Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettavel
Läst 2158 ggr
Hanna-D
0

Pris på drömponnyn?

Fick en idé när jag läste i tråden "Pris på avelshingst", vad skulle Du vara villig att betala för ditt drömsto eller din drömhingst? Utveckla gärna varför och vad som kännetecknar din drömponny.

stallostby
0

Jag kan ju börja då eftersom jag känner mig lite skyldig.

En hingst som jag skulle vilja köpa, men inte är jätteangelägen om, skulle jag kanske köpa om jag fick honom för ca 18 000 kr. Han är inte mkt meriterad.

Ett sto som jag vill köpa nästgårds som fått 43p på utställning i sin ungdom men inte är visad mkt (diplomsto så klart), inte lämnat mkt efter sig. Fångproblematik. Henne skulle jag nog trots allt köpa för max 8000 kr.

Drömponnyn var det ju…inte dessa kanske…Den har jag inte råd medFlört

[Teddy]
0

JAg trodde jag hittat min drömponny förra året, och betalade gladeligen 15000 för den.
Tyvärr blev det mardrömsponnyn….sålde med förlust.

Vad som kännetecknar drömponnyn är väl inte så lätt att säga… drömmar har vi ju om den perfekta ponnyn, men finns den?
Jag köpte en supertrevlig vallack i våras, billigt, och han har motsvarat alla mina förväntningar hittills.
Min drömponny behöver inte vara vacker, men det ska ha något som tilltalar mig; en speciell blick, en speciell färg, den ska säga mig något.

Nitro
0

Köpte tillbaka min älskade valack för ett par år sedan, betalade gladeligen 25.000 för honom, även om han bara skulle gå här som pensionär. Han är ju min lilla bulle :)

christ
0

#3 Men han jagar 6 ston ihagen nu så han har knappt tid å äta självOskyldig

Ammiii
0

..mmm drömponnyn lägger man nog gärna lite extra på!
#3 klart han var värd vartenda öre! :)

Skulle vilja ha ett skimmelsto, (avblekbart)lite över metern, ungsto/föl med god kvalitet på föräldrarna så att man kan hoppas på bra resultat med tiden… då är de ju värda mer än 10-12 som föl om de är rätt…

Köpte å andra sidan min "stjärna" för rejält underpris som unghäst, har betalt betydligt mer för sämre ponnyer, så det gäller att ha tur också.. om vi nu ändå är inne på drömmar…

stallostby
0

Vill gärna berätta när jag köpte min andra shettis som delvis var en drömponny. Såg en annons i lokaltidningen. Det var en Nordshäst.. Eftersom jag precis köpt Nords Grace (första shettisen) så vore det ju häftigt med en Nords häst till.. en sällskapsdam till en utstött shettis.. Dessutom stod den ju nästan hemma till skillnad från den första jag köpte för några tusenlappar mer..

Hon såg bra ut tyckte jag, (kan ju inget men..) De ville ha 10 000 kr, jag sa 5 000 kr och fick köpa henne, jag var den enda intressenten. (Priset var satt för att avstyra de mest oseriösa 2006) Det må jag säga var ett klipp. Jag visade henne på premiering för RS och hon fick 39 p. Tyvärr avled hon i andra fölningen. Men en avkomma fick hon, hingst visad med 39 p som högst.

En anekdot men också lite om värde på shettis.

AnnaLundin
0

Jag vet ärligt talat inte vad jag skulle kunna tänka mig att betala, för mig är det nog främst saldot på bankkontot som styr det. Skulle jag av någon anledning ha gott om pengar där som inte är öronmärkta till en massa annat så skulle jag säkerligen kunna köpa en drömponny för väldigt mycket pengar, om det verkligen var min DRÖMPONNY.

Fast än så länge har varken det där saldot eller den där drömponnyn dykt upp - det senare kanske för att jag vet att jag inte ens ska tänka tanken på att söka efetr drömponnysar…

sanne
0

Om man nu hade obegränsat m pengar…

skulle jag betala upp mot 30 tusen för mitt dröm sto, fullt meriterad, visad m 45p på premiering ! Men nu kommer just aldrig det stoet bli till salu så det är ju ingen fara..

ett diplom sto som har en kanon stam kan jag väl tänka mig 20 för..

OM jag skulle hitta en hingst som har allt som jag skulle vilja ha, och är meriterad, skulle jag absolut betala för det, 50-60 tusen ?!

Men ett av våra finaste ston vi haft är köpt för 1000 kr, hon har lämnat 2 diplomston, en m 39p och en hingst m 37p. Nu är hon tyvärr bortgången..

så visst kan man hitta koanon ston/ hingstar för en billig peng, men vill man verkligen ha något så får man nog faktiskt betala för det. enligt mig..

