Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettbeteckningar-fölningar
Läst 1223 ggr
AnnaFagerell
0

Betäckning

Hur många "chanser" ger ni ett sto med samma hingst innan ni byter och testar en annan? En säsong? Två säsonger? Eller kortare? Kollar ni upp stoet innan ni byter hingst? Ultraljud, baktprov?

Medarbetare på djurskydd.ifokus

AnnaLundin
0

Det beror på, är det korta svaret…

Det lite längre svaret är att:

• OM inget annat sto heller har blivit dräktigt så byter jag hingst direkt. Självklart är stoet dräktighetskollat före hingstbyte.
  • OM stoet inte blivit dräktigt på två brunster och har betäckts "bra" så tar jag in henne till kliniken (det är dit jag måste åka för att ULa mina ston) och kollar om de kan se något. (där jobbar 2 veterinärer som har store seminerfarenhet, en nu och en tidigare) Är allt okej kan jag ge samma hingst fler chanser. Fast jag har inte varit i den sitsen än, så jag kan inte ge något klart svar…
Kratern
0

Jag kollar STOET först innan jag byter hingst.

SaraDoos
0

En vän har betäckt sitt sto några brunster utan att bli dräktig. Hon ul:ades förra veckan igen, allt såg ok ut, MEN veterinären kunde inte se ngn ny aktivitet - utan sa att stoet har gått i 'vintervila'.

Vet dock inte hur vanligt det är att de går i vintervila i slutet av augusti?

Jag hade nog provat samma hingst nästa år - efter ett UL så man vet att allt är ok med stoet.

För vännens del blir det nytt försök med annan hingst till våren (hingsten hon använt nu är såld utomlands - och det rör sig om arab, inte shetland).

VeronicaP
0

Har de inte blivit dräktiga efter 2 omgångar så ber jag vet kolla stoet och behandlar det om de behövs och ger hingsten en chans till och innan jag bytar så är stoet ultrat mm

AnnaLundin
0

#3 - jag har haft sto som gått i vintervila i slutet av juni… henne sprutade vi igång och hon blev dräktig.

AnnaFagerell
0

#4 Så du skulle bytt efter tre brunster om stoet var okej?

Fidelia
0

Byter bara om jag vet att hingsten inte är helt 100%. Då är stoet bakteriekollat och ultraljudat i så fall.

VeronicaP
0

Ja de skulle jag Anna ibland är det så att sto och hingst inte passar ihop så var det med det stoet som jag bytade med

AnnaFagerell
0

#8 Jag bara kollade så jag uppfattade rätt =) Var den kommentaren jag var ute efter… att sto och hingst inte alltid är rätt för varandra

VeronicaP
0

#9 Nej här blev stoet dräktigt direkt med den nya hingsten och ett annat sto dräktig med den jag hade betäckt med först , är ju faktiskt så att ibland så passar de bara inte ihop , de är ju samma för oss människor ;)

Hanna-D
0

Två brunster sedan kontroll. Är dock bortskämd med en väldigt fertil hingst så lite orolig blev jag i somras när mitt sto gick om hos en annan hingst.