köpa föl?
Va bör man titta efter när man ska köpa föl? det är ju svårt att se hur exeritör m.m är när de är så små och de växer o mycket ändras. syftet är avel.
Stammen, meriter och helheten i sig… Magkänslan är viktig tycker jag
Medarbetare på djurskydd.ifokus
#0 köper jag föl så hade jag nog gärna velat träffa iaf modern gärna far med om han finns på plats för att bilda mig en uppfattning om föräldrarna.
Men annars som #1 sa. Stam, meriter och ja helheten.
ska titta på föl i eftermiddag. Sto föl är det efter center har precis den stammen jag söker, doc k inga meriter.

Stammen , syskon , mamman , pappan mmm och vad du är ute efter av hästen mm
#3 Varför finns det inga meriter, vad beror det på, det är frågor som du bör ställa dig och utifrån svaren kan du förhoppningsvis bedöma om det är värt att satsa på den individen du ska titta på. En del visar helt enkelt inte sina ponnyer pga ointresse, men sedan finns de de som inte visar pga för hög mankhöjd, veterinärt fel, det skall du ge akt på. Titta den lilla i munnen kan du också göra och förvissa dig om att den är ok i främre delen iaf.
Även om det är ett föl, så kan du förhoppningsvis se om den är något så när propertionerlig och att den inte är helt fel i benen.
Om du skall köpa är det uppfödaren till fölet som skall registrera den inte du.
Du kan ha RS reglerna i åtanke om du vill att ditt sto ev ska kunna tilldelas det.
Veritas odium paretFörvånad
Det är ju rätt svårt att se något på de bilder du satt in. Men viktigaste är ju ändå vad du kände när du såg dem! Vad är det för ponny du söker? Utställning, bruks, avel? Gör som några skrivit, gå på magkänslan.
Delad glädje är dubbel glädje :)
det bruna första fölet skulle jag helst vilja ha om jag går på magkänsla. Jag söker en framtida avels o bruksponny. Men mamman har ej rs hur påverkar det fölet i fråga då?
10 # såg förrsten din vackra tromb idag:)
#13 om mamman inte har RS så kan inte fölet heller få det, om jag har förstått reglerna rätt. RS är ju inget som hindrar dig från att avla visserligen, där får du nog bilda dig en egen uppfattning om hur viktigt RS är för dig.
15# vill gärna ha rs så tack för infon då blir det en som stryks
#16 Är mamman född 2006 eller senare behöver hon ha RS om stofölet skall kunna få det, annars inte som reglerna ser ut idag.
Veritas odium paretFörvånad
#17 aha var det så det va.
17# mamman är äldre än 06 så då ska det inte vara några problem.
#19 du har pm
Medarbetare på djurskydd.ifokus
20# verkar inte ha fått nått pm men de kanske tar en stund mejla annars icansson@hotmail.com eller skriv till mig på facebook.
Det mesta är redan sagt, men jag skulle vilja tillägga att jag gärna ser fölen när de är väldigt unga (runt två veckor gammal kanske), dvs när de hunnit växa ite men inte så mycket att de börjar sjuta iväg åt alla möjliga håll. När de är någon månad eller två så kan de ju se ut lite hur som helst.
Ser de bra ut när de är väldigt unga så brukar et vara en ganska så bra hint om hur de kommer se ut som vuxna i helhet.
Sedan är ju rörelserna självklart viktiga!1
Så fråga gärna om bilder från unga dagar :)
Hakuna matata!