Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettpremiering
Läst 1404 ggr
zettan
0

Prem i Arvika idag

Idag är de premiering i Arvika. Någon som vet vart man kan hitta katalog? vet bara en häst som är anmäld och de är Violette vh zesspan

adapada
0

Vet ej om man kan läsa katalogen på nätet. Jag fick den ju i brevlådan och följande shettisar var anmälda:

3 åriga ston:

Hulda av Friheten

Skogsängens Ginsy

Tutti av Friheten

Äldre ston:

Pice of Cake av Friheten

Violette vh Zesspan

Efteranmäld äldre ston (för höjning):

Piolin av Friheten

Fölmönstring:

A Pice of Shogun

Keep the Faith

adapada
0

Resultat på mina hästar:

Violette vh Zesspan: 9-8-7-8-7=39p

Hennes hingstföl e Yaght vd Belschuur:

Keep the Faith: 8-7-7-8-7=37p

Premieringsförrättare: Ronny Johnsson

sanne
0

Linda det var riktigt fina rader på hästarna :)

stort grattis igen :)

adapada
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En liten solskenshistoria?

Viola (Violette vh Zesspan) är min första shettis.

Sedan innan har jag haft häst i alla år och jobbat både med rid (hoppning), galopp och travhästar på toppnivå. Egna tidigare hästar har varit kallblod och varmblodstravare, aktiva tävlingshästar på travet. Egen uppfödning har jag haft av varmblodstravare då jag bodde i Norge.

"Shettisar" har jag aldrig varit intresserad av innan. De flesta jag träffat i mitt jobb som veterinär har mestadels varit lite ouppfostrade….Min bild av rasen var inte odelad positiv Obestämd

Innan jag fick barn sålde jag Vikingen, (en kallblodstravare som gick lopp från han var 2 år till han var 12), men också en underbar ridhäst. Mestadels pga att mitt jobb tar för mkt tid. Istället har jag ägnat det mesta av fritiden åt mina tävlande brukshundar av rasen rottweiler, där jag också har en liten uppfödning under kennelnamnet Energicas.

När min dotter blev 3 år öppnades en shettisridskola på orten där vi bor. Många av dessa shettisar var underbart trevliga och fantastiska barnponnyar. Ridinstruktören som själv tävlar dressyr försökte verkligen lära barnen att rida och inte bara åka runt på hästarna. På så vis väcktes mitt eget intresse för rasen.

När jag såg Viola på annons så fastnade jag direkt för henne. Hon hade ju inga direkta meriter utan var endast utställd 1 gång med väldigt tråkiga poäng! För första gången när jag köpt en häst så kände jag att det var inte det viktiga, utan nu skulle jag ju köpa en häst för hela familjen och framför allt en häst som även barnen kunde hantera och ha glädje av!! Tyvärr hade hon ju varit sjuk på sommaren och trivdes inte så bra i den flock hon bodde i (vilket var anledningen att hon skulle säljas). Men hon var dräktig med Yaght vd Belschuur.

Jag köpte henne i november 2009, månaden som regnade bort! Jag hade henne på lösdrift hos en kompis i början, där hon hade sällskap av en islänning. Det kändes som jag aldrig kunde få i henne tilräckligt med foder och få henne i perfekt hull. Jag grundvaccinerade henne, fiksade tänderna, avmaskade, fodrade. Började försiktigt att rida in henne.

Oavsätt vad vi har gjort med henne har hon varit lika snäll och lugn i alla lägen. 100% trafiksäker, gudasnäll att lasta, verka och behandla. Älskar att bli ompysslad av barn likväl som av vuxna. Hon har en helt underbar personlighet och är nog den mest sociala häst jag någonsinn umgåtts med. Ropar så fort hon ser mig, alltid lika glad. Hela familjen är lika glad i henne och grannbarnen likaså Kyss.  

I april gjorde jag iordning hemma så hon kunde flytta hem. Hon hade beräknad fölning 30 april. Var uppe 3-4 gånger per natt och vakade innan det var dax natten mot 14.maj. Hon var otroligt lugn under fölningen och var verkligen jätteduktig. Fölungen var dock stor så jag hjalp till lite. Var noga med att fölungen låg i 10-15 min så att han kunde få så mkt blod som möjligt via navelsträngen. 

Tyvärr fick Viola kolik (pga förstoppning) efter förlossningen och ett tag var jag rädd att jag skulle förlora henne. Som tur var, hade jag ledigt från jobbet, och kunde behandla henne dygnet runt hemma. Så småningom blev hon bättre och piggnade på sig. Hon har varit makalöst snäll att behandla även om det blev MÅNGA nålstick några dagar. Hon tog sig an fölungen på bästa tänkbara sätt. Min son hade redan bestämt att han skulle heta Blixten om det blev en hingst. Ett namn han lever upp till med råga. Han är kaxig, tuff, rolig, framåt, busig och verkar kunna springa hur mycket och långt som hälst.

Jag såg i webstamboken att det fanns så många Blixten och på pappret döptes han därför till "Keep the Faith" pga vår rädsla att förlora hans mamma när hon var sjuk.

