Hjälp mig !
har ett problem. Vi är 5 st som köpte hem två gamla halvblodsto. Det togs ett föl på den äldsta(där 3 av oss är ägare) nästa år togs det ett föl på det andra stoet (där 4 av oss är ägare). Jag är inte ägare på ngt av fölen. AVlivade det äldsta stoet förra året. Alltså har jag bara kvar 1/5 dels häst i det stallet. Innan när vi bara hade stona så hade jag o 2 av de andra en vecka var att sköta hästarna. alltså var tredje vecka var hästarna mina. Nu är det fortfarande så trots att jag bara äger 1 av tre hästar där sika jag fortfarande sköta dem var tredje vecka. Detta tycker inte jag är rätt då jag har fullt upp ändå med mitt eget stall, barn hus o jobb. Har försökt säga att jag ej vill ta deras 2 unghästar längre men då blir de sura. De har aldrig frågat äns om jag är villig o ta deras andra unghäst som föddes 2006. Sa ja till unghästen som föddes 2005. Tycker att de antingen ska ta halva min vecka eller så får de komma o ta sina 2 hästar hela veckan o så tar jag min häst själv.
Krångligt skrivet men undrar vad ni tycker? Är jag petig som tycker de ska ta sina hästar själv o fortsätta som innan eller ska jag säga stopp och be dem ta sina hästar själv.
Försökte en gång prata med en av delägarna men då sa hon bara att hon tänkte då inte ta dem! Men hallå det är ju deras hästar inte mina???? Ska man inte tänka på det innan de betäcker? sa också att om jag inte får ngn hjälp så kan jag snart kräva provition när de säljer.
Jag betalar inte maten för dem dock. Bara för min. De andra 2 ägarna, där bor den ena en bit härifrån så hon tar varannan helg ungefär och den andra ägaren äger stallet o fixar halm o matning och utsläpp varje vardag.
Säg vad ni tycker jag ska göra, snälla. Värsta är att vi alla är kompisar o då är det svårt o prata om det för man vet de blir sura o kanske blir vi ovänner…Baaa, vad ska jag göra.

Tycker nog att du inte ska ta lika mycket faktiskt , jag hade nog också sagt ifrån om jag ska vara ärlig.
Jo det känns ju som jag får ta deras ansvar också. de måste ju inse att det blir merjobb med 3 hästar istället för 1!
Jag sköter ju inte om dem heller= jag kollar så de ej skadat sig men inte ryktning etc. 2 unghästar behöver ju också tränas inför inridning etc senare. Det gör inte jag.

Varför överhuvudtaget ta diskussionen? Äger du en del i EN häst så ska du ta hand om EN häst. De som äger delar i de ANDRA hästarna får ta hand om de andra hästarna. Det borde inte vara direkt svårt för någon att greppa, tycker jag. I ditt läge hade jag samlat övriga delägare och sagt "så här är det". Om ni är vänner som du beskriver så måste de ju acceptera att du inte vill/kan ta hand om deras unghästar, och blir de arga för det så är de inga vänner. Fråga om de själva skulle vilja ta hand om två hästar som de inte äger, istället för att bara ta hand om deras egna?
Förstår att situationen är krånglig, men lösningen är förhållandevis enkel. Alla tar sina ansvar och tar hand om de hästar som de själva äger, punkt slut.
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se
tycker mest det låter knepigt att vart så många ägare på en och samma häst 
#3 nej lösningen är lätt men situationen är krånglig! Självklart hade de aldrig tagit andras hästar o skött om de ej fått betalt ..
#4 skojar du? tänk på när vi ska räkna ut hur mkt mat vi ska betala för. Ingen rolig räkning. Det var lätt fram till vi betäckte hästarna
Krångligt Men man ska ta ansvar för sin(a) egna hästar. Jag var en gång delägare i en unghäst,vi var 3 st,alldrig tjafs om dagar o mat. Men när vi inte kunde komma överrens om utbildningen på hästen (hände inget,ena ägarens dotter skulle hjälpa till) då bestämde vi oss för att sälja,innan vi blev ovänner.