AnnaFagerell
0

Jag har köpt ett sto för 17000. Där ligger nog min gräns för sto. Hade jag haft pengar skulle jag kunna tänka mej ge 40.000 för en avelshingst som jag gärna skulle vilja ha.. Svårt säga såhär för när det väl dyker upp så kanske man gör allt för att köpa Glad

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Ahnna
0

Har jag 50.000:- (som exempel) och min drömhäst kostar så mycket så är det ju inget snack. Har jag däremot 20.000:- och drömhästen kostar 100.000:- så är det ju liksom helt kört.

Min fjordhäst skulle antagligen kosta mer än jag sålde honom för att köpa tillbaka, mest eftersom han har "stigit" i värde på grund av en oseriös hästhandlare i Finland som ljög så det sjöng om det angående hästens meriter. Men hade jag de pengarna och han blev till salu igen så skulle jag gladeligen köpa tillbaka honom. (Han har vandrat runt, sånt tål jag inte!)

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

VeronicaP
0

Hade jag haft helt obegränsat med pengar så skulle jag kunna betala hur mycket som helst för en häst som jag vill ha .

Säger att det är ett sto och de begära 150.000 och jag verkligen skulle vilja ha just det stoet självklart hade jag köpt den .

Nu är ju inte verkligheten sådan men de var ju drömponny :D

Fast jag har ju helt ärligt alla redan haft min drömponny och han köpte vi när han var 6 månader och jag 8 år , det var en New forest och han blev en valack som fanns i mitt liv och mina ägor ända tills han avlivades 24 år gammal, även om han var utlånad i ett par år när jag blev för gammal att tävla honom och helt ärligt så har jag aldrig hittat en häst som han igen.

Sen har vi ju en här hemma faktsikt som är född här på gården som är allt man kan önska sig :D

Milla
0

Ja jag har också haft min drömponny redan min underbara Uddens Gilberth Kyss

Sen är jag nog lyckligt lottad för jag har ju ett helt gäng här som känns bara så fantastiskt underbara och rätt.

Min drömponny hade jag betalat vad det hade kostat att få köpa loss.

För mig är det viktigast vad den har gett för avkommer än vad den själv har fått för poäng.

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

veronica-olsson
0

Jag fick möjlighet att köpa ett ministo som blev mitt drömsto för 12500kr och när hon blir till salu då blir hon dyr.

Ellinor Johansson
0

En drömponny behöver inte inte vara den mest fantastiska utställningpålle som finns eller den mest framgångsrika avelspållen i värden.

Min drömponny Dita fick jag köpa för 4000 kr. Jag har älskat henne sen jag såg henne första gången för mer än 15 år sedan. Jag blir glad varje gång jag ser henne i min hagen.

Annars är finns det inget övre pris för en pålle det är plånboken som bestämmer  tyvärr………………..

Kratern
0

#13 Det där var jätteintressant…. Glad

Blir hon dyr för att hon har blivit mer meriterad sen du köpte henne eller för att DU tycker hon är värd mer?

Vi pratar ju om drömponny…

Min drömponny ska vara en ponny jag älskar. Jag struntar i vad hon/han har lämnat för avkommor eller vilken stam han/hon har.

Jag har redan haft en drömponny, men hoppas jag finner en ny i hennes helsyster. Framtiden får utvisa hur "tajta" vi blir…

HeidiH
0

En drömponny ska ju gärna vara någon man känner lite.

Men på "papper" så att säga, skulle den vara inkörd och rätt så välkörd, gärna visad med klass 1. Gärna skimmel. MKT behåring ska den ha oxå. Hade jag pengarna så skulle jag nog betala runt 20 000. Var ju en här på sidan, dock inte skimmel, som jag blev jättesugen på, men vad hjälps det då man inte har pengarna, bara en jäkla ouppnåelig önskan?!

Men jag har ju min lilla drömtös som jag fick gratis! Kommer alltid i full trav i hagen då hon hör min bil, går lös till och från hagen, är så mysig o snäll!! Mitt lilla skogstroll!!

AnnaFagerell
0

#13 och när hon blir till salu??? varför sälja?

[Teddy]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#14 Bra skrivet Ella! Utställningsmeriter gör inte hästen mer värdefull för mig.
Säg att den har 43 p/utställning, men bits och rymmer ur hagen och går inte att rida eller köra. Är det ändå en drömponny?

Jag har en köttbulle i hagen - Bonnie, och jag säger som Ella, jag blir glad varje gång jag ser henne!

