Avkliad man/svan och utställning.
Mitt sto har nu kliat av hela manen och svansen (svansroten) och ser mest bara ut som en "tuffs". Hon har inga eksem, utan ser mest att ha kliat för att det är "gött".
Ska visa henne om 2 månader och hur gör jag? Kan jag klippa till manen nu så den är någelunda jämn eller ska jag låta det vara pga utställningen?
/SG
En häst kliar inte av hela manen och svansen utan att ha exem. Klipp INTE av någonting. Visa inte hästen om den kliat av allt
Medarbetare på djurskydd.ifokus
Har den kliat sig så pass mycket är det inte bara för att det är "gött" som du säger..
Jag skulle ha avstått att visat hästen tills den ser okej ut i man och svans.. Jag själv tvekar över att visa min unghäst som har fått manen avbiten och sliten av hingstlekar.
Fast hon har ju varken skorv, sår, flagor eller något sånt mer bara att det är kvar tussar?
/SG
#3 Är du säker på att hon gör det själv? Hon får inte hjälp av nån vän? Behöver inte synas sår eller skorvflagor… kan räcka att dom gnuggar och kliar sig ändå för att det ska vara exem. Har du nån bild kanske?
Som de säger här ovan: en häst kliar inte av sig man o svans utan anledning.
Eftersom man ser ganska hårt på klihästar på utställning/premiering skulle jag inte visa.
Enligt vet. är det inte eksem utan ínsekter som irriterat. Härom så har vi haft väldigt mycket insekter i år. Så det blir flygtäcke + huva på.
/SG

dom jag ju klia ochså om de har inävlsparasiter…
#6 Men sommareksem är ju oftast svidknott som orsakar, inte solen som många tror. Köp Horsol på apoteket å behandla manen å ev svansen. De dämpar bla kliandet.
Horsol är ett jättebra förslag. Mitt sto kliade sin man första året jag hade henne och då började jag behandla med horsol. Nu har hon jättetjock och fin man och svans.
Ibland kliar hon lite i svansen fortfarande men inte så att hon skrubbar bort något, antagligen då för att det är lite skönt..
#6 Exem uppkommer av insekter… alla veterinärer är inte så kunniga på detta området.
(sk svidknott ger iaf inte allergi hos människor)
Är det så konstigt att en häst kliar sig när den blir stungen kanske hundratals gånger per dag, av knott, mygg, blinningar och bromsar!?

Alla hästar som kliar sig har inte exem. Som ts skriver finns ju inga tecken på exem. Skorv har alla exemhästar. Annars är det inte exem. Klia sig kan de göra ändå.

Säger som #12 alla som kliar sig har inte exem. Löss kan oxå vara en orsak, det är svårt att säga om du ska visa eller inte utan att se en bild.
När min pålla kliade sig visade det sig vara löss. Trots behandling och bete i hagar där hon inte gått när hon hade löss har dom kommit tillbaka, så nu är det en ny behandlingsomgång….
Så dom kan få löss på sommaren på betet! uppenbarligen….

är horosol receptfritt?
#14 Har du sett lössen eller hur vet du att den har löss? Undrar då jag själv aldrig sett löss/pälsätare utan det har visat sig genom kala fläckar i vinterpälsen.
#16 Löss är fullt synliga för ögat. De rör sig nere i hårbotten, och deras gula ägg som sitter på hårstråna syns också väl. Jag vet inte om löss och pälsätare är samma sak.

#17 Löss o pälsätare ser ung likadana ut, men lusen är blodsugande o pälsätaren käkar päls så det blir kala fläckar

Mitt sto är lite, lite kliad i bötjan på svansroten. Absolut inte mkt, men tycker det känns lite jobbigt att det ser ut på riksen, även om är så lite som det är..
Jag hade nog avstått från att visa häst utan man o svans, förstör ju helhetsintrycket rätt mkt tyvärr!
# 16 Små vita saker i hårbotten som rör sig……Fått preparat av veterinär och utgår från att han gjort en korrekt bedömning.
#20 Jag ifrågasätter ingens bedömning utan frågar för att lära mig då jag aldrig sett löss/pälsätare på ponnyer i sommarpäls.

Hörde på radion att vägglusen håller på att komma tillbaka i svenska hem. Så kanske även lusen som går på häst vinner mark och kommer bli vanligare året runt? Hujedamej..! 
#21 Min förra svartskäck hade lusar i manen året om. När jag lyfte på pannluggen höll jag på att svimma, det var FULLT med små kryp!! Men ingen annan blev smittad. Han bodde i samma box som en annan shettis, och gick i hage med alla andra, men ingen fick hans ohyra. Det kanske finns "kroppsegna" lusar? 
Jag behandlade honom med jämna mellanrum med Etotal, och ohyran försvann, men kom alltid tillbaka.
Tack #11 och #12, jag vill också tro att det är fullt normalt för en häst att klia sig utan att det skulle vara något fel på hästen.
Allt ser njut och fint ut, som sagt inga skorv eller sår, inget som kryper (mer än flugor som stör), just bara att hon är väldigt ful utan tagel. Men jag har även sett att herr hagkompis hjälper till att få bort lite man.
Jag har smörjt med helosan och alovera till en början, är horosal receptfritt? Isf ska jag gå och köpa det direkt. Sen är det insektstäcke på.
/SG
#15 & #24 Horsol är receptfritt, finns på kronans droghandel och på apoteket.
Pälsätare kommer väll bara på vintern???

