Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: 14-utrustning
Läst 2994 ggr
UG
0

Färga färgat läder?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Mina tömmar har en inte så tilltalande ljusbrun färg, skulle vilja ha dem lite mörkare men inte svarta. De har några år på nacken nu, lädret är fint men färgen skavd.

Någon som har en idé om hur jag kan färga dem? Går det överhuvudtaget? Jag har tänkt på allt från Jodopax till mörk såpa ;-) Vill att färgen ska suga in och inte lägga sig utanpå som läderfärg gör.

(bilden föreställer min förra tävlingsponny)

liljegren
0

läderolja för svart läder då? har inte det en färgande effekt?

monica-th
0

Oljebaserad narvsvärta, det tränger djupare ned i lädret. Finns också i olika färger. Svart ekololja kanske skulle få tömmarna mörkare? Lycka till.

UG
0

Tusen tack! ska prova!

Elshira
0

Jag brukar använda ekol olja till svart för att få lädret lite mörkare (räcker med 2-3 insmorningar). Blir inte "vanligt brun", men blir lite mörkare och ngot diskretare färg i.af :) Kanske skulle jämföra det med "valnötsfärgat" .

Men jag vet annars att det finns att få tag på (riktig) läderfärg om du söker efter sidor där de håller på med läder och möbler t.ex eller någon skomakare, Men många sadelmakare borde ju också ha det.

Jag skulle i.af rekomendera ekololjan om du vill få dem något mörkare eller riktig läderfärg om du vill ha dem vanligt bruna.

Hakuna matata!

einarsson
0

Det blir inte bra att fäga använt/oljat läder med närvsvärta(läderfärg). Det blir ojämt färgat eftersom svärtan inte går in där lädret är mättat med olja/fett. Tror att det kan bli lite ojämt även med färgade oljor på använt läder, men det är kanske värt att prova.