Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettutställning
Läst 2370 ggr
PP
0

"Shetland Colour Cup"

En utställning för övrigt färgade shetlandsponnyer, dvs ej svarta eller fuxar. Skulle det vara en kul grej eller onödigt dumt? Kanske rent av diskriminerande..? Oskyldig

Vad tycker Du?
Har Du "färgade" ponnyer och skulle du isf åka på en sådan utställning?

ThiffannyJ
0

Skulle vara spännande, man kanske svårt att få i hop 70 ponnyer? Men en kul ide med BIS-Colour  Flört

Skulle tycka det var lite kul och var det innom rimligt avstånd skulle jag åka :)

Delad glädje är dubbel glädje :)

www.minishetland.com

SofieBroden
1

Väldigt kul och lite annorlunda alternativ. Kan inte se varför det skulle vara diskriminerande. det är ju en inofficiell tävling bara för skojs skull. bruksklasser hade varit kul med :) konkörning te.x. jag deltar/hjälper gärna till om det är i skåne/halland/södra småland :)

Minsanne
0

Det tror jag vi skulle göra också. Vi har många skäckar som hade varit kul att visa på en sån utställning

Trine
0

Helt klart hade jag kommit om det var inom rimligt avstånd allt !Skrattande Vi som gillar lite "andra färger " o har det kan ju vara skoj att åtminstone ha chansen o sniffa efter en champion eller Bis - titel Flört..

ErikaAndersson
0

Jag tycker det låter kul! Få se lite speciella färger på shettisarna! Synd inte mitt russ är shettis, hon är nämligen Gulbrunskäck, hade hon varit shettis hade hon förmodligen varit Gulbrunblackskäck, ;P

SofieN
0

Tycker också det låter kul, jag skulle absolut åka!

Charlotte-J
0

Det låter kul. Har ju bara en rödskäck och resten är ju svarta men nästa år kanske vi kan få några skäckar till. Jag skulle gärna komma även om jag inte tog med häst. Låter som ett kul nytt grepp.

Amor vincit omnia Kyss

[Teddy]
0

Säjer som alla de andra- inom rimligt avstånd kommer jag också!

AnnaLundin
0

här finns brun, skäck och black, så jag skulle kunna komma….

Mickan
0

men åhh har ju bara en fux med ljus man å svans :(

sonja
1

Ingen fara, de som bara har fux eller svart häst kan vara funktionärer Cool

Johanna-Granberg
0

Skulle tänka mig att åka på en sådan

Ahnna
0

Jag skulle gärna åka, jag har ju 2 bruna och 1 brunskimmel. Cool

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Miica
0

Jag skulle gärna åka. Har en skäck och en mörkbrun (frågan är ju om även hon är godkänd att få vara med)

Mickan
0

är brun en speciell färg?

Mini-Angel
0

Jag kommer med isabeller!

Ellinor Johansson
0

Vad duktig du är att komma på olika temanGlad

Skulle vara jättekul om du kunde fixa till en sådan utställning.

abbe75
0

Jag håller med de övriga att det vore roligt med en sån utställning.

Om det ligger inom rimligt avstånd så ställer jag troligtvis upp, jag har en rödskäck.

Ahnna
0

#15 Kanske inte lika ovanligt längre på shetland, men betydligt ovanligare än svart och fux i alla fall. Flört

www.stuteriprecious.se

Ammiii
0

Låter som en bra idé, har både skimmlar(avblekbara) och brun, så de skulle kunna åka!

Glad

Lauth
0

Låter som en kul idé Glad

SaraDoos
0

Har själv ingen 'färgad' ponny, men tycker idén är kul!

Blir det verklighet kommer jag mer än gärna och tittar på alla färgglada ponnyer!

adapada
0

Tycker att det är en kul idé.

Inom en rimlig avstånd kan vi absolut tänka oss att åka !

shettismaffian
0

Låter jätte kul, skulle gärna åka om det var inom rimligt avstånd Skrattande

AnnaFagerell
0

Jag svarar nej för jag har ingen sån färg Tungan ute

Medarbetare på djurskydd.ifokus

SannaHolmgren
0

Jag hade gärna åkt med min ljusbruna.

