Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett12-foder-utfodring
Läst 1253 ggr
mco92
0

ensilage/hösilage

Ni som fodrar med ensilage alt. Hösilage, har ni era hästar vaccinerade mot botulism? Har inte bestämt mig än om jag ska låta mina vaccinerats eller om de ska få äta hö istället. De fick endast ensilage i vintras tills jag fick reda på botulism då jag inte vågade ge dem det längre Men jag vet inte hurpass vanligt det är.

polgara
0

Har inte vaccinerat mina, ätit hösilage i många år nu

AnnaFagerell
0

Enligt min veterinär kan dom få botulism av hö också så nej, inga vaccinerade

Medarbetare på djurskydd.ifokus

mco92
0

okej då spelar det alltså ingen roll.  då får det bli ensilage ändå för hö är ju ingen höjdare tycker dem.

AnnaFagerell
0

#3 Man kan lika gärna ha otur i hö… är ju bara otur om nåt dött djur hamnar däri

Medarbetare på djurskydd.ifokus

SofieN
0

Mina får hösilage och är inte vaccinerade mot botulism. Har vaccinerat mot det tidigare men det har inte blivit av nu.

Charlotte-J
0

Vad jag fattat så finns det flera olika Botulismbakterier och du vaccinerer bara mot 1 av alla dom så risken finns ju kvar ändå att de får det. Att kasta pengarna i sjön kan jag tycka då det krävs flera sputor för fullgott skydd för den enda bakterien.

Har i 9 år fodrat med Hösilage fri tillgång på lösdrift och aldrig vaccinerat.

Amor vincit omnia Kyss

[Teddy]
0

Botulismbakterien är sk anaerob, kan inte överleva i syre/luft. Alltså kan hästar INTE få botulism av hö!

Vi har fodrat nötdjur och hästar i ca 35 år med ensilage, och aldrig haft någon med botulism.

Kimpa
0

Fodrat med hösilage i flera år utan att vaccinera och kommer fortsätta så.

[Rebecka]
0

Fodrar mina med fri tillgång av hösilage utan att vaccinera

powderpuff
0

Som flera har skrivit så kan de får botulism av hö också så jag vaccinerar inte och mitt hösilage är väldigt torrt. Vill ej ge hästarna för blött silage.

Jag saknar dig. De går aldrig över. De gör bara mindre ont ibland...

Min blogg, "Sockerblomman"

AnnaLundin
0

för att botulismbakterien ska kunna växa till i hösilaget krävs att det har en ganska hög vattenhalt. fodra man med ganska torrt hösilage (ts på minst 60%) så är risken för botulism minimal

Jag fodrar med hösilage och vaccinerar inte.