Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettpremiering
Läst 1169 ggr
MariaA
0

Träns på premiering?

Undrar om det är samma regler i resten av landet, som här i Norr/Västerbotten? Här är det krav på att alla ston över 1 år måste visas i träns, men ser på alla bilder från övriga landet, att det stora flertalet 3-åringar som fått Diplom är visade i grimma….här har vi blivit stoppade från att gå in i ringen när vi haft grimma på stonaObestämd

ThiffannyJ
0

Nej, i Sörmalnd och Östergötland finns det ingen regel som säger att ston över 1 år måste ha träns.

Delad glädje är dubbel glädje :)

www.minishetland.com

MariaA
0

Känns ju lite fel att vi i norr har regler som resten av landet inte har….själv tycker jag ju att ponnyerna blir sååå mycket finare i grimma…men det är ju förstås en smaksak….men jag tycker att en vit grimma är "pricken över i", och att man "ser huvudet" på ett bättre sätt,  och jag vill gärna visa dom i grimma, men som sagt det får jag inteRynkar på näsan

Miica
0

Jag visade två v mina shettisar i grimma på premieringen. Så vi har inte heller ngn sådan regel är i småland.
Ena stoet visades i träns. Passar olika bra i olika saker =)

AnnaLundin
0

jag tror att "anvisningarna" säjer träns på alla hästar som är 1 år och äldre, men att man kanske ser mer genom fingrarna på det på olika ställen, föramförallt får våra små ponnyer.

Lauth
0

Vare sig i Värmland eller Örebro har det varit regel om träns på ston över 1 år.

Vem är arrangör hos er? Är det SH eller någon annan?

MariaA
0

#5 Det är Hushållnings sällskapet som är arrangör…kanske är där det sitter då?

AnnaLundin
0

i Storeglementet står följande att läsa:

"11.1 Allmänna bestämmelser

För att premieringarna skall genomföras med kvalitet bör premieringarna genomföras på större premieringsplatser. Fölbesiktning kan dock göras som gårdsbesök. Bedömningarna sker inom åldersklasser efter rasvisa bestämmelser.

Samtliga hästar bör visas i träns. Föl samt ettåriga ston och valacker får dock visas igrimma."

Detta är alltså regler som gäller samtliga sommarpremieringar i hela landet, så det är nog bara hur nitiska arrangörerna är på respektive visningsplats som spelar roll. Och notera att det står "bör"…

MariaA
0

Jag kommer ju att acceptera arrangörernas beslut,vill inte göra någon "stor grej" av det, men jag tillåter mig själv att vara besviken över att jag inte kan visa mina ston på så vis som JAG tycker att dom är finast , för mig känns det som att helhets intrycket inte blir lika bra…(och bevisligen känns det lika för många andra, då jag hittills inte lyckats hitta någon bild på en 3-åring visad i träns)Obestämd

AnnaFagerell
0

#8 Jag vet flera här som visar treåringar i träns. Jag visar aldrig i träns även om jag hört att det påpekats i år här nere. Dock inte där jag visade. Jag skulle inte bry mej utan visa i grimma

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Kratern
0

#9 Jag skulle inte bry mej utan visa i grimma

Jahapp, då blev det ingen premiering för din del då…Flört

Som TS skrev så blev man inte insläppt i ringen om man hade grimma på ponnyn.

AnnaFagerell
0

#10 Jag skulle gått in i ringen och hänvisat till reglerna jag…

Helena-Bergstrom
0

#0 håller fullt med dig Maria, det är lite märkligt!

Den gången vi blev tillsagd var det av Elisabeth Ljungstorp (domaren alltså) som sa till..Och hon bör ju vara på många andra sommarpremieringar oxå!? Då kan man ju tycka det är märkligt att det går på vissa ställen men inte andra! Obestämd

Jag kan förstå om det är en stor häst som ska visas.. men man tycker ju att dom kan ta lite hänsyn till stl på den som visas.

Jag menar.. både Elisabeth och arrangörerna vet ju att vi shettisägare gärna visar i visningsgrimmor och att det inte brukar vålla några som helst problem utställningarna..

Fast samtidigt kan jag förstå att dom måste ha samma regler för alla hästar på prem platsen. men då bör det likaså vara det på alla ställen i Sverige det hålls en sommarpremiering oxå!

AnnaFagerell
0

#12 Fast i reglerna står det bör så då borde man ändra reglerna

Kratern
0

#13 Det står det på många ställen i Jordbruksverkets regler för hästhållning också…

Tycker du att man ska "skita" i dom "reglerna" också då?

Helena-Bergstrom
0

Ordet BÖR kan man ju tyda lite som man vill..

Jag tycker att det ordet inte innebär att man ska visa i träns men dom rek att man gör det.

Om det skulle vara ett MÅSTE men träns tycker jag att det ska stå

att hästen SKA eller MÅSTE visas i träns i reglerna.

Men det är vad jag tycker Glad

MariaA
0

#15 Hmmm, vi kanske skulle pröva visa i grimma och se vad dom säger…BÖR, betyder för mig att jag inte måste…..Flört

AnnaFagerell
0

#16 Precis det jag menar… vill dom att det ska vara obligatoriskt ska detta stå… Annars är alla så snabba att hänvisa till regler så varför inte hänvisa nu att det bara står bör…

[Billan]
0

Här i Dalarna visas de flesta i utställnings grimma med kedja.