Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettutställning
Läst 1329 ggr
stallostby
0

varför inte duscha?

Varför ska man inte duscha hästarna inför vinterutställning? (de blir ju automatisk duschade utomhus nu…) och hur fungerar torrschampo?!

AnnaLundin
0

Bara vatten är ingen fara, gnuggar man ordentligt med schampo tar man bort det skyddande fettet i pälsen, som gör dem tåliga mot väder o ind.

zettan
0

Torrschampo är att rekomendera under vinterutställningarna. Sen så brukar de vara mkt kallare än vad det är nu. Och när det är så många minusgrader fryser hästarna. Regnet kan de ju skydda sig mot. men när vi badad dom gnuggar vi och skrubbar dom så mkt att dom blir blöta helt igenom pälsen.

Men ja håller med när det är plusgrader kan man bada. det är väl upp till var och en antar ja. Man får använda sitt egna sunda förnuft

Kris_J
0

Torrschampo/snabbrengöring sprayas på hästen och sedan borstar man. Den sorten jag har erfarenhet (Equistar) av drar liksom med sig smut även under ifrån pälsen. Resultatet brukar bli väldigt bra.

Veritas odium paretFörvånad

Ahnna
0

Sunt förnuft, var ordet, sa Bill! Jag har alltid badat inför alla utställningar, men har kompletterat med täcken veckorna efter för att inte pållarna ska bli kalla. Till saken hör att jag inte ställt ut någon häst i -20 grader, så det problemet med duschning har jag aldrig haft.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Kris_J
0

Jag badar dom inte alltid inför alla utställningar på sommaren längre. Lite snabbrengöring och pälsglans sen är det bra.

Veritas odium paretFörvånad

Ann-Christine
0

Vi badar inte inför vinterutställningarna utan dammsuger under ett par dagar istället.
Sommartid badar vi de vuxna, fölen får vara.

Pheobe
0

Ni kan ju inte jämföra att bada en häst och att det regnar på hästen! Regnet går inte hela vägen ner i huden. Hästens päls rättar sej efter vädret och vänder håren uppåt vid dåligt väder. Tvättar man hästen gnuggar man in vattnet ända ner i skinnet. Hästen fryser sedan och behöver täcke om det är kallt.

Varför ens tänka på att bada till vinterutställning? det är ju lika för alla eller hur? Och kanske behöver man inte åka med sin skimmel på vinterutställning då.

Även torrschampo blötar ju ner hästen. Tycker det kan vara okej på bläsar och vita ben men inte hela hästen. Torrschampot innehåller oockså ämnen som tunnar ut fettet i pälsen.

VeronicaP
0

Ja men som idag har vi ju över 7 plusgrader här *ler* och har man hästen ändå på stall på natten så tycker nog jag att man kan tvätt om man vill och sen finns det täcken som man så klart kan ta på dem …

Nu när våra ponnyer börja komma igång och träna lite mer så spolas de av efter många träningspass och schamponeras med linement schampo , iof sköljer man inte av det men de blir ju rena och fina ändå och jag har fortfarande inte haft någon häst här nere hos mig som jag har sett frysa av de som tävlar..

Nu så kommer ju snart alla hingstar att tvättas ändå och det är ju som sagt inte alltid så varmt i April månad ;-)

stallostby
0

Tack för svaren. Okej! som jag trodde det är för att inte ta bort det skyddande fettet i pälsen.

Tänkte kanske det berodde på att pälsen blev yvig  och konstig. Nu är det ju milt och vi har varmvatten och täcken att tillgå så en lättare dusch går väl bra men man behöver ju nödvändigtvis inte ha schampo mer än i svansen och på benen kanske. Torrshampo fanns inte att tillgå i denna region.

Att vintepälsen bara dröser av dem är väl lika för alla antar jag:\

cinna
0

#9 Yvig päls botas med fleecetäckeFlört

Hanna-D
0

#8 Nu så kommer ju snart alla hingstar att tvättas ändå och det är ju som sagt inte alltid så varmt i April månad ;-)

Stämmer bra. Här stod vi mellan snödrivorna och tvättade hingsten förra året (har ingen spolspilta), kanske blir samma procedur i år Skrattande

Pheobe
0

aja men snälla ni… det är varmt NU ja men vem vet hur det är nästa vecka. Kan ju slå om och bli 20 minus. Det vet man ju inte. DÅ fryser hästarna

stallostby
0

Fast hur det blir nästa vecka struntar jag i för nu ska det bli milt! och jag tror inte dom dör av en dusch! som sagt det finns täcken! (och jag skulle inte heller duscha i 20 minus)

Ellinor Johansson
0

Man får väl anta att de som duschar sin pållar efter ett träningspass eller till utställning har pållarna på stall och täckar sin djur.