MadeleneJansson
0

Kommer gärna! Har flera med ovanlig färg! Svårt det där med rimligt avstånd….. Hur man än gör blir det långt för någon!

# 5 En häst har väl den färg den har oavsett ras! Varför skulle din häst bli black om den vore en shettis??? ÅL är inte lika med black om det är det du tror….. Vet att ål är vanligt på russ….som inte har blackfärgen.

exitingsvillemo
0

Gud vilken rolig idé. En massa färgade ponnisar. Har ingen hemma för tillfället, men är stolt ägare till ponnisar med konstantanlag och skimmelanlag.

Men jag skulle absolut komma och kolla.

Minsanne
0

I think it is a great idea!

In Holland we started 20 years ago the so called Bontenkeuring, only for skäck, it is still after 20 years a big show!

Maybe You should make a SCC committee?!

Ben

Frida-E
0

Allt som oftast är det ju bara fuxar eller svarta i topp på utställningarna, så hade varit jättekul med en utställning för övrigt färgade. Skrattande Kommer absolut med ett par stycken om det anordnas en sån utställning.

AnnaFagerell
0

betyder ju inte att de färgade blir bättre för att det blir en egen utställning … Flört

ErikaAndersson
0

#27 dom är tyvärr inte lika noga med om hästen är black eller fux/brun på russen har den ål så säger dom oftast "äh skit samma, den är fux" Obestämd

Kratern
0

Tyvärr bor jag så långt norrut, men hade naturligtvis kommit på en så'n utställning. PP menar du som #2 skriver att den skulle vara inofficiell?

#32 En ID-kontrollant kan inte säga "skit-samma" Flört Det spelar ju ingen roll vilken ras han/hon ID-kontrollerar.

AnnaLundin
0

#32 - blackfärgen finns inte på russ, så russ med "fuskål" ÄR INTE blackar utan de är bruna/fuxar med en mörk rand på ryggen.

ID-kontrollanter är desamma för alla raser och färger är också samma för alla raser.

Charlotte-J
0

#0 När tänkte du köra denna utställning då Pernilla? Glad

I juni 2011 kanske, det är en månad som det inte annordnas några utställningar direkt så det kunde väl vara bra. Och kanske på Karlslund i Örebro ¤ Blink Blink ¤

Amor vincit omnia Kyss

IdaT
0

Jag skulle mycket väl kunna vara med på en sådan utställning, men det får bli om den fortsätter till sommaren 2012 och jag inte har sålt min häst, men som sagt, intresse finns här.

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard
Följ min vardag med djuren på bloggen.

CamillaE
0

#35 Håller med dig! Juni -11 i Örebro, perfekt! Tycker de är en jätte rolig idé. Hade absolut åkt med eller utan häst!

Miica
0

Även om de blir i örebro och tar mig några timmar dit, så är jag verkligen på :P

Charlotte-J
0

#37 Ja Karlslund är ett så fint ställe, synd att alla utställningar där uppe numer är förlagda till det mindre trevliga stället Kvinnersta. Missförstå mig inte nu, det är inget "otrevligt" ställe men inte lika trevligt som Karlslund med gräset och den fina omgivningen. Saknar det "trevliga" på grusplanen på Kvinnerstad.

Amor vincit omnia Kyss

AnnaLundin
0

Mja, Örebro - där är nog min bortre gräns passerad tror jag, tyvärr. Det är inte så mycket längre än till Nossebro, men det kändes å andra sidan också som att det egentligen var över gränsen…

Annelie-P
0

Kring Uppsala förstås!

Mickan
0

Ludvika såklart!

Ellinor Johansson
0

# 37 Håller med dig Karlslund är verkligen en trevlig utställningsplats.

Anna-karinS
0

Jag skulle gärna komma, den får gärna vara i dalarnas nedre delarFlört.

cinna
0

Valla!!Oskyldig

Då finns det garanterat ett par funktionärerFlört

Hur är det med gulsvart då? SkämsEller var det svartgul?SkämsSkäms Räknas det som en "Övrig" färg?

CamillaE
0

Du ser Pernilla! Nu har du fått många plats förslag.. Kanske annorna en färg Cup över SverigeFlört

Ahnna
0

Uppsala Ponnyklubb har 5 utebanor och ridhus samt stor parkering, billig hyra.

