Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettallmänt
Läst 1953 ggr
UG
0

Brev från Länsstyrelsen...

Har ni fått brevet? Nu är det Sörmlands län som är aktiva.

Rubrik: Är du livsmedelsföretagare i primärproduktionen?
/För att Länsstyrelsen ska kunna bedöma om ditt företag/verksamhet ska registreras som livsmedelsföretag eller inte ber vi dig fylla i blanketten/

Jag har sju ponnyer som hobby, inget företag eftersom jag aldrig går med vinst. (det är inte heller min ambition att gå med vinst). Lantbruksfastighet. Båda vuxna i hushållet arbetar heltid utanför hemmet. Till huset hör sju höns.

Jag har inte låtit veterinären skriva in i passen att hästarna inte ska gå till livsmedel, har helt enkelt inte engagerat mig i detta tills detta brev kom. Jag antar att det handlar om att jag anses som foderföretagare?

Vad skulle ni ha gjort?

andaloce
0

Har nyligen varit in på jordbruksverkets hemsida och kollat runt lite. Vet att jag läste något om att driver man verksamhet (eller har 4 eller fler hästar) så är man även foderföretagare och ska anmäla detta till länsstyrelsen.

Är dock inte säker på om det bara gällde om man drev verksamet eller om det gällde så fort man har fler än 4 hästar (eftersom man då måste ha tillstånd).

Du kan säkert läsa mer på jordbruksverkets hemsida. Vet faktiskt inte hur jag skulle ha gjort, vet inte vad som gäller heller.

susanne-s
0

Fyllt i och skickat in!

DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

BoelH
0

Så fort du hanterar foder så är du livsmedelsföretagare. tror inte att du kan komma undan det utan att det framgår tydligt att dina (samtliga) hästar inte ska gå till slakt.

UG
0

#1 Min upplevelse är att det är ett vanligt missförstånd att man måste ha tillstånd om man har över 4 hästar.

Man måste ha tillstånd om man säljer eller köper över 4 hästar per år, om man föder upp mer än fyra hästar per år eller om man hyr in fyra eller fler hästar per år, hos sig alltså har inackorderingar.

Jag gör inget av ovanstående, jag äger sju hästar.

QuickStep
0

ja du kan ha upp till 9 egna hästar utan tillstånd.

Ett tillägg bara som inte har att göra med trådskaparens fråga som jag fick lära mig när länsstyrelsen va ute o godkände mitt stall,    Tar du in en inackordering och ägaren inte fyllt i att hästen INTE ska gå till livsmedel blir du som ägare till stallet skyldig att vara foderföretagare till denna häst.

Så mycket regler. Jag har bett min vet skriva i att mina inte ska gå till livsmedel.

Kris_J
0

Du får lov att själv skriva under i passet att inte ponnyn skall slaktas se sidan 19 i lte nyare pass,

Veritas odium paretFörvånad

UG
0

#6 Tusen tack!

susanne-s
0

#4 Saxat från SJV
Du som producerar eller lagrar foder för utfodring av djur på din egen gård är också foderföretagare.

Som foderföretagare är du ansvarig för att din foderanläggning anmäls till Jordbruksverket. Står även

Tillstånd för verksamheter med häst

I vissa fall behöver du tillstånd från länsstyrelsen för att bedriva hästverksamhet. Tillstånden har införts för att länsstyrelsen ska se till att hästarna har det bra, att du har tillräckliga kunskaper för att bedriva din hästverksamhet och att anläggningarna där hästarna ska vistas är lämpliga.

Du behöver ha ett tillstånd när du

• ansvarar för tio hästar eller fler som är äldre än 24 månader, till exempel om du äger dem eller har dem på foder
  • hyr ut fyra eller fler hästar per år, till exempel turridningsverksamhet
  • föder upp fyra eller fler hästar per år
  • säljer fyra eller fler hästar per år från egen eller någon annans uppfödning
  • samtidigt förvarar eller utfodrar fyra eller fler hästar, till exempel hyr ut boxplatser i ett stall. Din avsikt ska vara att det är något som sker samtidigt och regelbundet, det vill säga inte bara någon tillfällig inhysning
  • har ridskoleverksamhet
  • har yrkesmässig hästverksamhet.

DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

andaloce
0

Uräkta att jag lånar tråden lite! Men jag pratade senast förra veckan med länsstyrelsen vad som gällde med tillstånd osv. Den person jag fick prata med verkade ha väldigt dålig koll på vad som egentligen gällde. Jag har haft funderingar på att börja driva "verksamhet" med lite ponnyridning och hästkurser för nybörjare, typ borstning, leda, visitering osv (första steget i ponnytrav kurserna). Eftersom det till en början bara gäller några timmar i veckan så är det ju inte nån lönsamhet i det och bör kunna drivas som hobbyverksamhet! Men vad är det egentligen som gäller då? Hobbyverksamhet är iof en typ av verksamhet, men inget man behöver ha tillstånd för hos skatteverket. Någon som vet vad som gäller då??

Tänkte ju söka tillstånd för säkerhets skull, men kan vara bra att veta vad som gäller.

UG
0

#9 Jag har hästarna som hobby. En gång frågade jag skatteverket om jag var tvungen att registrera företag/firma. Personen svarade "NEJ, du får bara registrera om du går med vinst/planerar att gå med vinst."

UG
0

#samtidigt förvarar eller utfodrar fyra eller fler hästar, till exempel hyr ut boxplatser i ett stall. Din avsikt ska vara att det är något som sker samtidigt och regelbundet, det vill säga inte bara någon tillfällig inhysning.

Den här punkten upplever jag inte gäller mig. Man ska läsa den som helhet och inte ta den första, feta meningen som lösryckt. Eftersom punkten är skriven som ett stycke.

Jag äger sju hästar. Jag har inga inhysningar. Jag hyr inte ut boxar samtidigt och regelbundet.

UG
0

#11 Vad jag menar med mitt inlägg är läs innebörden istället för bokstäverna.

andaloce
0

Ja jag tänkte ha max 6 ponnyer (egna), så då behöver jag ju inget tillstånd enligt lagen. Men frågan är hur dom ställer sig till om man driver en hobbyverksamhet där man använder hästarna till kurser och ponnyridning osv. Även om jag skulle ha ex 6 lektioner i veckan året runt så skulle det knappast bli så lönsamt att det är värt att drivat som företag.

#11 Nej, du behöver ju inte tillstånd.

UG
0

#13 Min ståndpunkt är: Registrera verksamhet när du går med vinst.

Hur har du planerat när det gäller försäkringar? Barnens egna försäkrningar gäller givetvis, men vad gäller dig och din hobby/din gård i övrigt? Ur det perspektivet kanske det är bra att söka alla tillstånd som finns…

andaloce
0

#14 Jo jag har varit i kontakt med länsstyrelsen om vad som gäller (och ansöker om tillstånd även om jag inte behöver), och tänker även prata med nyföretagarcentrum för att höra vad dom har att säga. Vet att försäkringar är ett måste, håller på och kollar upp vilka försäkringar som behövs. Tänker inte göra något som kan bli surt efteråt, jag vill göra det seriöst så att jag kan använda mig av att annonsera å sånt till en början. Säger som du, ingen registrerad verksamhet förens man ser att man går med vinst (vilket är svårt i dessa sammanhang, å inte min mening till en början heller)

AnnaLundin
0

#13 - du behöver kanske ha tillstånd för ridskoleverksamhet och det är en annan sak än huruvida du har det i firma eller inte.

Om du ska regga firma eller inte beror på din omsättning, dvs hur mycket inkomster det blir av din verksamhet. Det finns en rent ekonomisk gräns för när hobbyverksamheten börjar räknas som näringsverksamhet. (sen ska det även vara varaktigt och ha ett vinstsyfte)

Hanna-D
0

#6 Vet du hur man gör med de äldre passen och importpass?

AnnaLundin
0

#17 - det borde finnas en sida liknande den vi har i våra pass, där man skriver under att de är "not for human consumtion" eller nåt sånt.

UG
0

Nu har vi ringt länsstyrelsen och frågat. Syftet med samtalet var hur den efterfrågade blanketten skulle fyllas i, utgången av samtalet blev att "vi ströks från listan" och inte behövde skicka in någonting.

Vår hästhållning bedömdes som "småskalig", handläggaren använde även ord som "husbehov", "ointressant för dem eftersom vi inte säljer foder", "vi bedöms inte ha produktion" och "det är andra, mer systematiska hästnäringar vi vill granska".

Så kontentan av detta blev - att vi har hästen som hobby och länstyrelssen är inte intresserade. ;-) Så kan det gå.