Hm, hur var det nu igen?
Har provat ringen på våra tre betäckta ston, den "cirklar" på samtliga.
Vad betyder det?
På två av stona går det tydligt att känna fosterrörelser, det sista stoet tror jag på dräktighet ena dagen och misstror nästa.
Tids nog får jag veta 

stoföl, om den pendlar fram o tillbaka är det hingst. har jag för mig iaf.
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.

Japp, det stämmer. Kul o få lite ston oxå, förra året var väl ett hingst år har jag för mig..
Förra året gjorde jag "ringen" och det stämmde på samtliga. Dvs. två ston och en hingst.:-)

Jag måste ta mig i kragen och göra det på mina jag med. Även om tjejerna gjort det så skall jag testa… Bara för att.
#3 Gör det igen o lägg in här vad ringen säger, så får vi ju se vad det blir i år och om det stämmer. :-P
/Cattis

Kan någon förklara…ringen?

#5 Man pendlar med en pedel, exempelvis en ring i en kedja (det går med andra saker också) över livmodern (typ, korset) och ser hur pendeln svänger.
Cirklar = stoföl, fram och tillbaka = hingstföl.
Jag gjorde detta på ett lånesto jag hade i höstas som gått med hingst hela sommaren. Först stod pendeln stilla, så jag trodde att hon var tom, men sen började den gå i cirklar. Hon ska föla om några månader, så då får vi se om pendeln hade rätt!
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se

#6 Skall det inte vara en vigselring/förlovningsring som sitter i ett tagelstrå från svansen på hästen man testar på? Så har iaf jag alltid gjort/hört.
/Cattis
#7. Jo, det stämmer! Tagelstrå från respektive sto - för att det ska bli rätt resultat. Har också alltid hört och gjort så.

#7 Det behöver det inte vara. Det finns de som hävdar att det måste vara en guldring i en guldkedja också, men det finns ingen sån regel. Det beror snarare på hur starkt man själv kan ta emot energin. (Nu börjar det låta som mumbo-jumbo, men rent tekniskt så var det redan det från början!)
Men man ska se till att man inte själv (eller någon runtomkring) är gravid, för då kan pendeln visa fel.
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se
hm så har inte jag gjort, måste testa idag igen då.
jag har tagit tagel från manen och min vigselring, har sen använt samma tagel på alla tre stona. Jag har inte pendlat över korset utan över manken varför har jag ingen anning om.
Sen har jag fått höra att man ska fråga pendlen om hur ett nej och ett ja ser ut och sen har jag då frågat "är det ett stoföl" och så har pendlen antingen cirklat eller gått fram och tillbaks.
Hm måste ju aboslut testa igen.
Frågar ni pendlen något eller ni bara har den ovanför och sen så börjar den pendla???
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

0k
Jag tog ett tagelstrå från respektive svans och använde mig av Carolines förlovningsring (hm, ska jag bli mormor kanske
)
Jag frågade aldrig ringen utan hängde den över stoets rygg.
Det ska bli spännande att se vad som döljer sig "där inne" 

Jag använde oxå min vigselring och tagel från resp. sto, höll över korset, ställer fråga till ringen. Ska bli kul o se om det stämmer, det sa ett sto och nu är det ju bara 5-6 veckor kvar…
ska kolla nu i eftermiddag igen.
Sanne väntar Paola ett sto så lämnar vi inte tillbaks det

jag tog min konfirmations ring då ja inte har ngn vigselring
e visade att Zettan skulle få ett sto. så de hoppas ja att de blir nu :) men ja blir lika glad för en liten hingst :)
Jag frågar aldrig. Gör man det på hingst eller valack pendlar den. Gör man det på ett sto som inte är dräktig snurrar den. Eller så har det varit här iaf. Någon annan kanske kan testa och se om det blir samma resultat?
Veritas odium paretFörvånad

Har jag gjort det på någon som inte är dräktig så står ringen helt sittal här.
Nu har jag testat på 4 st av våra fem dräktiga , tog tagel från varje häst svans och min förlovningsring (måste ju användas någon gång *S*) hm testade Corint med nu *S så alla är kollade
- Dingla - Sto (cirklade som attan ;-)
- Marielle- Hingst (igen , pendlade hur jag än försökte *S*)
- Lina -Hingst igen samma sak som med Majsan hm
- Pebbles (welsh) - Sto (cirklade jättemycke)
- Corint- Sto, hingst
hm vad säger man om det först pendlar och sen går över på cirklar som det gjorde på Corint är det tvillingar då?

#17: "hm vad säger man om det först pendlar och sen går över på cirklar som det gjorde på Corint är det tvillingar då?"
Eller så har ringen beslutsångest :-)
/Cattis

#18 yapp antingen eller , bara på henne som det gjorde så , testade även Dee som inte är dräktig och där rörde den sig inte och den stackars valacken fick testas han med ingen reaktion på ringen där heller *ler* Testade om de andra idag igen och fick precis samma resultat som innan på dem
Så nu har jag också gjort på samma sätt som ni och fick följande:
Celma - sto
Paola - Hingst (så du får tillbaks fölis hehe)
Carmen - hingst

#20 Se där en massa hingstar hos dig med ;-)

Hi Hi du Milla, jag tror nog att även om fölis är ett sto att jag kommer o hämtar hem henne.. Annars kanske jag plockar tillbaka paola oxå… Så nu ska du vara snäll
Jag har gjort det tidigare år, inte hunnit i år.
Jag har inte haft en ring, utan bara en tjock guldkedja, och hängt vid sidan om magen.
Om det har stämt? På en del. Provade även på vår valack, Kevin. Där stod dock kedjan still.
Ska se om jag hinner prova på pållarna i helgen!
Delad glädje är dubbel glädje :)
jaha, men om man varken har en guldkedja eller en vigselring, vad gör man då?!
det här låter ju spännande! ;)

#24 Da binder du en hestesko-søm i tagl fra hesten 

När man inte några som helst ringar hemma….(inte bitter alls..;-)) tar man förstås en stor fin MUTTER och hänger i lite tagel. Bianca och Dimma väntar hingstar, Disa ett sto. King, Björn och Heppy var inte dräktiga.
Vetenskapen har talat!
/Sonja
#25 och #26
Tack, tack! Jag som är så vetenskapligt lagd ska göra det här imorgon och skriva rapport! ;)
eller… i alla fall för att det är kul!

#26 Se där, då är de förhoppningsvis dräktiga alla tre!