Jag tycker inte kyla är så farlig men regnen och blötan kyler snabbt ner en badad pålle som inte hunnit återfetta sig i pälsen.

Pheobe
0

#13 vädret pendalr ju väldigt just nu. Nej, hästen dör inte av en dusch men strunta heller inte i saker för det handlar inte om vädret utan om hästens välbefinnande. Du är ju medveten om att hästen kanske behöver täcke och är inställd på det. Det är ju värre för dom som inte kan nånting om detta och kanske struntar i täcket om det blir kallt.

#14 Kyla skadar dom inte, så tycker jag också. Tyvärr är det ju en regn och snöperiod nu. Ush och fy

Annette
0

Det räcker om de ser rena ut på ytan på en vinterutställning. Det är ingen som gräver nere i pälsen på dom.

Pheobe
0

#16 precis. Poängen ändras inte för renheten heller

VeronicaP
0

#17 Fast inte tror jag det bli 20 minus här inte , lite sent för det nu ;-) …

Underskatta inte hästmänniskor , de flesta vet faktiskt att man behöver täcka dem om det  är kallt och regnar mycke , men ärligt hur många gör det på sommaren när hästarna är nytvättade och det knappt är 10 plusgrader på natten eg , tror att ibland går *vi* för mycket efter årstiderna och inte väderleken..

stallostby
0

tror inte en ljummen dusch nu är värre än en iskall dusch i sommarvärmen, många duschar ju hästarna i iskallt vatten på sommaren,

Och självklart så är väl inte en fullständig schamponering av lösdriftsthästar i minusgrader så vettig. men i mildgrader och tillgång till stall och täcken borde det vara ok.

#16 tur att dom inte gräver i hårbotten på hästarna för mina är vita av damm i botten av manen.

veronicarickfelt
0

ni vet ju själva hur kallt d e o gå ur duschen hehe… Så länge man duschar är d ju varmt men sen efter blir man ju iskall.. åh du då blött ner hästen ända ner till huden blir dem ju lätt nerkylda… åh sen ska man passa sig för o duscha så dem blir kalla uppe på korset för där sitter njurarna…

Har dem då oxå lång päls tar d lång tid innan dem torkar..

Nää ja rekommenderar inte o duscha på vintern / hösten…

Pheobe
0

#19 jag får verkligen hoppas att man inte ens på sommaren duschar hästarna i iskallt vatten. Har man aldrig sett en häst få korsförlamning så vet man inte vad det kan innebära. VARMT vatten även på sommaren tack!

#18 nä jag tror inte heller det blir så kallt nu men man vet faktiskt inte. Denna vintern har varit knepig.  Sen tror jag fakltiskt inte att hästfolk är kloka alls. Mest halvblodsfolk och tävlingsfolk. Dom täckar hästen med det tjockaste vintertäcke dom kan hitta i september månad när det är 15 plus. Helst ett fleece under också. Hel sjukt!

VeronicaP
0

#21 Att de täckar dem beror mest på att de inte vill att de ska sätta vinterpäls så de slipper klippa dem. Som tur är så är täckena väldigt bra nu för tiden så att de andas , hästarna lider inte längre pga *för* tjocka täcken  som de gjorde förr..

Jag kan också tänka mig att börja täcka mina tävlingshästar i sept, men inte med de tjockaste jag har men mycket väl med ett regntäcke och ev ett litet fodrat om det är lite kallare..

AnnaLundin
0

#21 Angående dusch i kallt vatten sommartid så är det ingen större fara, så länge man bara spolar av dem, dvs inte står och kyler dem en längre stund. Hade det varit stor korsförlamningsrisk så hade man nog inte kylt fälttävlanshästarna med isvatten mellan steeplechase och terräng på det sätt som man gjorde t.ex under OS i Atlanta… Korsfölamning är inte kul, men jag tror ärligt talat inte att man får det av lite kallvatten på rumpan.

Pheobe
0

#22 inte alla har nya täcken och inta alla nya täcken är bra med andasfunktion

#23 har aldrig hört att man kyler med iskallt vatten. nä det tror jag inte på. då förstör man en varm muskel.

I distansen kyler man med ljummet vatten