MariaA
0

Jag har haft turen att få köpa flera av mina drömponnyer (avelshingst och sto) stoet gav jag 28000:- för och hingsten nästan 100.000:- …jag vet att det är mycket pengar, men för mig är dom värd dessa pengar….och hingsten kommer jag ALDRIG att sälja, han är min drömponny på alla sätt och vis…och en drömponny säljer man inte för några pengar i världen Flört

Sen har jag ett drömsto som jag glatt skulle kunna betala 50.000:- för…men hon blir nog aldrig till salu……..

Jag ser det som så…kan jag utan att någon tycker det är konstigt betala mellan 50-200.000:- för en bil(eller skoter, eller båt osv…) varför är det så konstigt om jag anser att min drömponny oxå är värd dessa pengar?? för MIG, ÄR den värd de pengar jag betalat för den…och jag har inte köpt ponnyn för att "tjäna pengar" på den.(då hade jag förövrigt satsat på varmblodstravare eller något, om det var pengar jag var ute efter…shettisar går ju med kraftig förlust pengamässigt, men med STOR vinst själsligt<3)

Charlotte-J
0

Min "Drömponny" har inget pris! Skulle jag hitta min Drömponny någonsin så skulle jag gladeligen betala vad säljaren begär för den om det så vore 6 siffrigt! För vem kan tacka nej till en Dröm!!

Amor vincit omnia Kyss

Ellinor Johansson
0

# 20 Skulle jag hitta en drömponny för ett 6 siffrigt belopp skulle jag nog tyvärr vara tvungen att tack nej även om det är en dröm av ekonomiska skäl.

Charlotte-J
0

#21 Det var mer själva grejen att Drömponnyn inte har någon prislapp Flört

Amor vincit omnia Kyss

Ellinor Johansson
0

# 22 FörstårGlad

Hanna-D
0

#20 Jag har hittat min drömponny men den är alldeles för dyr. Hade jag haft obegränsat med pengar hade jag också betalat sexsiffrigt.

mizabella
0

Min drömponny är jazz! från första dagen jag såg honom sa det ett riktigt KLICK i magen! jag var ärligt talat besatt! Jag strunta i vad han kosta, då var han 3årig hingst och glädjigen kosta han 5500 så jag slapp bli ruinerad! Hans personlighet, ögon, utstrålning, allt! Men anledningen att han är min drömponny är inte bara för att det var 'kärlek vid första ögonkastet' utan för att han har blivit och ÄR min bästa vän. Vi förstår varandra helt och hållet, jag kan lita på honom i alla lägen. Han skyddar mig och så måste jag skryta med att säga att om jag halkar etc på vintern så ställer han hovarna bakom mina fötter för att se till att jag inte halkar :) en riktig gentleman. Skulle någon erbjuda miljoner för honom skulle jag tvär vägra. Jag skulle lätt betala 50 000 för honom. Eller rättare sagt, jag skulle göra allt som begärdes för honom för klarar mig inte utan honom. Men för mig går han inte vädera i pengar, han är mitt allt. Skulle kunna skriva en bibel om honom.. :)

veronica-olsson
0

#15 klart att hon ökat i värde tack vare sina meriter och att jag anser henne vara värd mer.

#17 Hon är inte TILL SALU NU,jag menar att när hon en dag kommer att vara det så blir hon inte billig.

AnnaFagerell
0

#26 ja men varför ska hon komma att bli det???

MariaA
0

#26 jag säger samma…varför sälja om hon är din drömponny??

Ellinor Johansson
0

En drömponny är inte tillsalu för några pengar i världen.Förvånad

Om man av olyckliga omständigheter inte kan ha kvar sin drömponny är "hemmet mycket viktgare än priset".

Milla
0

#29 så sant så!

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

soderbacken
0

Min absoluta drömponny är Slättens Bonzo (Jag har två dröm ponnys till, den ena är en korsning som blev till genom en tjuvbetäckning den andra är Slättens Amadeus.)

Men Bonzo får mitt hjärta att klappa lite extra. Jag hade letat ponny under en längre tid, något år. Den första jag la ögonen på var faktist Amadeus, då var han bara föl. Men jag bor i Norrtälje och han fanns i Eldsberga. Gubben sa att vi kan absolut inte åka så långt för att köpa häst. I maj 2006 sitter jag på jobbet och kollar lite häst annonser och där är MIN PONNY. När jag såg Bonzo kände jag mig som en ny kär tonåring. Hjärtat klappade och jag blev alldeles rosig på kinderna. Mina arbetskamrater undrade vad som hände. Jag kastade mig på telefon till gubben och sa att nu har jag hittat MIN PONNY och han ska jag ha även fast han finns i Eldsberga. Jag tror Gonkan hörde att jag var kär när jag ringde och sa att jag var intresserad och att hon inte fick sälja honom förrän jag varit där och tittat på honom. Det blev en resa till Slättens bara för att titta. Jag hade kunnat köpa honom ändå för att jag visste att han var MIN PONNY, men gubben tyckte att man måste kolla först.

