Sadel fråga
Där mitt ena sto går på sommarbete har ägaren frågat om ena tjejen skulle kunna få låna en häst att rida på. Problemet är att jag inte har någon sadel, och tanken har varit att detta sto ska bli inriden.
Nu till min fråga, stoet är ca 98 cm hög, och normalbygd, är troligtvist dräktig, och blir rundare med året
Vad ska jag har för storlek på sadeln? Jag kan villigt erkänna att jag inte kan ett smack om storlekar. Vad ska jag tänka på? Vilken storlekt tror ni att jag ska leta efter? Visserligen ska barnet som ska rida inte rida på något större allvar, mer än att kunna följa med sin moster på skogsridning, och jag vill därför ha en ordentlig sadel.
Delad glädje är dubbel glädje :)
Storleken på sadeln är efter storleken på ryttaren, ej hästen.
#1 Ok, hur vet jag om jag behöver vid bom, tex?
Hur lång ska ryttaren vara då, i förhållande till storleken på sadeln?
Hej!
Från mina egna erfarenheter av sadlar till shettisar: skulle jag satsat på en 15 tums sadel (inte för liten eller för stor vare sig för en liten ryttare eller en normalstor shettis) med normal bom (alternativ vid pga dräktigheten) Till min jazz har jag normal bom och han är kraftigt byggd.
Om du går in på en hemsida som säljes sadlar, tex hööks så finns det massa bra råd om vad man ska tänka på när man köper sadel!
Lycka till och hoppas du hittar en bra sadel till din tjej! :)
Mvh Isabella
#2 Oj, jag menar inte bomvidden, jag menar storleken… Tumstorleken…längden.
Bomvidden måste du nästan mäta… ska se om jag hittar någon bra länk…
#3 Jag har aldrig kunnat ha normal bom på mina, och de är inte feta… 

Jag hade en 15" med vid bom (från Hööks) till mitt sto, 105 cm både lite tjock och dräktig. Tösen som red var i 10-årsåldern och ca 130-140 cm lång. Sen får man helt enkelt byta sadelgjord vartefter stoet växer….
. Det finns också en "förlängningsstropp" att köpa (Hööks, tror jag).
Sen är det alltid svårt med sadlar till runda ponnyer. Man får ta det lite för vad det är. Ibland får man ta till en svanskappa "antiglidunderlägg".
Lycka till!

Jag vet inte hur "proffsig" sadel du vill köpa, vi köpte en syntetsadel från Hööks och det är ju så bekvämt att slippa smörja.. Mailar dig en bild på Lätta med den på.
Min erfarenhet är att det bästa till nästan alla shettisar är en ponnyputa, de är (nästan) de enda som finns med tillräckligt vid bom. Jag har såna till alla utom en och ingen av dem behöver ha svanskappa för sadlarna ligger bra utan.
Jag har fått med två lädersadlar med vid bom till mina ponnyer, men de är inte i närheten av att ligga bra på dem.
På bilden är den större av ponnyputorna från börjes, den ligger bra på Cassis som är lite lång i bålen. Nackdelen med den större är att ryttarna hamnar lite i stolsits även om sadeln ligger bra. Den mindre storleken (samma stl på hööks) funkar kanon till mindre barn upp till kanske 8-9 år.

Jag har 15" lädersadlar till mina valacker på 101 resp.105cm. Dom sitter kanonbra men måste ha svanskappa på den ena då han drar ner huvudet o då följer sadeln med över öronen
#10 Men nu förstår jag inte…
Först säger du att sadlarna ligger jättebra, sen säger du att sadeln åker över huvet om han drar ner det…. Då ligger väl inte sadeln bra… eller…?
Tack för alla era inlägg!
Efter att ha läst lite, och kollat lite en kollega på jobbet, låtar det åt en "billig" ponnyputa, dels för att barnet i sig är rätt liten, och det verkar vara bra att hålla i sig i en sådan, och för att ridningen i sig inte kommer att bli alltför avanserad. Givetvis ska ponnyn ändå ha en schysst anpassad sadel på ryggen!
#8 Jag fick mejlet, men sitter på jobbet nu :)

Jodå sadeln ligger bra på honom när man rider, men han är lite mr houdini, klär av sig ryttare ,sadel o träns när han drar ner huvudet, hur han lyckas vet ingen än.
Jag hittade denna sadel, är det något som ni skulle sattsa på? Nu är det ju dessutom 20% rabatt, allt ingår vör ca 1200:-
#1 Man bör ju välja tumstorlek med tanke på både ryttare och häst tycker då jag..

#15 Den ser ju jättefin ut!

#15 En sån har jag precis köpt! Fast har inte hunnit prova den ännu. Tycker dock den ser bra ut, som en puta men lite mer sadel. Den är oxå ställbar undertill som andra putor, tror inte det står i informationen.
#18 - är den lika vid som de billigare putorna? Det framgår ju inte riktigt av bilden…

Jag såg att gekås har en ponnyputa för 700 spänn som ser litegrann ut som en enklare allroundsadel. Jag har inte tittat på den på nära håll.
Vi säljer ut våra Ponnyputor just nu för 649:- inkl. sadelgjord och stigläder.
Amor vincit omnia 
Det spelar ingen större roll vilken typ av sadel du köper, bara den liger bra på hästen.
Ädelssons Sadelmakeri