Oskyldig

www.stuteriprecious.se

zettan
0

Här nappar jag gärna på de förslaget om de är inom rimliga gränser. Dock så är båda stona dräktiga så de får bli nästa höst om jag inte väljer att åka med årsfölet från i år som är svartskäck förstås :D

sanne
0

åå det hade varit jätte kul ! jaghar ju faktiskt en BRUN nu bland alla svartingar. Örebro är helt ok tycker jag.

Hjälper gärna till att anordna en sån utställning !

[Teddy]
0

Kör på Örebro Pernilla!! Jag kan vara funktionär OCH ta med en tvåfärgad!

Minsanne
0

Örebro blir bra Glad Fast jag tror inte att dom från syd åker upp, å andra sidan så hade väl inte dom från nord åkt längre ner heller.
Så Örebro blir nog bra det

PP
0

Oj! Intresse verkar det ju finnas iaf. Flört

Läste att de delat ut en "Colour Cup" (till en brun) på Connemarariks, därav idén. Men jag kunde inte riktigt bestämma mej för om jag tyckte det var en bra eller dum idé med en hel utställning för "övrigt färgade" shetland.

Har bara testat idén här än, så jag vet inte hur SSS ställer sej till ett sådant avsteg från grundpropositionen. Men jag minns ju att när vi ville anordna Novisutställningen, var det mycket svårare att övertyga delar av Nords styrelse än SSS om förträffligheten med den idén, så omöjligt är det kanske inte.

Min tanke är givetvis att det ska vara en avelsvärderingsgrundande utställning. Tänk vad häftigt om det sen kunde bli ett årligt arrangemang som flyttade runt mellan regionalföreningarna, så att alla åtminstone någon gång kunde ha rimligt avstånd.

Om jag ska vara med och arrangera är Örebrotrakten det sydligaste som fungerar (har 10 mil enkel resa). Jag tycker oxå väldigt mycket om Karlslund och de var mycket bra att ha att göra med vid Rix2005. Enda "problemet" är att det är ganska dyr hyra. Särskilt på en sådan här utställning där man kanske inte kan räkna med maxantal anmälda.

Men det tål att tänka på! Får kanske börja med att kolla med SSS om en dispens för denna begränsning av deltagare är möjlig, och ta det därifrån.

Är dock lite nyfiken på vad de som inte ser det roliga i en utställning endast öppen för (övrigt) färgade ponnyer tycker. Det borde ju rimligtvis vara fler än AnnaFagerell….

Ammiii
0

Örebro blir så bra så! :)

Karlslund är ju fint, men dyrt, en av anledningarna till att vi (Öpaf)inte håller utställningarna där längre. Men det kommer att bli på ett mycket fint ställe i augusti nästa år… ;)

PP
0

#53 Vart då? *nyfiken*

Vet du förresten om Öpaf fått någon prisuppgift på Fornaboda..? Och vet du kanske vad som gäller på travbanorna numera - kommer bara influensavaccinerade hästar in på området?

Ammiii
0

Ja, Fornaboda skulle ha så mycket pengar att vi höll på att trilla av stolen, de trodde visst att ídeella föreningar var guldgruvor…. så det var helt omöjligt tyvärr, vi hade velat vara där nu i somras.

Du måste ha ponnyn vaccinerad för att anmäla till start, men om det är helt låst, vet jag inte.

Du får allt vara nyfiken tills proppen kommer! Flört

Kris_J
0

#52 Jag slås av tanken att vid en ren "färgutställning" skulle det kanske vara idé att ha klassindelning a la UK men efter färg, altså fler åldergrupper (ev olika kön) för att på så sätt samla flera av samma färg i stället för en massa småklasser eller blandning av färger i samma klass.  Hur tänker du kring klassindelningar?

Veritas odium paretFörvånad

Minsanne
0

Eller varför inte standard, liten o mini?

Det hade jag uppskattat

Kris_J
0

Oj, skulle kanske skriva att jag kan tänka mig att åka på en färgutställning, jag har konstantskimmlar och brun.

AnnaFagerell
0

Ni kan ju alltid ha en preliminär anmälan för att se intresset…

Ahnna
0

En tanke bara, om man har klassindelning efter färg och det kommer en massa hästar med ytterst ovanliga färger, går de i egna klasser då, en och en? Låter lite tråkigt, tycker jag.

www.stuteriprecious.se

[Teddy]
0

En vanlig klassindelning men bara för hästar som INTE är fux eller svart låter väl enklast.