Jag planerade att anmäla henne till premiering och hoppades att hon skulle få tillräckligt med poäng för att erhålla RS nummer. Jag tänkte även anmäla henne till utställningen i Karlstad. Sen såg jag att det var samma domare på utställningen i K-stad som på premieringen och vågade helt enkelt inte anmäla till utställningen ifall domaren inte skulle tycka om henne……..

Jag köpte visningsträns (tack för ett jättevackert träns A-C på Humledal), shampo, glänsspray etc tack vare alla goda råd från Sandra på Stuteri Sango (hennes förra ägare) samt massa fina tips här från forumet. Jag har försökt hålla igång henne senaste månaden och även tränat med Blixten så att han skall vara van att hanteras och ledas, skrittas och travas etc. De sista veckorna har hon tilläggsfodrats och även fått hö på betet.

Ju närmre vi kom premieringen ju större blev min nervösitet Rynkar på näsan Vilken ångest jag har haft att allting bara skulle gå åt skogen.

I går började jag fixa hästarna inför premieringen på Arvika travbana idag. Då insåg jag att det inte var enkelt att få en skäck som går på bete att se ren ut. Jag höll på i 6 timmar. Att reda ut man och svans höll på att ta knäcken på mig. Jisses vad jag har skubbat de vita partierna. Tyvärr har vi ingen spolspilta så det var rätt jobbigt bara att hämta allt vatten. Blixten är ju helt vit på bålen och har dessutom fölpäls - det kändes nästan som en omöjlig uppgift. Tillslut fick jag ge mig. Hade hästarna inne i natt och upptäckte till min fasa att Blixten hade legat i skiten i natt och hade fått bruna fläckar på det vita. Hjälp!!! Ville bara ge upp,

Hade panik på morgonen och försökta göra 15 saker samtidigt, inte lätt att fixa allt själv. Sambon hade fullt upp med att rasta och hundarna och fixa barnen.

Men man blir lugn när Viola knatar rätt upp på transporten, humrar lite lätt åt Blixten som får lite hjälp att lastas. Båda står som tända ljus på släpet. Lätta att lasta av. Kollar nyfiket runt på alla hästar när vi kommit fram. Äter lugnt sitt hö i boxen, medan man frenetisk försöker få bort de nya gula fläckar som uppkommit på vita pälsen samtidigt som man skall ha koll på vilket nummer som är inne i ringen samt en dotter på 6 år som är jätteledsen för att inte hon får visa Viola själva……… 

Viola visade sig nästan från sin bästa sida. Poängen står längre upp. Jag blev verkligen glad att hon fick 9:a på typ och "Utmärkt rastyp" i sin kritik samt "Vackert huvud". När det var dax för Blixten att visa sig så blev han lite väl het. Han som har så otroligt fina rörelser i vanliga fall och travar som en gud, men varje gång jag försökte öka farten så skulle han bocka, stegra sig, rusa iväg etc Men även Blixten fick "vackert huvud och naturlig resning" i sin kritik.

Egentligen är jag FANTASTISK nöjd och GLAD över dagens resultat- Även om vi var väldigt nära 40p med Viola och 1:a klass med Blixten.

Jag vill framföra ett stort tack till de som hjälpt mig och svarat på alla mina shettisfrågor. Jag är väldigt tacksam!

Apropos debatten om hur man skall höja värdet på shetlandsponnyn så tror jag att alla som orkat ta sig genom hela min text förstår min åsikt. Visa upp shettisens användbarhet och TREVLIGA temperament! Se till att hantera föl och unghästar så mycket att framtida ägare kan fortsätta utvecka och utbilda dem! Det tror jag är bästa reklamen!

Sist av allt vill jag bara säga att jag älskar min lilla Viola Kyss

Tack för uppmärksamheten!

sanne
0

Så härligt att läsa Linda, Så skönt att hon mår så bra nu och att ni trivs ihop, även att ni trivs med fina lill killen, hoppas han har ärvt pappas goda sidor, så som temperamentet o framåtanda.

lycka till med allt i framtiden !

Lauth
0

Övriga resultat från dagen

3-åriga ston

1. Hulda av Friheten, 87888=39, G
  2. Skogsängens Ginsy, 88787 = 38, G
  3. Tutti av Friheten, 77788 = 37, G

Äldre ston

Pice of cake av Friheten, 88887 =39, G

Fölmönstring

A Pice of Shogun, 88777 = 37

Äldre sto för höjning

Piolin av Frihetem, A, 110 avkommepoäng, 8 avkommor varav ett diplomsto samt ett klassI sto

zettan
0

grattis igen Linda. Jätte roligt att läsa din solskenshistoria. Är glad att Viola kom till dig och att hon trivs så bra. Lycka till i framtiden med både Viola och Blixten

fuxar
0

#4 Vilken fin berättelse (du har inte tänkt på att bli författare?)

du skriver så bra menar jag!

Lycka till med dina små vänner, en som blev shettis biten för ett

antal år sedan. Sedan blev jag fast!!!!Glad

adapada
0

#4 Tack!

Jag förstår att man fastnar för shettisen, en underbar ras!