Det köpet har varken jag eller min gubbe ångrat en sekund.  Han är charmig, humoristisk, mycket seriös när han har med barn att göra. Bonzo är helt fantastisk.

Jag kan inte säga i exakta kronor vad jag skulle ha givit för honom, men jag hade helt klart givit bra mycket mer för honom än jag gjorde om det varit så. Han var MIN PONNY och jag hade aldrig kunnat låta bli att köpa honom, Det hade helt enkelt fått kosta vad det kostade.

(Gonkan, det skulle du ha vetat innan : ) )

Mickan
0

Jag skulle inte sälja min ponny om ja så blev erbjuden miljoner, för va skulle ja göra om dagarna om hon inte fanns där i hagen? det skulle ju inte bli samma sak. Vad jag däremot skulle ge för min drömponny, hmm svårt… max 50 000 tror ja å då för hingst, ett sto som ger bra föl kanske 30 000. men som sagt de beror ju på hur stor plånboken är för tillfället

Frida-E
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min "beyond the dreams"-ponny har jag inte hittat än, skulle jag en dag göra det skulle jag försöka vrida och vända på varenda krona för att få fram de pengar som ponnyns säljare krävde, oavsett summa.

Annars går mina drömponnyer redan i hagen, är så glad över varenda en. Har betalat mellan 5-15 000 för dem men skulle jag mot förmodan sälja en eller flera inom den närmsta framtiden hade de kostat minst det dubbla, för det är de värda… Kyss

veronica-olsson
0

jag menar att om jag i framtiden måste sluta med hästar så säljs ju även hon.

Fagerljung
0

Jag äger mina drömponnys redan och skulle jag mot all förmodan sälja dem så hade det varit för 20 000:- styck :)

Då är de vaccinerade mot stelkramp, botoulism, influensa, vargtänder utdragna och tänderna kollas varje år, inridna, tränade i westerngrenar, välkörda av vuxen kusk, tränade i körning, delvis hanterade av barn (med vuxen insyn), och har stamtavla, och 107-109 i mankhöjd (tycker det verkar som att maxade är mer populära än de på 90-95).

Kratern
0

#35 Maxade är en sak, men dina är för stora…Flört

Fagerljung
0

Det kvittar, stora shettisar är eftertraktade eftersom barnen kan ha dem längre.

Ammiii
0

#35 #36 Tycker maxat är bra, men föredrar att de ligger runt 102-105, då kan man välja hingst friare och använda dem även till trav, utställning och premiering. Ändå kan barnen ha dem länge! ;)

SofieBroden
0

max 30 000 lägger jag på en häst/ponny. min drömponny såldes till norrland, jag hade köpt honom om jag hade haft mitt stall i ordning men det kommer väl fler som honom.

powderpuff
0

Min drömponny (A-ponny) betalde jag 2500 för men tyvärr har han ingen stam MEN han har allt jag sökte hos en liten ponny Kyss

Hade det nu vait en med stam och den hade varit precis som min A-ponny så skulle jag nog kunna tänka mig att betala väääldigt bra för honom/henne.

Jag saknar dig. De går aldrig över. De gör bara mindre ont ibland...

Min blogg, "Sockerblomman"

VeronicaP
0

#31 Attans jag kunde kanske blivit rik Flört Nä jag är så glad att just ni har köpt både Bonzo och Amadeus för de kunde inte få de bättre än hos dig och din gubbe för ni är ena riktiga sanna djurvänner som tar så väl hand om dem ,,, du kan ju alltid ge dem en extra morot från mig ;)

AnnaFagerell
0

Min drömponny har jag fött upp själv men tyvärr lever hon inte längre. Kommer aldrig finnas en ponny som hon… Märkligt att de flesta ser sin drömponny i någon annans uppfödningar tycker jag    Förvånad

ThiffannyJ
0

#42 Varför är det märkligt?

Delad glädje är dubbel glädje :)

www.minishetland.com

Ellinor Johansson
0

# 42 Varför skulle det vara märkligt att en drömponny skulle vara någon annans uppfödning?

Vår första minishetlandsponny Bianca köpte vi när hon var tre år. Hon var en helt underbar liten vän. För mig känns det som om hon alltid bott hos oss. Att någon annan i ett annat land fött upp och ägt henne är inget som har påverkat min kärlek till Bianca.

Kratern
0

#42 Om jag inte missuppfattat TS så var det ju frågan om vad skulle kunna tänka sig att betala för sin drömponny.

Då MÅSTE det ju vara någon annans uppfödning.