Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett12-foder-utfodring
Läst 1735 ggr
SofieN
0

Mineralbalja

Funderade lite på att skaffa en mineralbalja till hösten, verkar smidigt då jag antagligen inte behöver ge något kraftfoder till höst och vintern och hästarna kommer gå ute på lösdrift.

Men jag har hört både för och nackdelar, dels att hästarna kan äta för mycket av det, att dom får kolik osv. Håller dom sig fräscha? Tänkte att det kunde bli lite ohygienskt i hinken efter ett tag men det kanske det inte blir? Klarar den av att stå ute i regn eller bör man ha den på en torr och regnfri plats?

Någon speciell sort som är bättre än någon annan?

AnnaLundin
0

största problemet med mineralbaljor är att man inte har någon aning om ifall alla djuren äter eller om det är någon av dem som slukar allt…

jag brukar använda det sommartid på betet, men vintertid ger jag mineraler individuellt.

De brukar klara regn men man får tömma ut vattnet.

Vilka som är bra är nog mest en smaksak. Jag har använt Kvarnbyfoders och den som Lantmännen säljer till nötdjur. Båda har funkat bra.

Camilla
0

Har mineralbalja året om till mina ponnyer, detta har jag haft i ca 15 år och det fungerar kanonbra, den skall helst inte få regn på sig om man har den ute sommartid.

Bra om man har baljan i ett bildäck annars är det lätt att de välter den.

Hippo eller Kvarnbyfoders baljor har jag.

AnnaFagerell
0

Efter mycket om och men kommer jag inte ha mineralbaljor mer till mina hästar. Det ska räcka med ett bra grovfoder samt att jag har salt med mineraler i för att undvika få vitaminerna som finns i mineralbaljorna. Vissa vitaminer kan ge överslag i levern och detta tänker jag testa då jag haft problem med levern samt hyperlipemi

Medarbetare på djurskydd.ifokus