Chipmärkning av äldre hästar
En liten påminnelse, om en äldre ponny som redan har pass chipmärks och man skickar in chiprapporten - GLÖM inte att även ta tagel och skicka med på samma gång!! Annars måste hästägaren ta ut en annan chipmärkare för att ta tagel och som samtidigt läser av chippet och garanterar att det är den ponnyn!
Ett chip utan tagel är bortkastad tid/möda/pengar!
#0 Det där är lite knasigt tycker jag… Det borde vara chipmärkaren som ska skicka in rapporten (och ta taglet)
Jag har varit med om att chipmärkaren ringde för att påminna mig om taglet. Dvs jag gick själv ut i stallet och ryckte taglet från ponnyn. Jag hade kunnat rycka från vilken ponny som helst.
Ansvaret ligger ju fortfarande hos hästägaren. Alla (stora) uppfödare klarar inte detta…
Bevisligen!
Bra att du gör oss uppmärksamma, jag antar att du har stött på problemet.
Man kan undra vasr det är för en chipmärkare som inte drar tagel samtidigt som chipmärkningen utförs.
#1 - nej, jag tycker det är hästägarens sak att skicka in chiprapport + tagel, det ligger ju i djurägarens eget intresse!
Men det är märkligt om chimärkaren inte tar dessa tagelprover, det ingår ju liksom i chipmärknignsrutinen.
(men det är väl som med ID-kontrollanter, det finns ett antal som kanske inte är lämpade för att hålla på med det…)
#2 o #3 Men om chipmärkaren inte lägger taglet i ett förseglat kuvert så är det ju lika illa…

Varför måste hästägaren ta ut en annan chipmärkare? 
Om det skulle glömmas att ta tagel, känns det väl som att det naturliga vore att kontakta samma id-kontrollant som utan kostnad får rätta till sitt misstag…
Blir oxå nyfiken på vad stamboksförarna har för rutiner när fel uppdagas. Kontaktar man aktuell id-kontrollant och påtalar problemet eller rapporterar man till SH eller vad?

#4 Men det gör väl alla chipmärkare lägger det i förseglat kuvert och stämplar det ? + sätter chipmärke på kuvertet ?
#6 Jag menar OM de missar det…

Våras chipmärkare drar tagel från hästen oh skickar in det. Vi bara håller i hästen då hon sprutar, och hon sköter resten. Så det är nog lite olika.

Då veterinärerna får chipmärka utan att vara ID-kontrollanter så har jag många ggr fått åka ut och "göra rätt" dvs fylla i rapport och dra tagel.
Det är hästägarens ansvar att se till att alla papper skickas in. Precis som vid fölregistrering. Skulle det ansvaret läggas på oss chipmärkare så lägger jag av direkt.
Ang chipmärkning, läs under 14:
http://www.svehast.se/sh/doc/1033.asp
Sista meningen kanske ger svar på varför en del inte skickar med tagel.
Veritas odium paretFörvånad

#10 Där ser man, har jag inte ens tänkt på
. Man är väl så hemmablind antar jag. Den texten behöver ju ändras att innehålla även tagel.
Islandsförbundet vill inte ha in tagelproverna. De säger åt hästägaren att förvara dem.