlandsponnysto, vilket jag också menade i mitt inlägg, men jag tappade bort "riks-" vid ett flertal tillfällen när jag skrev mitt inlägg. Förlåt.
Var det klargörande nog? 
#21 Nej inte riktigt, eftersom man inte riksstambokför längre. Man ansöker om RS som är en meritbeteckning, ingen annan ras har mig veterligen något motsvarande i dagsläget.
Du behöver verkligen inte be om ursäkt oavsett du är ursäktad. Men så länge man fortsätter säga eller skriva att man skall visa sitt sto för stambokföring får vi nog leva med att det blir lite missuppfattningar
#18 eftersom RS kan tilldelas possumt kan man ju visst få RS på avkomman…
SUCK:… det går inte skriva nåt utan att folk ska förvränga och förvrida precis allt. Och alla ord ska vara ordagrannt trots att man vet vad som menas. Helt hopplöst här fortfarande

#23 Jo men är du säker på att stoet inte måste ha RS när fölet är fött för att det ska tillgodo räknas ? jag har inet så stor koll på det då jag alltid söker RS nr på mina som 3 åringar …(gäller stona då )

#24.. Nej stoet måste inte ha Rs när fölet föds, men skulle hon lämna en godkänd son måste hon ha ett Rs.

#25 Ja och då är de lika bra att göra det med en gång även om hon inte fått 40 poäng ;) så slipper man tänka på det mer 
#26 Sonen blir ju inte godkänd i detsamma han föds. 
Jag förstår i alla fall vad de andra menar. 

#27 Nej men hon kan dö (mamma)och inte har hunnit visas igen och man får ändå popstum RS stoet på de *dåliga* poängen om man har tänkt visa fram hingsten 
#28 Förstår….
Men du behöver fortfarande inte ansöka om RS bara för att du visar henne som 3-åring.
Du kan visa henne med föl vid sidan.
Du menar kanske att hon kan dö vid fölning och att den avkomman sedan blir godkänd hingst? Är det så du menar?

#29 Precis så menar jag eller att hon dör innan du har hunnit visa henne med föl vid sidan om mm

#29 Precis så menar jag eller att hon dör innan du har hunnit visa henne med föl vid sidan om mm
#31 OK. Men då har du ju poängen kvar från 3-årsvisningen….
Om du visar henne som 3-åring, men väntar med att söka RS för att se om hon kan få bättre poäng.
Dör hon sen så har du ju det protokollet kvar ändå (från 3-årsprem.)
Förstår du?
Det dom menar är att det inte är panik att söka RS om poängen är dåliga (som 3-åring). Troligen kommer fler chanser….
Jag ansöker själv om RS när mina är 3, men jag förstår det resonnemang de andra har…

Ni som anser det viktigt att stoet har uppnåt ett visst minimipoäng innan ni ansöker om RS, varför anser ni att just RS-poängen är så viktiga jämfört med ev. kommande bedömningar av stoet? Väntar ni med att avla på henne tills hon t.ex. är visad året efter och fått högre poäng? Bara nyfiken på hur ni resonerar. 
#33 Om jag skulle visa ett klass II sto som treåring så skulle jag vilja ha klass I innan jag avlar. Anser jag att hästen är bättre väntar jag och visar längre fram och även om jag tror att hästen kan bli bättre. Jag tycker det finns så mycket andra bra ston att man inte behöver avla på ett klass II sto om jag inte absolut måste ha just den stammen. Jag vill kunna tillföra nåt och anser inte mej kunna göra det med ett för dåligt sto. Allt måste inte avlas på. Ibland blir det kanske lite sämre kombination och då är det bara att acceptera det och testa nåt annat. Men det är bara min uppfattning