Tänk på att det är karens på Horsol om du tävlar.
Hästar kan klia sig utan att ha exem faktiskt , och i år har det varit ovanligt mycket knott mm och bor man på ett ställe där de varit mycket så är ju tom rekomendationerna att ta in hästarna vid den värsta tiden.
Har du en häst som har *dåligt* med man innan tex så behövs inte mycket kliande mot ett träd eller med en kompis för att manen ska ramla av , hästarnas enda skydd mot flugfän är att rulla sig , klia sig , springa ifrån dem och då blir de svettiga och det kliar ännu mer . Vi själva smörjer in oss ,mm för att skydda oss mot knotten för de kliar ju som attan när de är runt en hela tiden ;)
Så jag tror nog att Sandras veterinär har gjort en rätt bedömning.
En exem häst har skorv, elefant hud mm.
Jag tror inte att man ska ställa "skorrv och elefanthud" som krav för att kalla det för eksem. Visst kan en häst klia sig utan att ha sommareksem, men det är oerhört oavnligt att de skrubbar av sig allt tagel överst på svansen och samtidigt kliar av sig en stor del av manen utan att det handlar om knottallergi i någon omfattning.
Jag har en ponny här just nu som har väldigt lindrig knottallergi, ser man bara till att ha henne sprayad med insektsmedel (Ultra Shield) eller Switch på ryggen, och fylla på när det har regnat, så kliar hon sig inte. Men förra ägaren glömde fylla på efter en regnig dag och vips var halva manen och allt tagel överst på svansen bortskrubbat över en natt.
Den ponny jag tog bort i vintras var inte heller varken sårig skorvig eller hade elefanthud, men hon var ändå väldigt tydligt en eksemponny.

Jag har en ponny som kliat sig i svansroten. Hon är inte behandlad med något på hela sommaren men har ändå bara vid ett tillfälle kliat hela svansroten. I våras kliade hon manen på samma sätt. Men det har vuxit ut ganska bra. Hon har alltså kliat sig vid två tillfällen och ser inte jätterolig ut. Skulle inte kalla det exem.
#28 - har hon kliat sig vid två tillfällen är det säkert inte eksem, eller knottallergi. Men har hon då skrubbat av sig rubbet på svansroten eller är det bara "lite tufsigt"?

Jag skulle säga det mesta. Ser ut som jag stubbat henne. Men ingen tjock hud. Hon är avmaskad. Vilket också kan vara orsak till klåda.
# 20 Skulle tror att det är dom besökarna från i vintras som inte riktigt strykit med, känns som samma fenomen som # 23.
Första gången jag så dom trodde jag det var mjäll, det tog ett bra tag innan jag insåg att det var löss!

För ett par år sen hämtade jag hem mitt sto sto efter två månaders bete och jag höll på o få en chock, manen var borta och en del av svansen oxå, kliade sig på hela kroppen. Hon visade sig ha fotskabb, vetten berättade att om de är mycket angripna så sprider fotskabben sig uppåt kroppen. Stoet hade även skorv i hasvecken, som ränder, jag trodde hon hade ärr efter att ha fastnat i nån tråd men det visade sig vara fotskabben som det blev så av.
Vi behandlade henne med Switch resten av sommaren och hösten men framåt våren började hon klia igen då duschade vi henne med lusschampo för hund ett par tre gånger med två veckors mellanrum. Minns att det kom fram massor av små svart prickar från manen när hon blev blöt.
Det svåra med fotskabb är att den lever i två månader utan värddjur så den kan sitta kvar i väggarna trots behandling av hästen.
Ingen annan i flocken blev drabbad =) Inte ens fölet hon fick den våren.

#32 blä vad äckligt! stackars häst och er
DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

var på apoteket idag och skulle köpa HOROSOL. det fanns inget som hette så enligt personalen. hon sökte på alt möjligt men kunde inte hiita något sådant preparat i sverige på apoteken
Det heter väl horsol, så det kan ju vara därför dom inte hittade något ;)
Nu är väl skadan redan skedd men jag hade nog täckt ponnyn med eksemtäcke oavsett, så länge det är såpass mkt insekter som det är nu. Min valack drabbade i år, som 5 -åring, av eksem för första gången och han har kliat man ( ingen svans ) plus tappat enormt mycket päls på kroppen.
Har provat precis ALLT, även receptbelagda medel plus kollat igenom honom på klinik och det enda som till slut verkar ha hjälpt honom det är faktiskt täcket. I stort sett all päls har växt ut och hans klåda i manen har lugnat ner sig rejält, taglet tar tyvärr längre tid att växa ut men han mår ju bra nu och det är huvudsaken!
Jag har också en nordis som kliar man o svans, lindrigt men tillräckligt fult för att jag funderar över om hon ska kunna visas på premiering i sept. Hon har höga exteriörpoäng sen förut och det skulle vara "surt" om en avkliad man skulle "sänka" henne. Tål att tänkas på i a f.

Så fort mina hästar kliar sig så sprayar jag på och masserar in ett preparat från Equilux för klåda i man o svansrot. Massera in, följes nästa dag med massering av babyolja, finns stora flaskor på ÖoB för 22:- Var mycket generös med babyoljan. gnuggar in i botten av svansrot o man.
Ett gott tips är äppelcidervinäger :) min häst klia (ioförsig väldigt lite) men manen var kort och inte alls rolig när jag köpte honom! efter 2 veckor med äppelcidervinäger sluta han helt och nu är manen tjock och fin! och aldrig haft några problem. Dock luktar det sådär men det kan man ju stå ut med :)
#39 Smörjer du in de som de är eller hur gör du?
Jag har blandat äppelcidervinäger med vatten å vitlök sen sprayat på hästen som flugmedel å de har fungerat rätt bra.
#40. Jag tog bomull och smörjde på som det är i både man och svans (ganska rikligt), super effektivt!
Ja en blandning är nog bättre om man vill använda det som flugspray eftersom det är ganska starkt! :)