Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett12-foder-utfodring
Läst 627 ggr
steffy
0

behöver ett råd

vad ger ni till era shettisar när de börjar fälla, och när? vad är bäst linfröolja eller b-vitamin vad ger ni?

Ahnna
0

Linfröoljan innehåller ju fler vitaminer än bara B-vitamin, men jag har aldrig gett mina pållar det. Däremot har jag använt både B-vitamin i sirapsform och i foderjästform, varav det senare ska vara bäst av den anledningen att hästens kropp tar upp vitaminerna lättare från jäst än från sirap. Men det är bara vad jag har hört, ingenting jag själv har forskat på.

Men bäst tycker jag är att låta naturen ha sin gång med fällningen. För rent krasst så vet ju Moder Natur bäst för det mesta, och i enkla termer skulle man kunna säga att en varm häst fäller snabbare. (Därmed inte sagt att man ska klämma på dem en massa onödiga täcken!) Därför är det bästa i mitt tycke mycket solsken och regelbunden motion, så att hästen börjar svettas några gånger i veckan. Det brukar sätta sprätt på fällningen!

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

steffy
0

1# min shettis får ingen motion i nuläget pga en benskada

Ahnna
0

#2 Då rekommenderar jag många timmar i vårsolen! Cool

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Daladis
0

Jag ger mina lite B-vitamin (Krafts sirap) i "förebyggande", då många hästar kan bli lite trött och slö i samband med fällningen/sommarpälssättningen.

steffy
0

3# vilken sol, vi får bara snö. jag förstår vad du menarSkrattande

Cattis
0

Jag brukar ge B-vitaminer i fällningstider (o då de sätter päls) för att ge dem en extra skjuts iom att det tar en del på dem att sätta päls/fälla.

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

Hanna-D
0

B-vitamin. Brukar ge Shy Feeder men vi vann en dunk av något annat märke (minns inte vilket) så det är vad som serveras i år Glad

VeronicaP
0

B-Vitamin ger vi med ibland blir det Emins och ibland Shy Feeder har faktiskt varierat

steffy
0

tack för era svar

Fiona
0

vi ger B-vitamin samt borstar mkt!!xD

Jenny

Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Kika gärna in på min blogg

Carolrita
0

Man kan injicera med beviplex. Endel hästar har lite svårt att tillgodose med flytande b-vitamin.
Jag injicerade min shettis förra våren o vips så fällde hans vinterpäls väldigt snabbt.

AusaBausa
0

ger inget extra, bara borstar mkt med en"sten" som tar bort mkt av avfällningarna…