VeronicaP
0

Jag skulle ju också kunna tänka mig att åka , har ju rödskäck, svartskäck och konstant skimmel ;) här hemma på gården :D

Lauth
0

En spinn-off på TS bra idé.

Kanske en riktig cup, där man samlar poäng från de andra utställningarna (i sss regi) och när året är slut så sammanställs alla resultaten så får man en over all färgad utställningsvinnare. Då blir man mer geografiskt oberoende och man slipper man bekymret med att få ekonomin att gå runt.

[ronja123]
0

Mkt bra förslag tycker jagGlad

Charlotte-Aveback
0

En kul idé! Glad Kommer gärna med vår lilla bruna om det är inom räckhåll.

MadeleneJansson
0

# 63 Fast en del av grejen är ju att man skulle ha chans på chamoinat och BIS titlar utan att vara svart eller fux!

Om man är med på vanliga utställningar som vanligt så kan man ju lika gärna bara se i papprena vilken färgad häst som varit bäst under året som gick. Vilket kunde vara kul att uppmärksamma oxå!

Spin off:hur många färgade hästar har blivit BIS eller Res BIS de sensate 5 åren? Fyll gärna på!

Proud Design Brunskimmel RIKS 2009 BIS

susanne-s
0

Kul Pernilla. jag hänger på direkt! Ring! :-)

DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

Hanna-D
0

#66 Kilskogens Gucci (svartskäck)
2008 Uppsala res-BIS
2009 Nyköping BIS

UlrikaHalfvarsson
0

Kul idé! Vi är oxå intresserade, då vi har skäckar å en brun =)

runas
0

Är det innom rimligt avstånd skulle jag gladeligen åka, kul idé!

// Ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden.//

[Billan]
0

En jätte bra ide'. Jag tror det skulle bli populärt.

Johanna-Granberg
0

2009 samt 2010 Kontura BIS rödskimmel.Kyss

VeronicaP
0

#66 Robbie Williams rödskäck mini årtal och ´hur ofta kommer jag inte ihåg ;)

MadeleneJansson
0

# 73 high chapparall 2010 i allafall! Jag var ju där! Men han har vunnit fler gånger, eller hur?!

Det är inte så många iallafall. med tanke på att det är ca 50 hästar per år så ……Svart och fux är överlägsna!

Ahnna
0

Waulkmill MacLintock (skimmel) blev väl BIS med 44 p för ett tag sen, var minns jag inte.

www.stuteriprecious.se

AnnaLundin
0

#74 - sätter man det i relation till hur många som visas som är fux/svart resp övriga färger så är det nog en ganska rättvis fördelning, skulle jag gissa…

Och minns man dessutom att många "färgade" är tillverkade med färg som mål och kvalitén är bortglömd, så tycker jag att det är gott om färgade framgångsrika.

klubba
0

har funderat på varför det finns så mycket SVART shettisar?

jag gillar vita,mörkbruna och grå.

Milla
0

#77 den svarta färgen var så billig………..

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Milla
0

Finns det vita hästar??? är inte det avblekta skimmlar? Flört

Själv är jag svag för skäckarna och jag hade gärna kommit på en sån utställning.

jamen jag kan ju åka jag har ju en brun nu ju Glad

Kris_J
0

#78SkrattandeOskyldig

#77 Vad är det för skillnad på en vit och en grå? Menar du kanske avblekbar skimmel?

klubba
0

Bimbo ett diplomsto från 2005 har snygg färg tycker jag!

http://www.shetlandsponny.com/diplomston/diplom2005.asp

Milla
0

#81 håller med, jag är också svag för fuxarnas olika nyanser.

MadeleneJansson
0

# 76 Lite det jag är ute efter…… Även om man har en BRA häst med färgade mått mätt så har man inte en chans mot dom superbra svarta och fuxarna!

Och även om BIS blir en superbra färgad så har man ändå chans på klassvinst och championat på ett annat vis än på en utställning med alla färger.

klubba
0

#83 svart verkar vara dominerande hos shettisar..tråkigt tycker jag!

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.