Tidigast när stenarna är nere, senast finns väl inte?
Eller menar du i vilka månader om året??
Isåfall September - April… ungefär. Vädret och mängden flugor är den avgörande faktorn…
Siktar på själv på september-oktober med min ena unghingst. Beror lite på när de tas hem från betet…
Jag menar om det är så att hästen inte blir fin eller att det påverkar lynnet på något sätt om man kastrerar för tidigt eller sent. Är det bäst vid ca 1 år, 1,5 år eller tjänar man något på att vänta tills hästen är 2 år för att den t.ex ska växa till sig och bli finare.

jag har kastrerat både i tidig o sen ålder o inte märkt någon större skillnad

har vart med om vuxna kastrerade hingstar som fortsatt betett sig som hingstar så vill man ha en valack som beter sig som en skulle jag iaf gjotr de som unghäst
#5 - det är inte säkert att tidpunkten för kastreringen har något samband med deras beteende osm äldre.
Jag har själv haft en (hbl-) valack som kastrerades som femåring och som hade fått betäcka några ston innan dess. Och mer "könlös" häst får man leta efter. Och jag vet valacker som kastrerats tidigt som ändå betäckt ston.
Någon som har koll på ungefär hur tidigt en hingst brukar få ner båda kulorna?
FULLT medveten om att de kan variera, men vad har ni varit med om som tidigast?

#7 allt ifrån föl och upp i vuxen ålder men jag tycker att det vanligaste brukar vara vid 1,5-2 års ålder, då ligger dom oftast still.
DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se
#8 Okej! Tack =)
Vad kostar en kastrering?
#10 Det beror på vilken veterinär man anlitar och var i landet man bor men runt 2000 kr.
# 7 Jag kastrerade en gosse som var 11 mån och 1 vecka i våras. Då var kulorna nere, vet ej hur länge dom varit det dock…. Sprang inte och kollade direkt, utan kände efter innan jag bokade tiden!
Kastrerade min ettåring för en vecka sedan. Han var då på dagen ett år gammal. Han har haft kulorna nere sedan i maj.
Allt har jättebra, hittills, ingen svullnad eller blödning.

Idag är det 1 år sedan jag kastrerade Joystick Diablo född -07 och Pegasus född -06
Hade otur och fick hög feber på de efter några dagar men de behandlades med Finadyn i 3 dar och sen har det inte varit några problem. Ja förutom att deras matte var pest och kolera i 14 dagar..