#34: Tack för ditt förtydligande.
För att fortsätta på ditt exempel, så menar du att när stoet t.ex. vuxit och utvecklats lite mer och uppnår klass I-poäng så är hon redo att avlas på? Trots att det i grund och botten är samma individ med samma blodslinjer, m.m. under tiden? Bara så att jag förstår ditt resonemang …
I så fall vore det också intressant att fundera på vid vilken ålder (ca) är det lämpligt att sätta denna "stämpel" på ett sto (alltså om hon är klass I eller II)? 3 år är ju ändå en väldigt ung ålder och de flesta ston utvecklas en hel del under många år framåt, inte minst genom att få föl, m.m.
Vad jag försöker få fram är nog varför ni anser att just RS-poängen är så viktiga?
(Håller för övrigt med dig om att när det gäller avel blir det inte alltid som man tänkt sig och att alla individer inte måste avlas på.)
#35 Nja, det ligger väl kanske lite mer aspekter i det än att hon skulle vara redo bara för attn hon fått klass ett men ja jag tycker kanske att vissa treåringar behöver ett år till. Likaså många hingstar behöver nåt år till för att vara redo att bli avelshingstar. Jag tycker att ponnyerna idag över lag utvecklad i rapidfart. Tvååringar är klara… Så även treåringar. Shetlandsponnyn tillhör en sen ras egentligen och en treåring kan faktiskt behöva nåt år till på sej. Sen beror det på om man haft ponnyn själv eller om man köpt den och den kanske inte fått rätt förutsättningar…
Bara för att man tar ETT föl säger ju inte heller så mycket. Hingstvalet ska få säga sitt samt flera föl för att ge en ärlig chans till vad det är för avelssto. Ett sto ändrar ju förvisso en hel del i karraktär efter en fölning men är den inte "bra" innan fölningen är det inget som säger den lär bli bättre efter en fölning. Kan bli precis tvärt om.
Jag skulle inte betäcka ett treårigt sto som inte var färdig heller. Sen får man se till kritiken på poängen man anser vara dåliga. Vissa ston/hingstar blir inte bättre och då anser inte jag det är lönt att sätta den i avel. Sen är det inget som säger att ett högpoängssto är bättre i avel men man får ju förutsätta det för annars kan vi lika bra sluta visa våra hästar, då har det ju ingen betydelse liksom.
#35 Om stoet skulle stanna på t.ex 35 p skulle jag naturligtvis inte avla på henne hur "säker" stam hon än har.
Som sagts tidigare… man behöver inte avla på allt som har en "säker" stam. 
det var intressant läsning här..novis som man är så visste jag inte att man kan avvakta o visa om sitt 3-åriga sto som 4-åring för att få ev högre poäng om jag fattar er rätt!?! Och DÅ skicka in ansökan om rs-nummer?
Förstod jag er rätt?

#38 Du har förstått det helt rätt. Men om man visar sitt sto som 3åring o väljer att inte söka RS på dom poängen, så kommer dom poängen ändå stå med som egen merit i webbstamboken
Jag lär mig också ngt nytt.
Då jag läst att man först och främst måste be om att få poäng på sina äldre ston (äldre än tre) annars så får de bara godkänd eller inte. Men är som sagt ny!
För att svara på ursprungsfrågan så har jag ett sto som fick 33 p när hon visades förra året. Dock visade vi i år igen, när vi även gjorde bruksprovet på henne och då fick hon 37 poäng!
Så i mitt fall så skulle jag nog säga att de lägsta jag vill söka på är 37 p.
Ni får halshugga mig om ni vill. Men treåringen som fick 37 ansökte jag på innan jag ens visste att man kunde vänta. och även hon skall göra bruksprov nästa år, sat försöka startas i travet.
Den andra äldre damen som fick 37 år i år, är betäckt men skall få gå tom nästa år för att även hon få testa på en travkarriär i framtiden!
Jag tror mycket på meriter, användbarheten. Sen är de kanske ibland svårt att hitta ryttare som är små och bra nog för att rida =)
#40 De poängbedöms tom 10 års ålder om det är sommarpremieringarna du syftar på.
Ur Storeglementet:
11.4 Bedömning av äldre ston
Ston över 10 års ålder poängbedöms och klassindelas normalt inte utan endast efter särskild överenskommelse mellan premieringsförrättaren och hästägaren eller dennes ombud.
jag fick 37 på Kelda och sökte Rs på henne..vet ärligt inte vad det lägsta jag skulle sökt rs på är..
men gränsen går väl vid 37 kanske, sen beror det ju på hur hon gått i utställningar också..kan jag som novis tycka. Har hon legat under 37 alltid så hade jag nog inte sökt men ligger hon över/på den poängen alltid på utställningar men får 37 p prem. så hade jag garanterat sökt, så som jag gör nu…
Fel tänkt eller ej men så tänker jag..;-))
#38 Man kan bara få avelsdiplom som treåringar men man kan visa vid vilken ålder som helst över tre och ansöka om RS. Jag tror att ditt sto kommer bli bättre. Hon behöver mer tid på sej. Kanske blir hon finare av betäckningen, kanske kommer det ta längre tid för henne pga betäckningen… återstår att se men jag tror att hon kommer bli finare längre fram.
#42 Skulle du avla på henne om hon stadigt låg under 37 p?
#44 nej det tror jag inte..
#44 Det där vet du ju inte och hon är ju redan betäckt 

#44: Det är just det jag funderar på:
När anser ni att stoet är klass II eller I - alltså efter hur många bedömningar? Eller anser ni att just RS-bedömningen är avgörande för denna klacificering?
#47 När stoet ser färdig ut
Är hon inte färdig efter 5 år blir hon det inte heller… tror jag iaf… här har RS inget med saken att göra